“Вічним залишиться лише мистецтво”: на Вінниччині стартував IV–ий міжнародний “OperaFest Tulchyn”. ФОТОРЕПОРТАЖ

22:40
Автор: Богдан Будай

Сьогодні, 27 серпня, в Тульчині стартував черговий, четвертий за рахунком, міжнародний фестиваль “OperaFest Tulchyn” на території Палацу Потоцьких. Так, на три дні місто стало центром опери та культури в області, а також, за словами організаторів, перетворилося на “театральне фойє” з виставками та арт-локаціями. 

Про початок фестивалю, цьогорічні карантинні обмеження та першу виставу – в репортажі Vежа.

Про правила цьогорічного “OperaFest Tulchyn”

Після вимушеної перерви на локдаун, “поверненню опери в Тульчин” раділи як організатори та партнери фестивалю, так і самі артисти. Недарма однією з ключових фраз на відкритті стала “Вічним залишиться лише мистецтво”. Втім, попри загальний оптимістичний настрій, деякі моменти все ж нагадували про карантинні реалії сьогодення.

Так, вхід та виходи на території розділили, а саму глядацьку зону поділили на кілька секторів, які заповнювалися по мірі прибуття гостей на фестиваль. Також на сайті фестивалю розмістили правила, які діють на цьогорічному “OperaFest Tulchyn”. Так, вхід на територію фестивалю відбувається безкоштовно у порядку “живої черги” у конкретний сектор, відповідно до наявності у ньому вільних сидячих місць. Стоячі місця та скупчення глядачів не допускаються, на території ж фестивалю глядачам наполегливо радили дотримуватись певних правил, а саме: не скупчуватись та витримувати соціальну дистанцію; не стояти під час вистав; бажано використовувати медичні маски; обов’язкова дезінфекція рук.

Зазначається, що у разі невиконання вимог, організатори залишають за собою право видалити глядача з території фестивалю.

Також, аби напевне потрапити на фестиваль, відвідувачі могли завчасно забронювати собі місце. Була й така собі “послуга автоматичного бронювання” — відвідувачі, які замовляли місця в чартерних рейсах, автоматично отримали заброньовані місця на фестивалі. Таким чином, в них не було необхідності стояти в “живій черзі”, вони могли, отримавши відповідний браслет, вільно зайняти раніше заброньоване місце.

Загалом, на момент відкриття та першої вистави на площі перед Палацом Потоцьких розмістили близько 6 тисяч стільців, але це явно з урахуванням необхідності доставити додаткові, адже вільна територія для цього лишилась. Однак, необхідності в цьому на час відкриття та першої вистави не було. Близько половини передбачених місць залишилися вільними.

 

 

Саме ж місто Тульчин перетворено, як казали організатори дійства, на “театральне фоє”. Неподалік Палацу Потоцьких обмежили рух транспорту, утворивши пішохідну зону, на якій розмістилося “Арт-містечко” зі своїми майстер-класами. Саму ж локацію, де також розмістилися намети з товарами абсолютно різного характеру та де тематично розмалювали стіни та паркани прилеглих будинків, назвали “Леонтович Арт-кварталом”.

 

 

 

 

Також на другому поверсі одного з корпусів презентували виставку художника Олександра Шевчука “Енігма”. Детальніше про неї читайте за ЦИМ посиланням.

 

 

 

 Відкриття

Церемонія відкриття “OperaFest Tulchyn-2021” розпочалася близько 19:10. Йому передувала пресконференція за участі організаторів, амбасадорів та партнерів фестивалю.

Зокрема, народна депутатка Лариса Білозір зазначила, що однією з цілей фестивалю на початку його створення була просвітницька мета — залучити до культурного просвітництва як дорослих, так і дітей. Окрім того, цей фестиваль став приводом привернути увагу до збереження архітектурної пам’ятки — Палацу Потоцьких, на території якого “OperaFest” і відбувається. Так, до реконструкції території палацу, за її словами, вже вдалося залучити 36 мільйонів гривень. Також залучено 1,2 мільйона на виготовлення наукової проєктно-кошторисної документації та подано документи в рамках “Великої реставрації” щодо відновлення головного корпусу палацу. На це сподіваються задіяти 86 мільйонів.

За отримані вже кошти на території палацу, зокрема, переробили площу. Як визнала Лариса Білозір, відреставровано її було “не без зауважень“. І дійсно, площа перед палацом на сьогодні поки що позбавлення зелених насаджень та є повністю відкритою. Що в рамках фестивалю однаково не дуже добре і в спекотну сонячну погоду, і на час дощів. Однак, за її словами, територію площі ще можуть доопрацювати.

На сьогодні вже можна бачити, що площу перед палацом місцями засіяли новими рослинами, які пробиваються крізь облаштовані плити.

За словами ж заступника виконавчого директора Українського культурного фонду Геннадія Сливки, УКФ цьогоріч з нагоди 30-річчя Незалежності оголосив грантовий проєкт “Знакові події України”. На сьогодні “OperaFest Tulchyn”потрапив у ТОП-12 проєкту. Окрім того, Тульчин завдяки фестивалю має всі шанси на перемогу в конкурсі “Мала культурна столиця України”.

Театральні перипетії на сцені Тульчинського фестивалю

Нарешті, танцем та святковим тематичним салютом IV–ий міжнародний “OperaFest Tulchyn” розпочався.

 

 

 

 

Відкрилася концертна програма цьогорічного фестивалю виставою у виконанні акторів та музикантів Київської опери “Viva la mamma (Нехай живе мама!), або Театральні порядки та безлад”. Це — опера-буфа, комічна вистава авторства італійського композитора XIX-го століття Гаетано Доніцетті.

Опера-буфа (італ. opera buffa — жартівлива опера) — італійська комічна опера. Виникла в XVIII столітті на основі інтермедій та народно-побутової пісенної традиції (на противагу опері-серіа). Найвідомішими авторами опери-буфа є Джованні Перголезі, Джованні Паїзієлло, Доменіко Чімароза, пізніше її традиції підтримали Гаетано Доніцетті, Вольфганг Амадей Моцарт, Джоаккіно Россіні. У стилі опери-буфа створено деякі опери Джузеппе Верді («Фальстаф»), Сергія Прокоф’єва («Заручини в монастирі»), Ігора Стравінського («Мавра») та інші (за матеріалами Вікіпедії).

 

 

Фактично, опера з перших нот та рефренів виправдовує свою назву (або, принаймні, її частину), розповідаючи про перипетії акторського життя за кулісами, демонструючи добре відомі знавцям “театральної кухні” конфлікти між композитором та поетом, постановниками та акторами.

Іншу частину назви виправдовує поява головної героїні — Агати, яка, за сюжетом, є мамою однієї зі співачок та вимагає провідну роль для своєї доньки. Її спробам протистоїть примадонна театру, чим вносить ще більшу загостреність в конфліктну ситуацію в театральній трупі.

 

Як розповідали самі представники Київської опери, маму Агату Доніцетті наділив найяскравішою музичною характеристикою, створивши цю гротескову партію для чоловічого голосу бас-баритон. А це дає можливість розкритися вокальному та акторському таланту виконавця.

Загалом, за традицією оперу виконують двома мовами – арії та ансамблі з майбутньої постановки звучать італійською, а речитативи і побутові сцени – мовою країни, де вистава поставлена. Однак, майстри Київської опери повністю переклали та стилізували твір, відтак, оперна класика у їхньому виконанні вперше зазвучала повністю українською мовою. Прем’єра вистави сталася 22 вересня 2019 року. А цьогоріч, логічно, доїхала до Тульчинського оперного фестивалю.

Варто зазначити, що всі вистави були відтитрованими, відтак, глядачі, які могли не розчути певні слова через характерні особливості оперного виконання, мають змогу повністю поринути в сюжети презентованих на фестивалі творів.

До слова, артисти Київської опери ставитимуть на сцені цьогорічного “Операфесту” відразу кілька вистав. Окрім “Viva la mamma”, 27 серпня ще буде поставлено “Історії в стилі танго”, сучасний балет, а на другий день фестивалю, 28 серпня, балет “Майська ніч”.

Operafest Tulchyn-2021 проходить за підтримки Українського культурного фонду.

Фото – Марини Сербінович

Читайте також: Під час опери “Ярослав Мудрий” на “OperaFest Tulchyn” вшанують героїв України

Читайте також: Опера, вогняне шоу і балет: якою буде програма фестивалю “OperaFest Tulchyn-2021”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.