У Вінницькій обласній раді планують створити “Вінницький обласний Центр громадського здоров’я Вінницької обласної Ради”.
Відповідний проект рішення про створення комунального некомерційного підприємства підготували на сесію Вінницької облради, що запланована на 29 жовтня.
Згідно з повідомленням Центру громадського здоров’я МОЗ України, створення багатосекторальної системи громадського здоров’я є одним з напрямків реалізації Концепції розвитку системи громадського здоров’я (розпорядження Кабміну від 30.11.2016 № 1002-р).
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 2.11.2018 № 2012 (“Примірний статут центру громадського здоров’я”), предметом діяльності центру громадського здоров’я, зокрема, є: зміцнення здоров’я населення; виявлення пріоритетних проблем охорони здоров’я; організація комунікаційних кампаній з різних аспектів просування/промоції здоров’я, формування здорового способу життя і мотивації населення до такого способу життя; координація діяльності закладів охорони здоров’я області щодо дотримання єдиної системи збирання, обробки, зберігання та передавання медико-статистичної інформації тощо.
Протягом 2018–2020 років в Україні створено мережу з 22 регіональних центрів громадського здоров’я, які функціонують у формі комунальних некомерційних підприємств.
Діяльність Центру громадського здоров’я
Згідно з проектом рішення про створення центру на Вінниччині, він розташується в адмінбудівлі “Книжка”, що за адресою Хмельницьке шосе, 7.
Виконуючою обов’язки директора планують призначити Коцюбинську Олену Миколаївну (згідно з декларацією від липня 2020 року, Коцюбинська очолювала відділ в “Інформаційно-аналітичному центрі медичної статистики” Вінниччини).
Згідно з наведеними в документі положеннями Статуту Центру громадського здоров’я, він здійснюватиме:
Епідеміологічний нагляд (спостереження) за хворобами та оцінку стану здоров’я населення, що включає:
– ведення реєстрів або доступ до реєстрів хвороб (від закладів охорони здоров’я всіх форм власності та підпорядкування);
– створення та ведення інформаційних баз даних та системи обміну інформацією, у тому числі в режимі реального часу;
– поточні дослідження стану здоров’я і поведінкових факторів населення стосовно відношення до власного здоров’я;
– моніторинг здійснення протиепідемічних заходів, виконання програм профілактики захворювань, охорони здоров’я населення;
– виявлення потреб населення з питань, що пов’язані з системою охорони здоров’я, а також відслідковування прогресу в досягненні індикаторів стану здоров’я області (міста).
Виявлення пріоритетних проблем охорони здоров’я та загроз для здоров’я шляхом:
– розслідування спалахів інфекційних захворювань, отруєнь, радіаційних аварій та встановлення їх причин;
– прогнозування епідситуації, аналітичні інформаційні листи про динаміку інфекційних хвороб, циркуляцію та мінливість збудників та якість діагностики;
– співробітництва з органами виконавчої влади та іншими зацікавленими сторонами задля аналітичної оцінки впливу на стан здоров’я факторів середовища життєдіяльності людини та навколишнього середовища;
– здійснення медико-санітарних заходів у сфері громадського здоров’я, співробітництва з іншими лабораторіями, покращення якості послуг, що надаються лабораторними установами у сфері громадського здоров’я.
Забезпечення готовності та планування на випадок надзвичайних подій у сфері громадського здоров’я шляхом:
– реалізації національного плану та стандартних операційних процедур із забезпечення готовності та реагування на надзвичайні події (стихійні лиха, спалахи та епідемії інфекційних хвороб, виникнення хімічних загроз, радіаційних загроз та при здійсненні актів біотероризму);
– формування, підготовки та підтримки у стані постійної готовності груп (бригад) оперативного реагування для відповідних заходів у разі виникнення надзвичайних подій у сфері громадського здоров’я;
– забезпечення міжвідомчої координації та комунікації у разі виникнення надзвичайної події у сфері громадського здоров’я.
Забезпечення профілактики захворювань шляхом:
– розробки, реалізації та моніторингу виконання проектів з профілактики захворювань, які спричиняють найбільший негативний соціально-демографічний та економічний вплив;
– організації виконання програм імунізації та нагляду за хворобами, які можна попередити вакцинацією;
– розроблення скринінгових програм для ранньої діагностики захворювань.
Зміцнення здоров’я населення шляхом:
– розробки та реалізації стратегій з формування відповідального ставлення населення до власного здоров’я, в тому числі профілактики самогубств;
– заходів та акцій для зменшення впливу на стан здоров’я факторів ризику (алкоголь, тютюн, нездорове харчування, низька фізична активність, ризикована поведінка та інші);
– заходів спрямованих на охорону сексуального, репродуктивного здоров’я та дотримання здорового способу життя.
Планування кадрових ресурсів для системи громадського здоров’я шляхом:
– забезпечення сфери громадського здоров’я кваліфікованими кадрами; розроблення плану забезпечення системи кадровими ресурсами (має довгостроковий та прогнозний характер);
– тренінги, курси, семінари для працівників сфери громадського здоров’я;
Стратегічне керівництво у сфері громадського здоров’я, що передбачає:
– збір та аналіз стратегічної інформації для формування місцевої політики і стратегічного управління у сфері громадського здоров’я, координація відповідної діяльності місцевих закладів охорони здоров’я;
– визначення регіональних пріоритетів у сфері громадського здоров’я;
– розроблення пропозицій для втілення національної політики у сфері громадського здоров’я в місцеві програми та заходи;
Комунікація в інтересах громадського здоров’я шляхом:
– кампаній з промоції здоров’я, здорового способу життя і мотивації населення до такого способу життя;
– консультації відомствам, установам і організаціям з питань формування здорового способу життя;
– розробки та видання методичних матеріалів, науково-популярної літератури з питань здорового способу життя;
Також Статутом передбачено діяльність, пов’язана зі зберіганням, перевезенням, придбанням, реалізацією (відпуском), ввезенням на територію України, використанням, знищенням наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у порядку, встановленому законодавством України.
Також зазначено зберігання, облік, розподіл, доставку діагностичних, профілактичних, імунобіологічних препаратів, поживних середовищ, штамів мікроорганізмів; виготовлення, реалізація та випробування поживних середовищ для мікробіологічних досліджень, розведення та реалізація лабораторних тварин, лабораторні дослідження за показниками безпечності, продукції, сировини, виробничого середовища, факторів трудового процесу та умов праці відповідно до атестації та компетенції лабораторії.
З повним текстом документу можна ознайомитись за ЦИМ посиланням.
Графіка – ЦГЗ МОЗ України
Дякуємо!
Тепер редактори знають.