ОПОРА: Вінниця втратила позиції в Індексі публічності місцевої влади. ГРАФІКА

17:19
Автор: В'ячеслав Луцков
Become a Patron!

Вінниця займає дев’яте місце серед обласних центрів за індексом публічності органів місцевого самоврядування. Так, за 2018 рік показник Вінниці у порівнянні з минулим роком зменшився на 1,08% і наразі складає 70,92%.

Про це повідомили сьогодні, 3 жовтня, на презентації результатів дослідження публічності від громадянської мережі “ОПОРА”. Так, міських голів, депутатів та виконавчі органи міських рад оцінювали за 246 пунктами на предмет прозорості, відкритості та підзвітності.

Перше місце у всеукраїнському рейтингу залишилось за Івано-Франківськом з показником Індексу 86,8%. Він став першим в рейтингу муніципалітетом, який досяг понад 80% за показниками,  і який аналітики назвали повністю публічним.

Натомість, Вінниця за сукупністю показників за рік опустилась з четвертого на дев’яте місце. Причиною представниця Громадянської мережі “ОПОРА” Галина Сегеда називає заміну деяких питань до органів місцевого самоврядування і активний розвиток публічності в інших містах.

  

Публічність вінницького міського голови

“Стадіон, так стадіон…”

У 2018 році показник публічності Сергія Моргунова виріс на 7% і становить 78,65%. Це дозволило вінницькому міському голові піднятись у рейтингу з шостого на четверте місце. Щоправда, “ОПОРА” знайшла деякі недоліки роботи міського голови, що й вплинуло на показник.

Так, зазначається, що у публічному доступі відсутня інформація про помічників та радників міського голови та не оприлюднено більшість даних генерального плану міста. Також процедура запису громадян на прийом до міського голови залишається досить складною; до того ж, у середньому вінницький міський голова виділяє особистому прийому громадян менш, ніж чотири години на місяць.

В “ОПОРІ” запропонували визначити чіткішу та детальнішу процедуру звітування міського голови безпосередньо перед жителями міста та запровадити практику звітування очільника міста на відкритій зустрічі перед територіальною громадою. Щоправда, з такою пропозицією не погодились деякі присутні працівники виконавчого комітету Вінницької міської ради.

Я знаю, що ви (“ОПОРА” – авт.) пропонуєте стадіон. Стадіон поміщає яку кількість людей? Чи буде це звітування перед громадою? Це буде певна кількість людей, які прийшли, а ті які не прийшли, скажуть, що перед ними не звітували. Міський голова звітує на телепередачах, до нього є прийом. Закон вимагає, щоб мер звітував на “Суспільному”. “Суспільне телебачення” в цьому році, наскільки я знаю, було неефективним і звітування відбувалось двічі на телеканалі  “ВІТА” – заперечила Наталія Малецька, начальник інформаційно-аналітичного відділу Департаменту правової політики та якості ВМР.

Наталія Малецька (зліва)

Серед позитивних сторін “ОПОРА”, зокрема, відзначає, що значна увага приділяється оприлюдненню інформації про порядок, умови, результати проведення конкурсів на заміщення вакантних посад, розміщенню нормативних та програмних документів міської ради. Відзначається, що на сайті міськради опублікована декларація за 2018 рік про доходи та фінансові зобов’язання міського голови.

Також підкреслюється, що Сергій Моргунов активно застосовує електронні інструменти для комунікації з жителями міста. Позитивом є й те, що у міській раді запроваджена система управління якістю (ISO), є сертифікат, що підтверджує виконання вимог стандарту ISO 9001:2015.

Публічність виконавчих органів Вінницької міської ради

“Звіти є! Як ви їх шукали?…”

Рівень публічності виконавчих органів Вінницької міської ради знизився і тепер становить 68%. Так, якщо у 2017 році Індекс виконавчих органів становив 80% (цього було достатньо для першості в загальноукраїнському рейтингу), то тепер виконавчі органи вінницької міськради дев’яті за Індексом.

До позитивів, зокрема, відносять розміщення вичерпної інформації про виконавчі органи та виконавчий комітет, а також публікацію декларацій про майно, доходи та витрати заступників міського голови та керівників структурних підрозділів. Крім цього, оприлюднена інформація, про пільги для різних категорій населення на різні види послуг, розміщені проміжні та остаточні звіти про хід та виконання місцевих цільових програм.

Також у вільному доступі є всі рішення та документація виконавчих органів, оголошення про проведення земельних торгів, інформація, що стосується регуляторної політики, громадських слухань. Позитивом є те, що опубліковані річні плани закупівель усіх структурних підрозділів ради, комунальних підприємств, закладів культури, освіти та охорони здоров’я міста. Відзначається, після попередньої реєстрації громадяни можуть брати участь у засіданнях виконавчого комітету.Також відзначається публічність “Прозорого офісу”.

Однак у роботі виконавчих органів міськради виявили й значні недоліки. Так, як і в попередньому періоді, потребують значного доповнення довідково-інформаційні матеріали, які розповсюджуються у Центрах надання адміністративних послуг.

Також Галина Сегеда відзначила, що до недоліків віднесли відсутність на сайті детальної інформації про фінансові ресурси міської ради, які витрачаються на забезпечення діяльності виконавчих органів, протоколів або стенограм проведених громадських слухань та звітів виконавчих органів тощо. Однак з цим не погодились представники виконавчих органів Вінницької міської ради, зазначивши, що, зокрема стенограми й протоколи слухань – службова інформація, й більшість таких документів не публікуються.

А звіти виконавчих органів однозначно є. Я не знаю, як ви їх дивились, але звіти є. В кожного виконавчого органу на сайті є звіти “в два кліки” – запевнила Наталія Малецька.

На пропозицію Vежі продемонструвати наявність на сайті міськради звітів пані Наталія погодилась. Як наслідок, два з трьох звітів про роботу різних департаментів були знайдені одразу, а третій (Департаменту фінансів) був знайшли вже згодом, щоправда, через перехід на інший сайт.

Також до недоліків віднесли запізнення публікації проєкту порядку денного засідань виконкому, результатів земельних торгів (у друкованому виданні), повідомлень про проведення громадських слухань. З цим представники органів місцевого самоврядування також не погодились, зазначивши, зокрема, що публікація питань до сесії відбувається згідно із законом, а терміни публікації питань до виконкому законом не передбачається .

Крім цього, відсутня практика звітування виконавчих органів ради безпосередньо перед територіальною громадою на відкритій зустрічі. Підкреслюється, що хоча у Вінниці створили Портал відкритих даних, велика кількість публічної інформації, яка перебуває у розпорядженні міської ради та її виконавчих органів, досі не публікується у відповідному форматі.

Публічність депутатів міської ради

Останнім блоком презентації став показник публічності депутатів. Він є значно нижчим у порівнянні з виконавчими органами й міським головою і становить 67,3%. Цікаво, що попри ріст показника на 3% (з 64% у 2017), рейтинг публічності депутатів опустився з 13-го на 15-те місце.

Так, серед недоліків відзначають необхідність чіткої врегульованої процедури, строків та графіку звітування депутатів Вінницької міської ради перед виборцями та потребу започаткування практики звітування постійних депутатських комісій перед міською радою. “ОПОРА” рекомендує доповнити звіти депутатів міської ради інформацією про виконання передвиборчої програми, участь у роботі представницького органу та реалізацію доручень виборців.

До позитивів відносять розміщення на вебсайті ради інформації про депутатів міської ради, графік та місце прийому громадян, межі округів, склад постійних депутатських комісій, декларації про майно, доходи, витрати й зобов’язання фінансового характеру, результати поіменних голосувань депутатів, розмір депутатських фондів на виконання повноважень тощо.

Ще одним відносним позитивом є те, що громадяни можуть бути присутніми на сесії міської ради та засіданнях депутатських комісій після попередньої реєстрації. Відзначається інклюзивність приміщень міської ради.

Критика системи оцінювання та що робитимуть з інформацією?

“То є бал, чи немає?”

Крім критики інформації в звіті, присутні представники органів місцевого самоврядування критикували й саму систему оцінювання публічності. Зокрема, підкреслювалось, що той чи інший показник публічності міст міг залежати від компетентності експерта, який його оцінював.

Виходить так, що якщо експерт вміє “клікати”, то виходить хороший бал, а якщо не вміє, то поганий. Тобто, впливає не тільки те, яка є інформація, не те, як її знайти, а й вміння експерта… – зазначив Володимир Романенко, директор Департаменту інформаційних технологій міськради. 

Володимир Романенко (зліва)

Та попри критику, представники “ОПОРИ” домовились з чиновниками про надання конкретних рекомендацій для підвищення публічності. Посадовці зазначили, що декілька днів тому “Transparency international” дав їм “фідбек” з кращими практиками інших міст.

Натомість, представники влади попросили представників Громадянської платформи звертатись до міської ради з конкретними запитаннями, відповіді на які не вдається знайти громадським експертам.

Фото автора

Графіка – “ОПОРА”

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.