Згідно із рейтингом Вінницька ОДА та обласна рада увійшли до ТОП-3, а міська рада – у першій десятці.
Такими є результати моніторингу забезпечення доступу до публічної інформації серед органів місцевої влади, який був проведений центром «Ейдос» і Центром демократії та верховенства права у рамках платформи «Омбудсмен+».
Як зазначено на ресурсі «Детектор Медіа», експерти досліджували 24 обласні державні адміністрації, 22 обласні ради, 24 ради обласних центрів і 26 міських рад обласного чи районного значення. Оцінка проводилася за чотирма складовими:
- Імплементація необхідних норм для забезпечення доступу до публічної інформації (визначення відповідального за доступ до публічної інформації структурного підрозділу, систематичне оприлюднення публічної інформації, наборів даних на порталі відкритих даних, інформації про використання публічних коштів на офіційному порталі публічних фінансів України, оприлюднення рішень і проектів рішень тощо);
- Надання публічної інформації у відповідь на запити;
- Оприлюднення публічної інформації на офіційних сайтах (оцінка наповнення сайтів);
- Забезпечення умов і безпосереднього доступу до публічної інформації в приміщенні розпорядників.
- Головне враження від моніторингу – це великий розрив між практиками в різних областях і в різних розпорядників: від дуже хорошого до дуже поганого. Це людський фактор, який пов’язаний з плинністю кадрів, адже у розпорядників постійно змінюються працівники: їх довго вчили, виник конфлікт з новим головою – весь відділ пішов, прийшли абсолютно нові люди, і порівняно з минулим роком рівень доступу в цьому органі падає. Ми з колегами, коли обговорювали результати моніторингу задавали собі питання: «Чому люди в усьому світі ходять в «МакДональдз»?». А тому що чізбургери скрізь однакові. Так ось послуги в державних органах повинні бути однакові, людина має право очікувати єдиного уніфікованого сервісу, зрозумілого, без впливу людських факторів: «А чого ви прийшли? А що вам треба? А в нас цього немає…» – розповіла заступниця директора ГО «Центр демократії та верховенства права» Тетяна Олексіюк в ефірі «Громадського радіо».
Моніторинг проводили з травня по вересень 2017 року. Три органи місцевої влади Вінниччини отримали наступні результати, згідно з якими опинились серед лідерів по Україні:
- Вінницька міська рада – 7 місце (із 24) – 70,2%
- Вінницька обласна державна адміністрація – 3 місце (із 24) – 80,8%
- Вінницька обласна рада – 2 місце (із 22) – 68,7%
Експерти не обмежувались моніторингом лише органів місцевої влади, а ще перевірили суди, комунальні підприємства тощо.
- Наприклад, у Вінницькому суді є унікальне ноу-хау, яке мене здивувало, хоча я юрист із багаторічним досвідом. Це не законодавча вимога, але сайт суду облаштований таким чином, що через нього є можливість ознайомитися із матеріалами справи. Особливо важливо це в адміністративних судах, коли це Адміністративний апеляційний суд на всю область, то щоб представнику доїхати до суду, вистояти в черзі до канцелярії, написати заяву з проханням ознайомити… Це ж було катування просто. А тепер лише один запит, його швидке опрацювання, підтвенрдження і все, – зазначила в ефірі “Громадського” представниця Уповноваженого з питань дотримання права на інформацію та представництва в КСУ Ірина Кушнір.
Загалом у результаті моніторингу жоден з органів місцевої влади не показав низького (від 21% до 40%) або незадовільного (від 0% до 20%) рівня забезпечення доступу до публічної інформації. Більшість органів місцевої влади мають середній рівень інформаційної відкритості (від 60% до 80%). Значна частина розпорядників (зокрема більшість обласних рад) мають задовільний рівень інформаційної відкритості (від 40% до 60%).
Зауважимо, що найбільш висвітлюваними темами для органів місцевої влади є інформація про керівників органів влади, структурні підрозділи, депутатську діяльність, виконавчий комітет і виконавчий апарат рад, оприлюднення нормативно-правових актів, а також питання забезпечення доступу до публічної інформації.
Водночас, є окремі категорії публічної інформації, які органи місцевої влади не охоче публікують на своїх ресурсах. Серед них: забезпечення доступу для отримання інформації особам з інвалідністю, інформацію про громадські обговорення та слухання, генеральні плани міст, бюджет та фінанси тощо.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.