Про стан освітньої галузі та плани на майбутнє: у Вінниці розробили Програму розвитку освіти на 2022-2024 роки

14:07
Автор: Олеся Яненко
Become a Patron!

У Вінницькій ТГ перезавантажені групи у закладах дошкільної освіти, в черзі на вступ до дитсадків зареєстрована на 281 дитина. Найближчими роками планується ввести в експлуатацію нові дошкільні заклади та відкриття груп в уже існуючих садочках.

Про це ідеться в Програмі розвитку освіти Вінницької громади на 2022-2024 роки, в якому проаналізували стан освіти Вінницької територіальної громади. Розробник програми – Департамент освіти Вінницької міської ради.

Серед іншого в документі проаналізували стан дошкільної освіти, кадрів та гендерної рівності в освітній сфері Вінницької ТГ.

Окрім того, наведено і плани на найближчий час. Зокрема серед заходів та проектів Програми розвитку освіти Вінницької ТГ на 2022-2024 роки вказано введення в експлуатацію (разом із комплектуванням необхідним обладнанням та інвентарем) у 2023 році нових будівель дитячих садочків: по вулиці І. Богуна (5 груп) та в мікрорайоні “Академічний” (12 груп).

Також, у 2022 році, планується ввести в експлуатацію другу частину реконструйованої будівлі садочку №16 по вулиці Зерова, 12 (6 груп) та відкриття 1 групи в діючому садочку №33 по вулиці Ватутіна.

Серед інших заходів Програми: забезпечення функціонування бази загальноміської електронної реєстрації дітей до ЗДО Вінницької МТГ; створення і забезпечення функціонування інклюзивних груп, введення по 1 ставці асистента вихователя на інклюзивну групу; покращення матеріально-технічної бази закладів та інше. З повним переліком заходів та проектів Програми можна ознайомитись за ЦИМ посиланням.

Дошкільна освіта

Як зазначено в документі, у Вінницькій міській територіальній громаді рівень охоплення дітей від 1 до 6-річного віку дошкільною освітою складає 72,6 %, дітей 5-річного віку – майже 100 %. Кількість дітей у закладах у розрахунку на 100 місць у Вінницькій області складає 101, у Вінницькій міській територіальній громаді 159, що свідчить про перенавантаження груп у закладах дошкільної освіти громади відповідно до нормативної.

На кінець 2021 року у Вінницькій міській територіальній громаді 281 дитина перебуває в електронному реєстрі на влаштування в ЗДО у 2021 році через недостатню кількість місць у мікрорайонах міста «Академічний», «Поділля», «Старе місто», «Центр», «Сабарів», по вулицях Чорновола, Київська, у селах Стадниця, Пирогова, Малі Крушлинці, Вінницькі Хутори.

З 2017 по 2021 рік у м. Вінниці введено в експлуатацію п’ять закладів дошкільної освіти на 35 груп та 7 груп в діючих закладах, що дало змогу додатково забезпечити місцями 636 дітей з міського електронного реєстру. Динаміка зміни кількості груп та вихованців у закладах дошкільної освіти показана на рисунку нижче:

На кінець 2021 року у Вінницькій міській територіальні функціонують 60 садочків комунальної та 1 державної форм власності на 602 групи, де виховується 18 638 дітей, та 8 дошкільних груп для 123 дітей у 3-х закладах загальної середньої освіти. У закладі дошкільної освіти та 3-х закладах 10 загальної середньої освіти приватної форми власності відкрито 14 дошкільних груп для 220 дітей.

Кадри

Педагогічна спільнота Вінницької ТГ нараховує 4950 педагогів: 1454 у закладах дошкільної освіти, 3354 у закладах загальної середньої освіти, 142 у закладах позашкільної освіти.

Станом на вересень 2021 року 1,4 % посад закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти в країні є вакантними.

Гендерна рівність

В Україні освіту вважають фемінізованою сферою, тобто на рівні представництва кількісно переважають жінки, однак існує дисбаланс в оплаті праці на користь чоловіків. За даними Держстату, в ІІІ кварталі 2020 року середньомісячна заробітна плата жінок складала 91,1% від заробітної плати чоловіків.

У виборі напрямів навчання помітною є чітка ґендерна сегрегація на «жіночі» та «чоловічі» професії. Так, серед студентів університетів, академій, інститутів за галузями знань освіта/педагогіка на початок 2018–2019 навчального року було: жінок – 72,6%, чоловіків – 27, 4%.

Спостерігається ґендерна сегрегація у виборі напрямів навчання й у ЗПТО: хлопці значно переважають у здобутті спеціальностей в галузях промисловості, будівництва, сільського господарства та транспорту; дівчата – у швейному виробництві.

Окрім цього на спеціальностях, де навчаються лише дівчата, найнижча вартість навчання з розрахунку на одну особу.

В дошкільній освіті Вінницької МТГ співвідношення хлопчиків і дівчаток, які виховуються в ЗДО, становить 52,2 % та 47,8 % відповідно.

Помітний ґендерний дисбаланс серед користувачів послуг у позашкільній освіті, зокрема, у закладах позашкільної освіти Вінницької МТГ виховується 37,5 % хлопців та 62,5 % дівчат, це пов’язано з тим, що вибір гуртків та секцій дівчатами та хлопцями ґрунтується на традиційних ґендерних уявленнях щодо «жіночих» і «чоловічих» видів діяльності. Дівчата найбільш представлені в гуртках художньо-естетичного та еколого-натуралістичного напрямів; хлопці – у науково-дослідницьких та спортивно-оздоровчих.

Ґендерний дисбаланс на рівні прийняття рішень, представленість жінок у галузі становить приблизно 91,9 %. Кількість жінок і чоловіків різна на різних рівнях освіти. Жінки є керівниками 100% закладів дошкільної, 100 % – початкової, 74,4 % – середньої освіти.

У зв’язку з вищенаведеним Вінницька міська рада планує в наступних роках, зокрема, проводити ґендерно чутливі інформаційні кампанії щодо послуг у закладах позашкільної освіти, створювати нові та перепрофільовувати наявні гуртки відповідно до сучасних потреб дівчат і хлопців;  виховувати культуру ґендерної рівності, рівного розподілу професійних і сімейних обов’язків; використовувати в освітньому процесі підручники, навчальні посібники, вільні від патріархальних стереотипних уявлень про роль жінки і чоловіка.

Оновлення закладів освіти

З 2015 року у Вінниці проведено термореновацію (реконструкцію) 18 закладів дошкільної освіти та 13 закладів загальної середньої освіти; оновлено та відкрито 8 спортивних ядер, 9 мультифункціональних спортивних майданчиків, 7 дитячих ігрових майданчиків на територіях закладів загальної середньої освіти.

Окрім того, оновлено обладнання на ігрових майданчиках 45 закладів дошкільної освіти. З метою забезпечення здорового харчування дітей, поводиться робота з оновлення обладнання харчоблоків.

Зокрема, з 2015 по 2020 роки у 52 закладах дошкільної освіти встановлено пароконвектомати, створено сучасні харчоблоки в 8 закладах загальної середньої освіти, здійснено часткову заміну обладнання харчоблоків ще у 29 школах. У 2021 році розпочато встановлення пароконвектоматів у закладах загальної середньої освіти.

Більше інформації щодо аналізу освітньої галузі Вінницької ТГ та України читайте ТУТ.

Головне фото – архів Vежі

Читайте також: З першим запливом і матчем: у Вінниці відкрили оновлений спорткомплекс “Аква-Він” на Янгеля. ФОТОРЕПОРТАЖ

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.