Вінниця доступна на 60%: як місто дотримується принципів інклюзивності

11:03
Автор: Валерія Жовтун
Become a Patron!

У громадській організації «Гармонія» озвучують цифру міської інклюзії у 60% – саме на стільки у Вінниці забезпечено доступність до магазинів, шкіл, громадського транспорту людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

І якщо з комунальними закладами знайти спільну мову вдається, як переконують у ГО, то з приватними структурами переважно доведеться оскаржувати право на доступність у суді.

20 лютого в міськраді відбулося засідання профільного комітету забезпечення доступності людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури. Цього дня керівники профільних департаментів міської ради звітували про доступність вінничан до тих чи інших об’єктів. На засіданні також були присутні представники громадських організацій, що опікуються питаннями інклюзії та захистом прав людей з інвалідністю.

156 пандусів за рік

  • У 2017 році, в результаті взаємодії департаменту міського господарства та Муніципальної поліції з суб’єктами господарювання, під час здійснення благоустрою прилеглої території для маломобільних груп населення було влаштовано та реконструйовано понад 50 пандусів перед торгово-посадочними комплексами, магазинами, офісами, аптеками тощо, – розповів директор департаменту міського господарства Григорій Пурдик.

На шести зупинках громадського транспорту за рахунок підприємців перед торгового-посадочними комплексами було встановлено тактильну плитку для просторового орієнтування людей з вадами зору.

Під час звітування директор департаменту міського господарства відзначив, що в 2018 році продовжиться співпраця з підприємцями для покращення вже існуючих пандусів або облаштування нових.

Читайте також: Екстримальні пандуси та парковки для візочків: на що скаржаться та що просять вінницькі матусі

Загалом по місту за минулий рік було облаштовано на дорогах та тротуарах 156 пандусів. Про це розповів директор департаменту комунального господарства та благоустрою Володимир Ніценко.

  • У 2018 році плануємо завершити роботу з облаштування пандусів по всіх магістральних вулицях міста, – розповів пан Ніценко. – Продовжити роботи з облаштування близько 30 зупинок громадського транспорту тактильними смугами і запровадити нанесення дорожньої розмітки пластиком з тактильними елементами на капітально відремонтованих тротуарах.

Згодом по місту встановлюватимуть спеціально розроблені таблички під паркувальні місця для людей з інвалідністю зі… смайликом. А ще заплановано відкрити три громадські вбиральні, де будуть враховані потреби для людей з інвалідністю.

У департаменті міського господарства планують у 2018 році встановити на 15 новозбудованих дитячих та спортивних майданчиках інформстенди з азбукою жестів та спортивне обладнання для дітей з інвалідністю, а ще гойдалки з фіксаторами.

  • Ми не виконали попереднє доручення про встановлення на майданчиках гойдалок для дітей з інвалідністю. Нас підвів виробник, – каже Григорій Пурдик. – Раніше ми їх ставили, але вони не були придатні до експлуатації, тому ми їх познімали. Наразі знайшли нового постачальника, який обіцяє до травня поставити необхідну кількість гойдалок, яку ми замовимо.

Пан Пурдик розповів, що в технічних умовах, які надають суб’єктам господарювання при реконструкції, капітальному ремонті чи будівництву об’єктів в обов’язковому порядку зазначають вимоги зі створення зручних умов для людей з інвалідністю.

Відзначимо, що для членів містобудівної ради і архітекторів був розроблений практичний довідник з питань доступності.

Лікбез для підрядників: “Що таке похилий з’їзд”

Урядова Уповноважена з прав людей з інвалідністю Раїса Панасюк відмітила, що потрібно вчити підрядників, які виграють тендери на виконання робіт, що таке «похилий з’їзд».

А от представниця міського центру соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з обмеженими фізичними можливостями «Гармонія» Сюзанна Жуковська під час презентації на слайдах пандусного активу міста відзначила, що два пандуси – на Соборній, 82 та Келецькій, 64 – непридатні для використання.

Читайте також: “Гармонія” та Архіклуб створили онлайн-мапу “доступної Вінниці”

На запитання міського голови Сергія Моргунова до головного архітектора чи будуть власники закладів за вищевказаними адресами переробляти пандуси – Олександр Рекута відповів: «Обов’язково будуть переробляти».

  • Питання доступності можна вирішувати на етапі проектування або будівництва. Якщо об’єкт уже зданий в експлуатацію, то важко щось змінити, – розповіла Vежі координаторка програм доступності в ГО «Гармонія» Людмила Нецкіна. – Буває, що не вистачає людського ресурсу для перевірки і затверджують документи в яких записано про доступність, але по факту це не так.

Читайте також: Пандусна екскурсія: Вінницю перевірили на доступність особливі люди з десяти міст

За інформацією пана Рекути, в минулому році під час перевірки виконання проектних рішень з урахування забезпечення доступності було виявлено відхилення лише в двох тимчасових спорудах.

  • Вони виконали приписи. І сьогодні там вже є пандуси: по Гонти-Північна і в кінці вулиці Келецька, – уточнив головний архітектор міста.

Як відзначили представниці ГО «Гармонія» легше співпрацювати з комунальними закладами на усунення невдало облаштованих пандусів, ніж з приватними. Зазвичай з «приватниками» доводиться вирішувати питання непристосованих підйомників і пандусів в суді. А загалом рівень доступності міста залишається на позначці в 60%.

 

Кнопка замість підйомника: законодавча хитрість підприємців

Відзначимо, що 8 лютого пройшов перше читання Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення вимог законів України, спрямованих на створення безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю до будівель і споруд. Про що нагадав і директор департаменту архітектурно-будівельного контролю Олександр Чернега:

  • Цей проект закону збільшує відповідальність суб’єктів містобудування щодо людей з інвалідністю та маломобільних груп. Це, наприклад, адміністративна відповідальність. М’яко кажучи, штрафи виростають.
  • Якщо раніше відповідальними були лише власник будівельного майданчику, то хочуть також внести зміни до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та накласти відповідальність на проектну організацію, архітекторів.

Також пан Чернега розповів, що переважно забудовники встановлюють пандуси, адже собівартість підйомників для забудовників завелика.

Люмила Нецкіна розповіла Vежі, як приватні підприємці намагаються обійти встановлення пандусів, за допомогою законодавчої хитрості:

  • Є державні будівельні норми, у яких конкретно прописано, що має бути пандус, підйомник тощо. Але є один Закон про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю, де прописано «якщо неможливо облаштувати об’єкт згідно з норм ДБН і є лист від громадської організації людей з інвалідністю, що вони не проти кнопки виклику, то можна встановити саме кнопку виклику. І всі приватні підприємці чіпляються за цей Закон. Але в нас принципова позиція, щоб у будівельних нормах не було цього прописано.

Прокоментувала новий законопроект Vежі Уповноважена з прав людей з інвалідністю Раїса Панасюк:

  • Це хороший Закон. Нехай він вступає в дію, але дуже важливо розуміти, що в нас уже є чимало постанов, законів і щоб ми чисто по людськи робили те, що потрібно не тому, що нас покарають, а тому що є норми, які треба виконувати.
  • Для нас, команди «Гармонії», важливо, щоб була співпраця і розуміння, що є різні категорії населення. Коли я була в британській раді – цікавилася, де в них там є державна програма за якою все так добре робиться. А мені кажуть, що в них немає окремої державної програми для людей з інвалідністю. Є просто права людини, які враховуються в кожній програмі. Є люди поважного віку, є люди з інвалідністю, молодь, діти ось всі їхні потреби в програмах і враховують.

Читайте також: Електронне табло та оголошення зупинок: у Вінниці модернізують зупинки громадського транспорту

У вінницьких новобудовах пропонують встановлювати інклюзивні ліфти

Фото з архіву VежА