“Місто почало по-іншому дихати”: інтерв’ю з мером Вінниці Сергієм Моргуновим

21:09
Автор: Юлія Плахтій
Become a Patron!

Розвиток Вінниці, інфраструктура, залучення інвестицій, культура та історія нашого міста – Vежі вдалося поспілкуватися на ці та інші теми із вінницьким міським головою Сергієм Моргуновим.

Очільник міста розповів також про плани з покращення іміджу Вінниці, про найближчі інфраструктурні проекти, розвиток туризму та новий міський бренд, питання історії, церкви і багато іншого.

ПРО ВЕЛИКИЙ ВІННИЦЬКИЙ РЕМОНТ

VEЖА: По всьому місту триває багато реконструкцій. Розкажіть, чи все буде виконано в заявлені терміни? Чи є проблемні об’єкти?

– Проблеми є хіба у фінансуванні, точніше, безпосередньо у надходженнях до бюджету. Тому що за великим рахунком, проблем є багато: дороги, тротуари, двори в будинках і самі будинки, і в охороні здоров’я є проблеми зі сторони якості надання послуг, на вторинному рівні особливо. Також є проблеми стану будівель закладів освіти та охорони здоров’я, питання енергозбереження та теплозабезпечення. Тобто є багато таких питань, але немає достатньо коштів, щоб ми могли достатньо ефективно та швидко їх вирішити. Крім того, в нас є великі масштабні інфраструктурні об’єкти. Наприклад, аеропорт, де необхідно зробити реконструкцію злітно-посадкової смуги: нині ми працюємо над виготовленням проектно-кошторисної документації, Уряд нам допомагає, тому не можна сказати, що ситуація там дуже патова з точки зору наявності додаткового ресурсу.

Тому що децентралізація, зініційована Володимиром Гройсманом, відчутно вплинула на спроможність територіальних громад в цілому по Україні та зокрема Вінниці. Бо якщо брати у якості прикладу 2013 рік, то бюджет розвитку був 250 мільйонів. А нині – це майже 860 мільйонів, допомога держави через Фонд регіонального розвитку та соціально-економічний фонд – це десь 120-130 мільйонів гривень надходжень до міського бюджету на вирішення питань, про які я говорив раніше.

– Але це дуже великі кошти, бо якщо займаєшся реконструкцією або прибудовою лікарні швидкої медичної допомоги у 3 тисячі квадратних метрів, то саме будівництво – це приблизно 50 мільйонів гривень, а обладнання – це ще від 150 до 200 мільйонів. Тобто, тільки ⅓ бюджету розвитку одразу віддати на один об’єкт – великі питання, які теж треба вирішувати. Чи взяти наприклад школу: ремонт даху, стін, заміна вікон, вхідна група – це приблизно від 10 до 15 мільйонів, залежно яка школа. Нині в нас є 36 шкіл і нехай ми зробили кожну п’яту, але ми не можемо за один рік зробити 10 шкіл, тому що це 150 мільйонів. А потрібно, скажімо так, мати збалансовану увагу до всіх проблем у місті.

Читайте також: Рух Київським мостом відкриють до Дня Незалежності та більше не перекриватимуть. ФОТОРЕПОРТАЖ 

– Вже скоро розпочнеться розробка по проекту реконструкції Тиврівського шосе, думаю з наступного року почнемо роботи, – продовжує Сергій Моргунов. – За прикладом Гніванського. Бо ми маємо зробити нормальними усі в’їзди до міста: ми починали з Немирівського шосе, минулого року зробили Хмельницьке шоссе та Турбівське до об’їзної. Тут важлива спільна робота і “Укравтодора”, і підтримка Уряду. Ви ж знаєте, що за два роки була безпрецедентна сума виділена з державного бюджета: на капітальний ремонт доріг державного значення було направлено цьогоріч близько 45 мільярдів гривень. І головне – об’їзну від Хмельницького шосе до Київської ми вже зробили, ще 2014 року було зроблене Барське шосе, в 2016-2017 зробили Гніванську об’їзну. Думаю, якщо наступного року так само буде фінансування, і “Укравтодор” робить відповідну проектну документацію щодо реконструкції та капітального ремонту об’їзної від Київської до Турбівського шосе (на умовах співфінансування з міського бюджету) – то ця ділянка, як і те, що робиться у місті в комплексі – стане ще однією, яка створить комфортні умови для автомобілістів, велосипедистів, для всіх людей, які в’їжджатимуть у місто і бачитимуть – ось краса, ось Європа.

Читайте також: У Вінниці облаштовують дорогу та освітлення по Гніванському шосе. ФОТО, ВІДЕО

– Інший дуже важливий та амбітний проект – стадіон Палацу дітей та юнацтва. Цей стадіон дасть можливість влаштовувати міжнародні змагання з футболу європейського рівня. Ще один об’єкт, який важливий для Вінниці – це будівництво за кошти Світового банку регіонального кардіоцентру, яке нині на початковій стадії. Кардіоцентр має з’явитися восени 2020 року. Це надзвичайно серйозна річ, бо ми розуміємо, що в країні є проблеми у багатьох людей, в яких хворе серце, тиск тощо.

Читайте також: У Вінниці тривають роботи з будівництва нового кардіоцентру. ФОТО 

VEЖА: Із об’єктами, що вже втілюються, зрозуміло. Розкажіть, будь ласка, яких найбільших інвестиційних та інфраструктурних проектів очікувати у Вінниці найближчим часом?

– Загалом в нас є близько 300 різних масштабних проектів. З початку року ми працюємо над концепцією розвитку проспекту Коцюбинського, що є досить серйозним об’єктом. Водночас, тут дуже важливо не помилитися, щоб не було конфлікту інтересів – громадського транспорту, велосипедистів, пішоходів, автомобілістів, а також щоб вулиця була приваблива з точки зору розвитку малого та середнього бізнесу, щоб загалом вона була комфортна для гостей та вінничан. Якщо нам все вдасться, то думаю, в 2020 році ми зможемо почати реалізовувати цей проект. Так само в нас є проект по вулиці Батозькій, зокрема там дуже серйозне питання по трамвайній колії – в нас вже готова проектно-кошторисна документація. Відтак, будемо бачити, виходячи із наших фінансових ресурсів та можливостей, коли ми зможемо комплексно реконструювати цю вулицю, приблизно так, як нині ми робимо вулицю Замостянську. Окрім того, плануємо облаштувати ще вулицю Стрілецьку, починаючи від вулиці Київської, і паркову зону від “Зорі” до Тімірязєва. Тобто облаштуємо там сквер, щоб мами могли гуляти з дітьми, зробимо велодоріжки, тротуари, дорожнє покриття.

VEЖА: Чи все в силі щодо постачання місту нової партій швейцарських трамваїв? 

– Вже 2021 року ми очікуємо першу партію швейцарських трамваїв. До того ж, якщо зараз в нас 1968-1972 року виробництва, то ці будуть 1984-86 років. Попередня домовленість – 70 вагонів. Крім того, будемо оновлювати тролейбусний та автобусний парк. Нині ми ведемо перемовини з різними потенційними виробниками щодо придбання зокрема автобусів різного розміру, оскільки люди потребують комфортного громадського транспорту і нормального пересування по місту Вінниці.

Читайте також: Нова транспортна Вінниця: у міськраді показали Програму розвитку транспорту до 2023 року

– Нині в нас найбільша проблема транспортної системи – це колії, загалом колійне господарство. Звісно, можуть бути проблеми, наприклад, і в контактній мережі, але такі речі значно простіше полагодити. Ось наприклад, їдемо ми по Соборній – а тут все саме “проситься”, щоб облаштувати “оксамитовий шлях”, але знову ж таки – щоб це зробити треба 30 мільйонів гривень. А ось є потреба на більш пріоритетні напрямки, куди було необхідно направити ці кошти. Але настане час – і тут теж все буде, адже “оксамитовий шлях” – це три в одному: комфорт для людей, комфорт для трамваїв та для водіїв, які переїжджають через ці колії. Але треба трохи більше ресурсу, щоб ці трамваї їздили так само, як у тому Цюриху.

Читайте також: «Тихі трамваї»: у Вінниці по вулиці Замостянській оновили частину колій. ФОТО

ПРО 300 ВІННИЦЬКИХ ПРОЕКТІВ

VEЖА: А яка ситуація з інвестиційними, інфраструктурними проектами? 

– Нині у нас в міській раді, як я вже казав, готово 300 проектів, з них тільки 49 – це по термоінновації закладів освіти і так далі. Це все – на найближчі 5 років, бо зробити все за 1 рік – недостатньо ресурсу. І це залежить від загальноекономічної ситуації в державі, від надходжень до бюджету, від того, як розвивається малий і середній бізнес, промислове підприємництво, скільки сплачують податків місту і так далі.

– Якщо говорити про великі інфраструктурні проекти, то цьогоріч за підтримки держави та обласного бюджету ми розпочинаємо будівництво великого Палацу спорту. Нині ще не здійснювалися тендерні процедури, але згідно проектно-кошторисної документації, залежно від комплектації – його вартість може бути від 100 до 120 мільйонів. Йдеться про об’єкт на території колишнього “Інтегралу”, де було спортивне ядро радіолампового заводу на Тяжилові. Також ми розпочнемо реконструкцію СКА. Раніше в нас був підтриманий меморандум з польськими партнерами, але в них виникли складнощі фінансового характеру, тому ми були змушені самостійно підходити до вирішення цього питання.

Вінницький СКА відремонтують за майже 45 мільйонів гривень 

Читайте також: Як виглядатиме майбутній вінницький спорткомплекс за 90 мільйонів: ГРАФІКА 

– Інший об’єкт – аеродром, дуже важливе питання для міста, і з точки зору туристичної привабливості, і економічної активності. Адже покращення злітно-посадкової смуги дасть можливість обслуговування більшої кількості бортів, у різних напрямках. Ось наприклад ми цьогоріч були у Більбао на виставці EuroRoutes-2018 – це виставка всіх авіакомпаній та аеропортів Європи – і коли були попередні перемовини, то хочу сказати, що наш вінницький аеропорт знають, що, звісно, приємно, але основна умова всіх потенційних партнерів, це ремонт смуги, щоб усі могли нормально сідати та злітати з цієї смуги.

Читайте також: Вінницький аеропорт у 2017 році перевіз близько 50 тисяч пасажирів

VEЖА: До речі, де у Вінниці мають відкрити підприємство HEAD?

HEAD може розташовуватись у Вінницькому індустріальному парку – ми підписали відповідний меморандум. В нас запросили 25 гектарів землі для того, щоб побудувати фактично один із найбільших в Європі заводів по виробництву обладнання для зимових видів спорту. Це один зі світових лідерів у своїй сфері, відтак я вважаю – це з іміджевої точки зору престижно для міста Вінниці. Також важливим є створення нових робочих місць, відповідно – надходження до бюджету держави та міста, також – розвиток інфраструктури. Як результат усіх цих складових – сприятливі умови для ведення бізнесу.

Читайте також: Навесні у Вінниці планують почати будівництво заводу HEAD 

До речі, коли можуть відкрити IT-парк у “Кристалі”? Що Ви особисто від нього очікуєте?

– Ми розпочинаємо проектувати цей об’єкт, це звісно процес не простий і треба буде добре попрацювати, це немалі кошти. Суть яка: на площі в 6 тисяч квадратних метрів ми хочемо створити майданчик для людей, які цікавляться ІТ-технологіями, а також влаштувати місце для створення стартапів та бізнесу в цьому напрямку. Також цей майданчик передбачатиме локацію для спілкування та комунікації, створення нових робочих місць, формування інвестиційної привабливості для ІТ-кластеру. Це все є комплексом питань, що впливатиме на імідж міста та сприятиме комфортній та належній організації роботи для людей, які там працюватимуть.

Читайте також: Як виглядатиме вінницький технопарк. ГРАФІКА

 

ПРО НОВИЙ БРЕНД ВІННИЦІ

VEЖА: Зараз розробляють новий бренд Вінниці. Чи берете Ви участь в процесі, чи висловлювали свої побажання до бренду? Яким він має бути? Яке його значення для міста і чим він допоможе Вінниці?

– Так, беру участь у процесі. Вважаю, що в першу чергу бренд має бути зрозумілим для вінничан та гостей міста. Але варто розуміти, що головне – це не сам бренд, а маркетингова стратегія розвитку міста. В тому числі – це розвиток малого та середнього бізнесу, туристичної привабливості і так далі. Бренд – це фактично доповнення, а внутрішня «начинка» – зовсім інше. Звісно, хочеться, аби бренд міста був цікавий та інтригуючий, і щоб відповідний девіз був – міста та територіальної громади.

Поки ми в дискусіях і тому ще не поставили “крапку” в цьому питанні. Тут важливо не зробити помилки, адже цей бренд має жити щонайменше 5-10 років. Нині ми маємо завдання – сучасне комфортне європейське місто й самі вінничани підтверджують це четвертий рік поспіль. Нам є чим пишатись і тому ми цю гордість маємо показувати всій Україні та усій Європі. За великим рахунком, ми нічим не гірші багатьох європейських міст і тому я вважаю, що ми по праву є комфортним європейським містом.

Читайте також: Новий бренд Вінниці розроблятиме агенція Fedoriv

VEЖА: На Вашу думку, скільки Вінниці потрібно часу, щоб стати жвавим туристичним містом? Чи ставиться подібне завдання? Що для цього передусім потрібно зробити?

– Будь-яке місто завжди має шанси стати туристичною столицею – все залежить від того, як над цим працювати. Це дуже велика робота. Причому, не тільки Вінницької міської ради чи конкретних працівників, а й територіальної громади. Ось що треба, щоб турист до нас їхав? Так, в нас є певні об’єкти історичні, цікаві, за останні кілька років пішов процес створення нових музеїв, наприклад, знаковий та єдиний “Музей української марки”, “Музей моделей транспорту” тощо, випускається багато книжок, відпрацьовуються різні туристичні маршрути… Це все є, але треба робити інфраструктуру. Будь-який турист хоче: 1) мати розуміння, що можна подивитися; 2) поїхати в комфортне місце, де можна переночувати; 3) можливість нормально харчуватися – тобто в закладах громадського харчування має бути належний сервіс; 4) щоб працював ефективно громадський транспорт, і – п’яте та найголовніше – люди. Мається на увазі те, як вінничани будуть ставитися до туриста. Бо вінничани за своїм характером – толерантні та доброзичливі люди, і якщо вони будуть таким самим по відношенню до туриста, то в комплексі усі ці питання створять туристичну привабливість нашого міста.

– Інша частина привабливості нашого міста – рекламні вивіски, зокрема і по вулиці Соборній. Ми наводимо порядок і в цьому питанні. Європейська та світова практика, а також приклад інших міст показує, що усе це в комплексі створює затишну, сприятливу та комфортну атмосферу в цілому в місті. Можемо згадати про 2012 рік, коли був такий безлад, що за великим рахунком було близько 750 рекламних носіїв різних форм, розмірів та на висотах, у 2-3-4 «поверхи» – це було просто засилля реклами. Але 2012 року ми достатньо попрацювали з усіма рекламними агенціями і навели лад, тепер ми знаємо, що кожна вулиця має певну кількість рекламоносіїв відповідного розміру, центральна частина – майже повністю очищена. Всі відзначають, що після такої масштабної реформи чи реконструкції, якщо так можна сказати, місто почало зовсім по-інакшому дихати. Нині нічого не давить на голову, не кидається якийсь дисонанс в очі.

Читайте також: На Соборній почали демонтувати вивіски, котрі псують вигляд фасадів. ФОТО

ПРО КУЛЬТУРУ ТА ФЕСТИВАЛІ

VEЖА: Якщо вже переходити до інших тем. У Вінниці останнім часом відбувається багато фестів. Який Ваш улюблений? Чи може у Вінниці з`явитися знаковий національний фест, який чекатиме вся країна і збиратиме тисячі людей? Про що він може бути?

– З часом – цілком ймовірно. Ну по-перше, у нас є Джазовий фестиваль, вже 22 роки, що вже є такою нашою “родзинкою”. Також в нас є ВІННИЦіЯнський кінофестиваль, якому вже понад 10 років. І, якщо будуть гарні та вдалі ідеї щодо організації постійно діючого фестивалю (“Острів Європа” може претендувати) – то, звісно, такі ініціативи будуть підтримані. Повторюсь, те, наскільки місто буде мультикультурним та наскільки будуть розвиватися різні культурні напрямки (поезія, проза, мистецтво, танці, співи і так далі) – настільки буде багатшою духовно територіальна громада міста.

Читайте також: Психологічний курорт для культурної еліти: чим став і може стати фестиваль “Острів Європа” для Віннииці?

Острів Європа, Дні Європи, Джазовий фестиваль – кожен тиждень у місті Вінниці, я вважаю, має бути насичений культурними подіями. В нас інша проблема – немає поки достойного концертного залу. Над цим треба буде працювати, втім, є вже певні задумки, але поки я їх не буду озвучувати. Ми перейдемо до питань культури капітально.

VEЖА: А чи є у Вас особисто улюблений Фестиваль у Вінниці?

– Не можу сказати, не можу виділяти якийсь окремо, бо вони мені подобаються усі, ми їх усі підтримуємо.

 

ПРО ІСТОРІЮ ТА РЕЛІГІЮ

VEЖА: Ви за фахом історик. Чи стежите за останніми археологічними відкриттями в місті та як ставитеся до того, що Вінницю може бути визнано ще старшим містом, ніж зараз вважається?

– Так, стежу, читав про скіфські. Вінниця точно старша, і це можна сказати про будь-яке місто в Україні, Європі, світі. Тому що до 1363 року тут точно жили люди і було поселення. Просто є офіційна історіографія: дату заснування міста відліковують від першої письмової згадки. І які б артефакти не знаходили – ті, що були тисячі років тому – можливо в той час це не була “Вінниця”, а була якась інша назва. Але однозначно, тут люди жили й під час Трипільської культури, але ось саме питання – про місто Вінницю перша згадка була 1363 року. Знайдемо в письмових згадках щось раніше – тоді будемо стверджувати, що воно має більший вік.

Читайте також: Як у центрі Вінниці знайшли древнє підземелля. ВІДЕО

– А легенди, якщо говорити зі сторони туристичної привабливості – то всі міста, наприклад європейські столиці, розповідають туристам, що їхньому місту 2 тисячі років, 2,5 тисячі років. Для будь-якої нації важливо мати свою давню історію, історію своєї нації. Зокрема це важливо для самоствердження. Не дарма росіяни постійно пов’язують свою історію з українською, адже їхня історія значно коротша, ніж наша, українська. Це ідеологічний момент, і вони цим показують, що вони отакі солідні, мають право на гідне місце у світі, порівняно з іншими народами. Хоча, якщо говорити відверто, Україна була основою всієї тієї території, яку сьогодні називають Білорусь, Литва, Росія і так далі.

VEЖА: Якщо вже говорити про ідеології, національності й тому подібне. Розкажіть, наприклад, про ситуацію щодо антисемітських гасел. Відомо, що у Вінниці були випадки, коли певні громадяни негативно висловлювалися про осіб єврейської національності. На якому етапі справа та Ваша особиста думка з цього приводу? 

Читайте також: Вінницька поліція розпочала слідство у справі про антисемітизм

У вінницькій філармонії лунали антисемітські заклики. ВІДЕО

– Я думаю, що Вінниця має бути інтеркультурним містом. Саме мультикультурність дає поштовх до розвитку. Як історик, можу сказати, що в тих містах, де вона була – міста розвивались в усіх напрямках: освіта, культура, бізнес, торгівля. Проте, коли починались висловлювання проти тієї чи іншої національності, в тому числі антисемітські – ті міста з часом «вмирали». Тому, що стосується цих конкретних випадків, то зараз триває розслідування і я вважаю, що ті люди, які порушують Закон – мають нести за це відповідальність. Такі антисемітські висловлювання – це ганьба для територіальної громади міста Вінниці.

– Та взагалі усі висловлювання, спрямовані на таку собі ксенофобію – це ганьба. І антирелігійні в тому числі. Сьогодні наш північний сусід намагається закрутити цю тему, на релігійній основі у зв’язку із можливим прийняття автокефалії Української церкви. На цьому теж створюватимуть конфлікти. Ми маємо бути толерантними до будь-якого віросповідання, одне до одного, бо він цього теж залежить, як ми будемо розвиватися.

VEЖА: Як Ви ставитеся до надання Україні Томосу від Вселенського патріарха? Як це вплине на Вінницю?

– В нас, Слава Богу, наче немає якихось проблем, пов’язаних із релігійними суперечностями. У нашому місті наче не має бути із цим проблем. У будь-якому випадку, – і в стані війни і до того, – ну не може церква іншої держави тут бути домінуючою і фактично нав’язувати нам якусь політику. Це один із таких чинників, те, що українська церква не є автокефальною, що фактично ці 27 років ми перебуваємо у такій ситуації. Ми можемо говорити про незалежність, але через релігійні та навіть моральні чинники ми все рівно не незалежні. Тому на мою думку, прийняття Томосу – досить позитивна і давно необхідна річ. І тут важко недооцінити чи применшити роль Президента в цій позиції, оскільки однозначно це є об’єктивно, що він доклав багато зусиль, в тому числі і Прем’єр-міністр і Верховна Рада України. Тому що це фактично наш суверенітет. А як далі буде? Я думаю, що будуть толерантні люди і вони навпаки об’єднаються на такій духовній основі, причому без нав’язування чужої думки – Півночі, Заходу, Сходу і так далі.

 

ПРО ВИБОРИ

VEЖА: До речі, про політику. За кілька років відбудуться місцеві вибори. Як Ви вважаєте, чи вдало станом на зараз складається ця Ваша каденція на посаді міського голови? 

– Наскільки успішною є моя каденція – це люди скажуть, бо тільки вони можуть це оцінювати. А якщо говорити про вибори… Та я не думаю про вибори. Є робота, є план на кожний рік, є “Стратегія 2020”, є зобов’язання, які ми взяли перед людьми – не тільки мої, але й всієї нашої команди, яка йшла на місцеві вибори в 2015 році. Тобто ми просто з року в рік маємо виконувати те, що ми пообіцяли та запланували. Ми говоримо про те, що в нас з’явилося більше можливостей, а хочеться, щоб їх було ще більше. Чесно кажучи, я про вибори ще не думав, настане час – тоді і подумаємо.

Що стосується виборів. У місті є багато переселенців. Як Ви ставитеся до їхніх вимог про виділення землі для житла та чи підтримуєте надання їм права брати участь у виборах?

– Якщо людина тут проживає, є громадянином чи громадянкою України, то звичайно людина має мати виборчі права. Важливо, щоб людина, яка приїжджає до будь-якого міста, і до Вінниці в тому числі, мала активну життєву позицію та діяльність щодо інтеграції в територіальну громаду і щоб ця людина була патріотом того міста, яке надало їй можливість нормально та комфортно жити, працювати, навчатися, відпочивати. Права не мають жодним чином обмежуватись.

Фото Андрія Завертаного та з архівів VежА