Рейви онлайн, концерти на аеродромах та нелегальні вечірки: як живе мистецтво та культурна індустрія під час карантину

21:36
Автор: Олеся Яненко

Оновлено: 27 Липня 2020, в 17:06

В той час як лікарі борються за фізичне, мистецтво як ніколи допомагає усьому світу пережити локдаун в здоровому глузді. Концерти на свіжому повітрі та всеможливі виступи онлайн, рейви на дивані та селебріті, які теревенять в інстаграм-лайвах з підписниками та авторитетно нагадують – якщо ми сидимо дома, зможеш і ти.

Усі опинилася “в одному човні” –  і сором’язливий Кріс Мартін з “Coldplay” в домашньому інстаграм-лайві, і запальний Віктор Павлік у прямому включенні зі студії “СЛУХ”. І кожен з нас, хто сидів по той бік екрану. Саме “об’єднання” – одна з найвиразніших функцій мистецтва, яка як антисептик загоює рани сполошеного світу.

Про квір-рейви, закриті, віртуальні та нелегальні вечірки, концерти на аеродромах та дахах – читайте у нашому матеріалі про приклади трансформації мистецтва та креативної індустрії на карантині.

ЯК ЗМІНИЛИСЯ МИСТЕЦЬКІ ПОДІЇ

НІЧНЕ ЖИТТЯ

Ті, хто не уявляв своє життя без п’ятничних вечірок, під час найжорсткішого карантину продовжили зустрічатися онлайн. Близько тисячі людей в піжамі або строкатих костюмах, з коктейлем та снеками танцювали у себе вдома і цокалися через екран – “це віртуальна вечірка, і, я думаю, це майбутнє”, каже відвідувачка вечірки “Club Q”. Кількість відвідувачів у цій зум-зустрічі сягала тисячі.

– Спочатку навіть не знали, як використовувати аудіо, все створювалося з нуля. Нам дуже не вистачало спілкування, ці вечірки просто з’явилися самі по собі, ми “вибухнули”, – кажуть в сюжеті “Vice” організатори “Club Quarantine”  – найбільшої квір вечірки в інтернеті. – Ми просто намагаємося створити простір, який у нас забрали дуже швидко”.

Схожі вечірки на різних платформах анонсують у фейсбуці або через соцмережі – створюють зум-зустріч та публікують пароль для входу. Для прихильників ескапізму влаштовували вечірки в комп’ютерних іграх, зокрема з використанням віртуальної реальності. В чудернацьких костюмах персонажі могли потанцювати та пройти уявне тестування на ковід.

 

Деякі рейви попри все продовжувалися офлайн навіть під час тотального локдауну. “Ковід – це як звичайна застуда”,– кажуть організатори незаконних вечірок у Лондоні. Американці зайшли ще далі – там влаштовують вечірки, на які запрошують людину з підтвердженим COVID-19. Перший, хто заразиться – виграє гроші.

Окрім цього американці розробили костюм для вечірок “Micrashell”, який захищатиме від вірусів. У ньому можна танцювати, вейпити і пити. «Рішення для зближення людей» – кажуть розробники про цей напівкостюм, що закриває верхню половину тіла і руки. В ньому є прозорий шолом з вентиляцією і повітряним фільтром, сенсор температури тіла на лобі, камера та сумка на грудях із вбудованою системою безконтактної оплати.

Навіть у розміреній Вінниці людям вдалося організувати вечірку для “своїх” – спочатку на кораблі “Пирогов”, а потім в кінотеатрі “Росія”. Організатори кажуть, що усім видавали маски, в доступі були антисептики.

– Нас було близько сорока людей. Зробили таку вечірку щоб нарешті зустрітися один з одним. Нас було мало, ми не обіймалися і не цілувалися, як зазвичай, всі розуміли ситуацію. Вінниця з річки дуже гарна, якщо це об’єднати з музикою – це дуже круто”, – каже вінницька діджейка Tattie Crue, одна з організаторок вечірки.

Переглянути цей допис в Instagram

 

залишайся вдома

Допис, поширений IT’S NOT TRUE (@itsnottrue.music)

МУЗИКА ТА ПЕРФОМЕНСИ – ОНЛАЙН VS ОФЛАЙН

Світ на карантині змінився і це не могло не відобразитися в мистецтві та креативній індустрії. До і після послаблення карантину на світ випорснулося безліч концертів, фестивалів та флешмобів онлайн. Організатори вчилися поводитися з технікою, налаштовувати відео та звук у прямих трансляціях. Приклад таких трансляцій – команда студії онлайн-медіа “СЛУХ” – під час ефірів ведучі задавали питання з чату, а також просили підтримати їх донатами.

Інші приклади мистецтва онлайн – концерт кей-поп гурту “BTS” побачило понад 750 000 фанів, що стало рекордом. Записи з концертів Елтона Джона покажуть вперше в прямій трансляції в кінці серпня. А на ютуб-каналі “Радіохед” періодично публікують записи концертів різних років. Найбільший фестиваль електронної музики “Tomorrowland” відбудеться онлайн  – з вебінарами, іграми, кулінарними та діджей-сетами. Квитки коштують від 12 до 295 євро.

Український фестиваль “Respublica Fest” теж відбудеться онлайн – організатори планують показувати не тільки виступи, але й стрімити з гримерок артистів. Виступатимуть на території Старої фортеці, зокрема на баштах та повітряній кулі. Натомість найбільший український фестиваль “ЗахідФест” відбудеться у вересні на звичній локації офлайн.

Аби визначити, як вірус COVID-19 передається між людьми, у Лейпцигу влаштують експериментальний концерт “RESTART-19”.  Перед початком концерту волонтери пройдуть тест на коронавірус, отримають респіратори та флуоресцентні антисептики. Таким чином, вчені визначать, яких поверхонь люди торкаються найчастіше.

Усього планується проведення концертів за трьома сценаріями – імітація концерту на 4000 гостей за докарантинних умов, концерт для 2000 людей з дотриманням дистанції та правил гігієни та 4000 людей, які мають тримати дистанцію півтора метра. За умовами експерименту кожен доброволець отримає спеціальний браслет, який буде фіксувати кількість і тривалість контактів з людьми, дистанцію між ними.

Онлайн-фестиваль “Intercity.Live” – виступи митців з України та усього світу під час живої трансляції на ютубі. Під час масштабної “залізничної” подорожі з присмаком “Укрзалізниці” артисти змогли повернутися на сцену, а люди – відчути себе менш покинутими. Фестиваль з музикою, балачками в “тамборі ” (окремо створена зум-кімната) та перфоменсами об’єднало сотні людей з різних країн.

Фестиваль влаштований командою організаторів з шести міст України, амбасадорами з Вінниці виступало мистецьке об’єднання “PLAI”. Стало відомо, що завдяки гранту вінницькі “плаївці” планують влаштувати вже четвертий “Інтресіті”.

Проєкт “Аламбарі” – це флешмоб, придуманий Владом Троїцьким на карантині. Мета проєкту – підкреслити єдність людей, їхню схожість та спільність під час тотальної ізоляції. Для запуску флешмобу “Аламбарі” Влад Троїцький (Центр сучасного мистецтва “ДАХ”) домовлявся з ІТ-партнером, аби мати потужний канал зв’язку.

Під час флешмобу десятки людей, причетних до культури, одночасно підключалися до зум-дзвінка, і за узгодженим сценарієм повторювали певні рухи – позували, варили каву, дивилися в камеру та показували небо в своєму вікні. Усе відбувалося під шаманську музику “Дахибрахи”, об’єднуючи країни та континенти в один буденний ритуал.

Глобальний світ фрагментується. З’являються кордони між державами, містами всередині країн, всередині твого особистого простору, твоєї квартири. Але саме в такий момент важливо зрозуміти, що ми знаходимося всі разом на цій чарівній кульці. – говорить Влад Троїцький про “Аламбарі”, – […] Коли мінімізується зовнішнє, переміщення в офлайн, стають дуже важливими людські очі, посмішка, небо, чашка кави…

Безпечний автоконцерт в аеропорту – абсолютно новий формат для України. Замість квитка в фан-зону чи за столик – квиток на паркомісце, а ще десятки волонтерів-паркувальників, безліч охорони та 400 автівок. Навесні в Україні розпочався тур гурту “БЕZ ОБМЕЖЕНЬ”, чи не перший “безпечний” масштабний офлайн концерт в країні.

Для організації вінницького концерту довелося отримувати безліч дозволів, навіть від військово-повітряних сил, розповідає Влад Сівак, засновник агенції Sivak. “Ми не юзали злітно-посадкову смугу, але за першим дзвінком вона повинна була бути вільна”. “На концерті було багато моїх знайомих – ні від них, ні в інтернеті я не почув поганого слова про виступ”.

Окрім цього у Києві почали влаштовувати “вертикальні” концерти, під час якого гурт виступає на даху однієї будівлі (нижчої), а глядачі дивляться концерт з будівлі напроти, у Києві це готель “Братислава”.

 

 

 

РАДІО, КІНО ТА МУЗЕЇ

Завдяки та наперекір карантину у Вінниці створили платформу «Синє вухо» та нове радіо “Косячелла” у Києві. “Треба щось мутити, щоб не сидіти дома і протирати труси”, – сказали ведучі програми “Едалтелла”, яку, як і деякі інші програми, можна послухати на саундклауді. Невимушені розмови зі слухачами, трошки матюків, хороша музика та жарти карантин – радіо, яке замінювало посиденьки з друзями.

Частина кінофестивалів – наприклад “Docudays” та “Чілдрен кіно фест” тимчасово викладали фільми у вільний доступ, а музеї опубліковують нові експозиції. У Франції під час карантину кінопокази облаштували на воді – екран розмістили на березі, а глядачі змогли дивитися фільм з електричних катерів.

ЯК ЗМІНИВСЯ КУЛЬТУРНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ

Вінницьке мистецьке об’єднання “PLAI”

Вінниця

“PLAI” були чи не єдиними видимими вінницькими “культурними ділерами” під час тотального локдауну. Вони не просили допомогу в держави, а лише робили, те що й мали – творили і ділилися. Під час карантину вони долучилися до вищезгаданого “Аламбарі” та “Інтерсіті”.

Перше рішення, яке ми прийняли в ПЛАЇ під час епідемії – рухатись своєю дорогою. Ми почали працювати над власним проектом – всі перенесені події відійшли на другий план. Нам потрібен був дім, ми почали його буквально будувати. Натхнені процесом серед тиші та спокою міських вулиць ми працювали над фізичною появою нового місця і його наповненням.

Відсутність енергії глядачів – один із недоліків онлайн-виступів, каже Саша. “Організаторам непросто вести прямі ефіри, хоча ми отримали ці вміння завдяки саме карантину”, – додає. “Взагалі, ти ніби знаходишся у ситуації стриманій, коли все що ти робиш немає повного розуміння. Наосліп, але впевнено”.

“Ми стали уважними до головних речей, вони зазвичай знаходяться під твоїм носом”, – ділиться Саша почуттями стосовно карантину.

– Перший онлайн-фестиваль «Інтерсіті LIVE», за моїми відчуттями, відбувся напів усвідомлено. Організатори зі всієї України об’єднались, музиканти мали виступи, USAID підтримали фестиваль фінансово. Почалась епоха онлайн. Музиканти отримали час для виступів, глядачі – новий невідомий і цікавий український контент. Контркультурний фестиваль в онлайн форматі – це рішення, яке з’явилось під час епідемії. Тепер і потім – історична подія у сфері культурних індустрій.

– Як показала практика, низова громадська ініціатива може народити нові рішення. З нульовим бюджетом почати фестиваль на шістнадцять міст України – від Ужгорода до Сєвєродонецька, зібрати донати від глядачів і покрити витрати фестивалю, вийти в нуль. Без жодних очікувань рухатись вперед.

“Інтерсіті” – це приклад Великого об’єднання організаторів зі всієї України. Це люди в Харкові, Києві, Хмельницькому, Львові, Дніпрі та інших містах, які утримують культурний рух на належному рівні, не дають пропасти справжнім форматам. Тепер ми можемо написати в будь-яке місто, коли потрібна допомога в організації, або пошуку артиста, локації тощо. Всюди є близькі вже люди, які з тобою в одному потязі. Це наша перемога в період епідемії.

Під час карантину “PLAI” стали фіналістами конкурсу від Європейського союзу, пізніше – виграли двадцять п’ять тисяч євро від програми “House of culture” на створення діджитал продуктів, що допоможуть розвитку культури.

SIVAK.Concert agency

Вінницьке агентство, що займається організацією концертів

“Організовувати концерти під час карантину, це ніби робити це вперше”, – каже Влад Сівак, засновник агенції.

Перші концерти після послаблення карантину вони влаштували в Дніпрі, Львові, згодом – у Харкові. “Джаз на даху” та “Джаз під харківським небом” слухали глядачі в масках, на відстані півтора метра від один одного та вимірявши перед тим температуру.

– Ми дотримувалися правил Уряду не тільки де юре, але й де факто, – каже Влад Сівак. – Якщо ми в Дніпрі минулого року розмістили сімсот людей на даху, то цього року ми розмістили сто вісімдесят. І все, більше ми не пускали. Ми дотримуємося правил – виділяємо по п’ять-сім метрів на людину, з кожного боку місця має бути півтора метри.

“Люди, які прийшли з компаніями чи сім’єю, не хочуть і не будуть сидіти на такій відстані один від одного”, – каже Влад.

– На практиці вони все одно зсовують місця. Я вважаю це правильним, бо вони уже контактували один з одним, то чому вони мають дотримуватись дистанції на концерті? Навпаки, якщо люди зсовують стільці, зберігається шахова посадка, плюс вони збільшують відстань від людей, яких не знають.

Влад каже, що окрім “підняття духу” українців під час епідемії, креативна індустрія “кормить” велику кількість людей – власників концерт-майданчиків, персонал, музикантів, “прокатчиків”, які займаються технікою, квиткових операторів. “Тобто кожного разу, як ми організовуємо концерт, ось ці люди отримують свої кошти, свій хліб з маслом”, – каже Влад.

Коли індустрія повністю “лягла”, концертів майже немає, є мотивація її піднімати і робити щось для людей, як ніколи раніше.

– Потрібно активізуватися. В організаторстві на карантині переваг ніяких немає. Коли робили концерт в Дніпрі, таке враження, ніби ти проводиш концерт вперше в житті. Зовсім все інше, все дивакувате.

“Tikhonov сoncert and event agency”

Луцьк

“Tikhonov сoncert and event agency” – агенція, яка влаштовує автоконцерти гурту “Без Обмежень”.  В червневому інтерв’ю “Таблоїд Волині” засновник агенції Євген Тіхонов каже, що спочатку не оцінив ідею такого формату, але згодом був “задоволений фінансовим результатом і емоційно”. Додає, що попри те, що в світі такі концерти вже влаштовують, було важко спрогнозувати щось в плані організації –”бо ти в принципі не знаєш, як воно має бути, аналогів в Україні побачити не можна”.

– Назар Грищук, мій партнер, він придумав цей формат і розказав мені про нього. Спочатку я сказав, що це «гівно собаче». Дружина сказала, що це супер проект. […] Після Луцька, я переконався в цьому, бо народ вже не боїться, люди зняли ширму з очей. Люди зрозуміли, як це може бути. […] Ми намагалися зробити максимально зручні умови, як мінімум для людей, як максимум – для артистів і нас. Я їздив у відрядження по всій Україні, розмовляв з партнерами та владою, щоб зрозуміти, що може з цього вийти. Жодне місто не сказало «ні».

Євген каже, що не всі відвідувачі дотримуються правил розташування автівок (великі автомобілі мають бути по бокам сцени), так само як і не всі одягають маски. “В майбутньому ми хочемо додати адміністратора парковки, які будуть роздавати маски.” Поки агенція влаштовує концерти в аеропортах, які, як правило, розташовані за містом, а в майбутньому планують влаштувати концерт на парковці торгового центру. “Ніхто не знає, що буде далі”, – каже Євген.

Наш проект виграшний, бо зараз немає інших ні концертів, ні фестивалів. Ми єдиний варіант відпочити потрапивши на концерт.

Розповідає, що агенція перенесла 74 концерти на осінь, 2 – скасувала. “Ми більше втратили, ніж артисти. Зокрема на рекламі та на зарплатах персоналу”.

ВЛАД ТРОЇЦЬКИЙ

Засновник театру “Дах”, драматург, режисер та культурний альтруїст

Запускати проєкти онлайн, затягнути паски та бути винахідливими – так говорить про вихід з карантину Влад Троїцький журналістам “Української правди”. “Підготуємося, загартуємося. І перед тим, як повернутися офлайн, буде багато продукту, який ми зможемо запропонувати”.

– У мене, як і раніше, продовжується активна робота. Ми достатньо багато репетируємо, – говорить Влад Троїцький про період карантину. – Випустимо кліп, зроблений онлайн, під пісню з “Аламбарі” з нового альбому “ДахиБрахи”. […] В цьому році мало бути дванадцять “Гогольфестів” по всій країні, починаючи з Маріуполя, закінчуючи Ужгородом. Ще Вінниці, Славутич, Фастов, Дрогобич, Дніпро…

В цьому просторі виникає то відчуття єдності, коли ми всі розуміємо, що ми всі – українці. І нам є чим пишатися, вразити світ. Зрозуміло, що все заплановане в цьому році зрушується на невизначений строк. Поки ми намагаємося підтримати всю нашу спільноту, запускати онлайн проекти онлайн, щоб люди не відчували себе кинутими. Щоб не було роз’єднання всередині країни.

Звичайно, буде важко. Держава ніколи не підтримувала ні театр “Дах”, ні “Гогольфест”. Думаю, на якийсь час всі затягнуть паски, максимально мінімізують витрати. Зате ми стаємо більш винахідливими. Підготуємося, загартуємося. І перед тим, як повернутися офлайн, буде багато продукту, який ми зможемо запропонувати.

_______

Мистецтву вдалося не тільки згладити вплив ізоляції на людей, але й об’єднати їх в час найбільшого фізичного роз’єднання.

“Ні війна, ні епідемія, ні влада – нічого не може зупинити митця творити, а очі, вуха, серця людей це споживати в найкращому, глибинному розумінні”. Епідемія – непередбачувана річ, які нові формати культурних подій виникнуть на карантин – невідомо. Зрозуміло одне – мистецтво в жодному разі не зупиниться, адже воно як вода – зупинити не можливо.

– Мистецтво в будь-які періоди є основним елементом культури і суспільства. Нещодавно зустріла фразу Андрія Тарковського, яка найкраще передає суть: «Якщо забрати з людських занять все, що приносить прибуток, залишиться тільки мистецтво». Роль мистецтва настільки велика і прозора, як вода. Вона завжди тече, її неможливо зупинити. (Олександра Венславовська)

_______

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів цього матеріалу не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.