Інспектори з паркування вже понад два з половиною місяці накладають штрафи на вінницьких водіїв-порушників. Однак лише вчора відбувся перший спеціальний “рейд” – зі штрафами для кермувальників, які залишають автівки на велодоріжках.
Так, за майже годину часу та близько трьох кілометрів вінницьких велодоріжок чотири водії отримали штраф в 510 гривень, а ще шість – перепаркували автомобіль після попередження щодо неправильного паркування.
Участь у такому “рейді” взяли його ініціатори (ГО “VinCycle”), велоактивісти, представник міської влади та два інспектори з паркування. Однак, як виявилося, від конфліктних ситуацій не вберегли ні кількість учасників, ні присутність представників влади.
Штрафи та просвітництво
Фактично збір учасників “рейду” почався біля арки до Центрального міського парку. Там близько 15:30 вишикувались шість велосипедів активістів та два електроскутери інспекторів з паркування.
Одна з ініціаторок такої прогулянки-інспектування та співзасновниця ГО “VinCycle” Анастасія Стовпець нагадала, що це вже не перший захід, на якому намагаються вплинути на автомобілістів. Так, у червні ми розповідали, як VinCycle намагався виховувати водіїв без участі інспекторів – за допомогою інформаційних листівок та розмов.
Як розповів вчора ще один співініціатор заходу та співзасновник ГО “VinCycle” Влад Семенюк, метою велоактивістів стала комунікація з водіями та просвітництво: “Донести, що нам не дуже комфортно, коли блокують велосмуги”.
Також ми встигли дізнатись в інспекторів, що ж загрожує водіям-порушникам, якщо просвітництво не допоможе. Як розповів Антон Іщук, головний спеціаліст-інспектор з паркування відділу паркування Департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Вінницької міської ради, в правилах дорожнього руху відсутні окремі штрафи за паркування на велодоріжках.
Однак в правилах дорожнього руху є пункт, який забороняє стоянку, якщо це ускладнює умови руху інших учасників дорожнього руху. Оскільки велосипедист є учасником дорожнього руху (а велодоріжки призначені саме для таких учасників), водіям за паркування на доріжках загрожує штраф у розмірі 510 гривень, – розповів інспектор.
Він також додав, що за це передбачена й евакуація транспортного засобу. Однак, зокрема, через те, що евакуатор тільки прибув і наразі він в стані юридичного оформлення, евакуатор цього дня не застосовували.
Порушники та штрафи
Першого порушника, на жаль, не довелось довго шукати: вже за кілька десятків метрів від тролейбусної зупинки “Площа Героїв Майдану” на Магістратській на тротуарі припаркувалась автівка. І хоча водій не перегородив велосипедну доріжку (зупинившись на самому краю), проте перекрив шлях пішоходам.
Разом з тим, штрафу йому не виписували – після усного зауваження він чи не відразу поїхав шукати інше місце для паркування. До того ж, як пояснили інспектори, виписувати адмінпротокол можна лише після 5 хвилин такого порушення.
Два наступних порушники “чекали” на нас майже через кілометр – за кількасот метрів після повороту на вулицю Лесі Українки, неподалік від місцевого продуктового магазину та СТО. Там вантажівка “ЗІЛ” та легковик “Деу” майже повністю перегородили велосипедну доріжку, а заразом і тротуар.
Однак, майже відразу після контакту з інспекторами з паркування водії автівок, як зазначили самі інспектори, “припинили правопорушення”: “Деу” заїхав на найближчу огороджену територію – за три метри від своєї стоянки, а “ЗІЛ” – поїхав у бік літньої тераси центрального парку.
Тим часом наша велика група розділилась на дві менші: допоки троє велоактивістів та один інспектор мотивували двох згаданих водіїв, така ж кількість активістів поїхала далі по вулиці Лесі Українки – шукати наступних порушників.
До речі, на цьому місці до “рейду” долучився Андрій Сорокін – керівник розвитку велоінфраструктури міста Вінниці, який допомагав велоактивістам у спорах з водіями автівок.
Як виявилось, до таких недобросовісних водіїв була відстань в понад 600 метрів, і вони, як і попередні, чомусь стояли неподалік один від одного. Однак цього разу, якщо один з них після зауваження від активістів майже відразу поїхав шукати місце для паркування, то іншого просто не було на місці.
Тож “щасливим” отримувачем першого “рейдового” штрафу в 510 гривень став власник “Шкоди”, який за 5 хвилин так і не прибрав автівку.
У цей час на протилежному боці вулиці під браму приватного будинку під’їхав білий бус “Мерседес”. Однак діалог з активістами на нього не подіяв: після спроби Влада Семенюка пояснити, що бус перекриває всю велодоріжку та майже весь тротуар, чоловік викрикнув, що це його приватний будинок, а отже, на його думку, він має повне право залишати автівку біля своєї брами.
Майже відразу після цього порушник залишив машину та зник за своїм парканом.
Необхідні для складення адмінпротоколу хвилини невпинно добігли кінця… За цей час Влад для наочності встиг продемонструвати відстань, яка залишилась для велосипедистів та звичайних пішоходів – біля дітища німецького автопрому двом таким було б складно розминутись. Виїзд же велосипедиста на проїжджу частину для об’їзду такого бусу мав би шанси спровокувати ДТП.
“Машини не паркувати” (всім, окрім господаря)
Зрештою, водій “мерседесу” вийшов ще раз, спершу звернувши увагу, що поставив автівку так, аби розвантажитись (і дійсно виніс певну масивну річ з багажника). Зрештою, чоловік намагався заборонити зйомку, однак отримав відповідь, що відбувається фіксація правопорушення, тож заборона не діє. Відтак порушнику виписали штраф.
Однак на цій ділянці вулиці нас чекала ще одна словесна баталія, цього разу вже з конструктивнішими наслідками: велоактивісти зробили зауваження водієві щойно припаркованих на велодоріжці “Жигулів”.
Той сказав, що з радістю б переїхав на дозволене місце для стоянки, однак “де ж його тут поруч знайти?” та запропонував велосипедистам переїздити на велодоріжку на іншому боці вулиці. На це Влад Семенюк зазначив, що велосипедистам не можна рухатись проти потоку транспорту.
Також активіст показав поворот до малолюдної вулиці за декілька десятків метрів, де вистачило б місця й для інших автівок. “Жигулі” туди переїхали та, зрештою, після ще однієї дискусії про користь та шкоду велодоріжок, сторони розійшлись.
Частина суперечки:
Водій автівки: Де мені їхати чи ставати на машині?
Велосипедист: А де їхати (на велосипеді) моїй дитині?
Всі описані події зайняли час, протягом якого на вулиці Генерала Арабея інша група накладала штраф на ще двох водіїв-порушників. Однак зі слів велоактивіста Анатолія Бардадима, до нашого приїзду стався конфлікт ще й з водієм червоного мікроавтобуса “Форд”.
Як розповів активіст, очевидний власник чи водій автівки був у будинку поряд та з приходом активістів почав поводитися агресивно та ще й, з вигляду, був напідпитку. Однак після нетривалої суперечки все ж забрав автівку на найближче подвір’я, тож його не оштрафували.
Зате адмінпротоколи склали на власників легковика “Фольксваген” та білого мікроавтобуса “Мерседес”, на якому була реклама бюро ритуальних послуг та які також вирішили, що оптимальним місцем для паркування є велодоріжка та тротуар.
І якщо накладення штрафу на власника легковика ми пропустили, то конфлікт з іншим прибічником паркування на велодоріжках ще зберігав свій градус. Зі слів активістів, ним став, очевидно, власник бюро ритуальних послуг.
Так, ще до нашого приходу на чоловіка, зі слів Анатолія, скаржилась місцева мешканка, яка розповіла, що у власника є чотири таких мікроавтобуси, які постійно заважають руху велосипедистів. Через це власникам двоколісних доводиться виїздити на смуги для автівок та наражати себе на небезпеку.
Vежа ж стала свідком того, як чоловік стверджував, що якщо він має власне житло, то нібито може біля нього постійно паркувати транспорт (бо нібито там все ще його територія). Дослухатись же до аргументів Андрія Сорокіна та інспекторів про те, що його власна територія завершується парканом, а вулиця – це місце загального користування, він не бажав.
Врешті-решт, як один з фінальних аргументів, чоловік принципово заявив: “Скільки я ставив (машину – авт.), стільки й буду ставити!“. Хоча від штрафу це його не позбавило.
Обмежений час “карально-просвітницької” операції та її результати
Як виявилося, інспектори з паркування взяли участь у “рейді” всього на годину – через щільний графік цього дня. За цей час дві команди встигли оштрафувати чотирьох водіїв, а ще шість кермувальників перепаркували автівки після роз’яснень.
Фактично, це всі, хто трапився на шляху від Центрального міського парку до Палацу дітей та юнацтва – протягом близько трьох кілометрів майже суцільних велодоріжок.
Однак навіть після завершення роботи інспекторів, “рейд” не закінчився: велоактивісти попрямували велодоріжками з Вишеньки до Замостя, щоб власними силами допомагати водіям-порушникам розуміти власників роверів. Як розповіла Анастасія Стовпець, на всьому шляху їм зустрілись лише два таких кермувальника, яким і вручили інформаційні листівки.
ГО “VinCycle” не збирається зупинятися на одному спільному “рейді” з представниками влади та планує зробити їх регулярними. Найближче таке інспектування заплановане вже наступного тижня. Анонсуватись майбутні прогулянки велодоріжками міста будуть на фейсбук-сторінці громадської організації.
Фото автора
Дякуємо!
Тепер редактори знають.