Чотиришарові вивіски і бажання виділитись: як у Вінниці впорядковують рекламу на фасадах будинків

15:32
Автор: Микола Геркалюк
Become a Patron!

У Вінниці впродовж кількох років відбуваються роботи з впорядкування рекламних вивісок на фасадах будинків. За цей час встигли ухвалити відповідне положення, розробити комплексні схеми кількох вулиць та демонтувати сотні вивісок.  

Про це, а також про особливості взаємодії з вінницькими підприємцями розповідав учора, 2 жовтня, в.о. головного архітектора міста Євген Совінський. Лекція під назвою “Код вивіски” відбувалась в рамках проєкту U7inema громадської організації “U7 Urban Studio”.  

В 2015 році у Вінниці затвердили “Положення про встановлення вивісок”, яке мало регулювати використання рекламних вивісок на фасадах будинків, а також їхній демонтаж і заміну в разі невідповідності цьому положенню. Втім, це положення не було достатньо ефективним, адже більшість підприємців не завжди розуміли що від них вимагають.

Тому в 2017 році положення оновили і затвердили в новій редакції. Цього разу підприємці отримували матеріали з конкретними прикладами як потрібно і як не потрібно влаштовувати вивіски.   

– Наступного року ми вирішили піти трохи далі, на доручення міського голови була обрана вулиця Соборна і, власне, з неї розпочався процес розробки документів, які відомі як комплексні схеми. Перш за все це аналіз вулиці: її протяжність, ширина, характер забудови, наявність пам’яток тощо, – розповідає в.о. головного архітектора Вінниці Євген Совінський.

Наразі, окрім Соборної, вже є розроблені комплексні схеми вулиць Пирогова і Замостянської. У випадку з самою Соборною архітектори отримали наступні дані: протяжність – 1,7 км; середня ширина вулиці – 30 м; 80 будинків та 101 адреса; загальна кількість вивісок до початку роботи – 389, але згодом виявилось, що їх 450. Також було з’ясовано, що на Соборній розташовано 170 різноманітних закладів. 

З 450 вивісок примусово було демонтовано 53. Варто зазначити, що з 53 вивісок близько 20 не мали господарів. Орендарі будинків виїжджали, а вивіски просто залишали чи забували.

– Ми давали оголошення в газету, шукали їх, витримували певний термін і лише після цього могли демонтувати вивіску, – каже Євген. 

Самостійно підприємці демонтували 362 конструкції. Лише 170 конструкцій, які вже відповідали вимогам до вивісок було встановлено в процесі роботи. Зараз на Соборній залишилось близько 30 вивісок, які не відповідають запровадженим в місті стандартам. Вони розташовані на двох будинках, які перебувають в процесі реставрації: Соборна, 72 та Соборна, 92. 

– У випадку з вивісками підприємці, зазвичай, вважають, що чим більше, тим краще. І це “чим більше”, починає виповзати з першого поверху на другий, третій, четвертий, а потім перетворюється на розтяжки-банери, які закривають цілі фасадні площини, – зазначає Євген. 

Людина має периферійний зір, як по горизонталі, так і по вертикалі.

– Коли ми йдемо по вулиці, то наша увага спрямована здебільшого лінійно, але периферійний зір захоплює фрагменти середовища. На це і розраховані вивіски. Але це діє тільки в межах 30 градусів угору і 40 градусів униз. Якщо брати профілі вулиць, то в сприйняття людини потрапляє тільки висота між першим та другим поверхом, тобто там, де історично сформувались лінії розміщення вивісок комерційних поверхів будинків. Це було важливо пояснити підприємцям, оскільки досить часто вивіски аптек, нотаріусів, адвокатів піднімались на вищі рівні. Навіть з трамваю було досить важко побачити такі вивіски, – розповідає архітектор. 

DCIM101GOPROGOPR2392.JPG

Підприємців знайомили з комплексними схемами вулиць до початку роботи, під час і третя зустріч відбувалась вже за результатами розробки схеми. Наприклад, у випадку з вулицею Замостянською процес тривав протягом року і наразі там вже близько 90% конструкцій замінено.  

В процесі роботи з упорядкування вивісок на трьох вінницьких вулицях траплялись різні випадки. Так, бувало, що вивіски у вигляді об’ємних літер сягали висоти 1,3 м при ширині вулиці 30 м. За словами Совінського, для нормальної видимості вивіски з протилежної сторони вулиці достатньо, щоб її висота сягала 25 см. На Соборній було встановлено максимальну висоту вивіски в 30 см. Але це стосується лише літер, логотипи можуть бути вищими, особливо, якщо цього вимагає брендбук якогось конкретного закладу. 

В окремих будинках на вулиці Пирогова перші поверхи були спроектовані під розташування там комерційних закладів, тому, відповідно, було передбачено місце для вивісок. Втім, окремим підприємцям цього було мало і вони намагались виділити вивіску свого бізнесу кольором, формою та розмірами і виходили далеко за межі передбаченого архітекторами місця. 

У випадку з однією з конструкцій, яку довелось демонтувати примусово, з’ясувалось, що там чотири шари вивісок. 

– Там можна було зробити зріз по епохах розміщення вивісок. Найперша була металева, встановлена ще в радянські часи. Друга також металева, наварена зверху, датується десь 90-ми, третя стосувалась вже початку 2000-х і четверта була сучасна. Вся ця конструкція мала шанси просто обвалитись комусь на голову, – пригадує архітектор.   

Департамент архітектури та містобудування міської ради пропонував підприємцям використовувати наступні типи вивісок: вивіска з окремих об’ємних літер; окремі об’ємні літери на фризі; загальні покажчики для кількох підприємців в одному будинку; вивіски у вітринах; інформаційні таблички на основі акрилу; кронштейни; вітринні маркізи.  

– Коли ми розпочали працювати над комплексною схемою Соборної, стало зрозуміло, що деякі елементи реклами, як банери, розтяжки, спотикачі (виставлена на тротуарі рекламна конструкція – авт.) мають зникнути. Але у підприємців мають бути альтернативні рішення, які можна застосувати до того чи іншого будинку, – розповідає Євген Совінський. 

Спілкуючись із підприємцями з приводу заміни вивісок, фахівці з департаменту архітектури зіткнулись з тим, що адвокати та нотаріуси мають конкретні ліцензійні вимоги, затверджені Мінюстом, до своїх інформаційних табличок – формат А1, синій колір, літери золотистого кольору. 

– Було зрозуміло, що неможливо залишити ці великі сині таблички на фасадах. Вихід таки вдалось знайти, в їхніх ліцензійних вимогах було написано, що ці таблички мають бути розміщені безпосередньо перед входом в приміщення. Оскільки більшість адвокатів та нотаріусів займають другі-треті поверхи, то ми попросили їх перед входом до будинку розміщувати прозору табличку розміром 30х40, а цю велику синю табличку ставити всередині будинку, перед входом до офісу.

Ще однією проблемою є заклеювання вітрин закладів з розміщенням там реклами. За словами Совінського, в даному випадку робота з підприємцями досі триває. В деяких закладах за цей час встигло змінитись по чотири черги орендарів.  

За словами Євгена Совінського, на наступний рік попередньо запланована робота з фасадами 40 окремо взятих будинків у середмісті. Тут вже не буде прив’язки до конкретної вулиці, архітектори відбирали будинки, де комерційна діяльність зосереджена на першому поверсі й де стан справ з вивісками найбільш критичний. 

Нагадаємо, що раніше цього року на Замостянській планували демонтувати близько 300 вивісок, а на вулиці Пирогова – понад 500

Читайте також: На Соборній почали демонтувати вивіски, котрі псують вигляд фасадів. ФОТО

Читайте також: Реклама замість вікон: як на Соборній відреагували на заборону “неправильних” вивісок. ФОТОРЕПОРТАЖ

В тексті використано матеріали з презентації Євгена Совінського та з комплексних схем вулиць

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.