Публікації за датами

  • 24 Вересня/ 21:29

    Gemicle

    Публікація24.09.1921:29

    Автор:Дар'я Гоц

    «Унікальні люди впроваджують унікальні проекти»: історія успіху вінницької компанії Gemicle. ФОТО

Чи чули ви гасло, що Вінниця – «Місто ідей»? Якщо сумніваєтесь, що це правда, ми розкажемо про одну ідею вінничан, чиїми розробками користуються не лише в Україні, а й за її межами. Винаходи молодої місцевої компанії допомогли налагодити транспортні системи у багатьох українських містах та в країнах Європи, а віднедавна вони ще й роблять будинки «розумними» та безпечнішими.   

VежA з ініціативи Департаменту економіки і інвестицій Вінницької міської ради розпочинає цикл матеріалів про вінницькі підприємства “Історії успішних”. В цьому циклі ми розповідатимемо про успішний вінницький бізнес: бізнес, який народився у Вінниці та виріс у великі компанії, назви яких сьогодні голосно звучать по всій країні та за кордоном. Це історії успіху людей, які не побоялися ризикнути, зробили себе самі та стали важливою частиною успішної та потужної Вінниці – міста, на яке нині рівняється решта країни.

Що потрібно для того, щоб створити успішну компанію у Вінниці? Якщо скажете, що гроші – не помилитесь. Однак, окрім фінансів, ще необхідно мати сміливість ризикувати, креативний підхід до вирішення проблем та беззаперечно вірити у свою справу.

Приклад компанії Gemicle, яку заснував колишній викладач Вінницького національного технічного університету, показує, що терпіння, наполегливість та професійність лише за декілька років можуть перетворити невеличку команду із спільною ідеєю в успішне підприємство, яке має контракти чи не в усіх містах України та навіть за кордоном.

З викладача університету в бізнесмени

Все почалось з ідеї колишнього викладача Вінницького національного технічного університету. У 2013 році перший офіс компанії був лише 16 квадратних метрів і тоді у ньому працювало шестеро чоловік. Директор Gemicle Марат Хазін розповідає, що тоді у них виникла ідея транспортного проекту, а саме – як можна підрахувати кількість пасажирів у громадському транспорті та зменшити кількість «зайців».

– На першому етапі створення компанії у нас виникла ідея цього транспортного проекту і ми почали реалізовувати цю ідею. Тоді лише з’являлась ідея електронного квитка. Ми поспілкувалися з людьми, які вже працюють в цій індустрії і зрозуміли, що в наших реаліях електронний квиток в такому європейському форматі в принципі не підійде.

Насправді проблема «зайців» існує і в Європі, але з цим там змирилися та розуміють, що транспорт у них дотаційний. Ми ж собі дотаційний транспорт дозволити не можемо і він повинен приносити кошти. Якщо використовувати звичайний електронний квиток, то ти не знаєш, скільки людей дійсно валідували його, а скільки їдуть безоплатно. Яким чином визначити? Ось ми і вирішили, що для цього треба бачити кількість скільки взагалі їдуть і скільки розрахувалися. Тоді буде зрозуміла кількість людей, які не проплатили за проїзд.

Свої найперші контракти укладали з приватними перевізниками в різних містах України. Щоправда, якщо власникам автопарків така ідея підрахунку пасажирів сподобалась, то водії були не в захваті, адже ця система значно зменшувала їхній “лівий” прибуток.

– Приватні перевізники, власники та директори, погодилися одразу і їм ця ідея дуже сподобалась, а ось водіям сподобалась не всім, адже їхній прибуток, який проходить повз кишені власника, сильно зменшився. Вони (водії – ред.) вигадували різні речі: били систему електрошокером, заклеювали камери, намагались якось іншим чином її закривати. Але наша система працює таким чином, що автоматично визначає подібні випадки і ми одразу повідомляємо про це власників транспортного парку.

– Бували різні смішні випадки. Наприклад, у Вінниці була компанія, яка купила лише одну систему та поставила в свій автобус, а зранку власник побачив, що вночі в цей автобус заходили, але ж машина стояла в парку. Почали розбиратись і виявилось, що то просто охоронник зайшов поспати і випадково обрав саме той автобус, в якому стоїть система підрахунку пасажирів.

 

Марат Хазін розповідає, що на початку створення компанії всі інвестиції були повністю його: «Це було ризиковано, але після того, як почали виконувати задачі в процесі роботи, то цей ризик став стилем життя». Однак на певному етапі власні фінанси закінчились, а тому довелось виконувати сторонні проекти, а всі надходження з цих проектів знову ж вкладали в розвиток свого стартапу, тому що безумовно вірили в успіх своєї роботи.

– В перший рік роботи мова йшла не про прибуток, а в принципі це було на межі виживання. Сьогодні ми працюємо таким чином, що намагаємося робити все для людей, які у нас працюють і зараз маємо набагато більше можливостей. Намагаємось покращувати робочі місця та умови роботи. На наступний рік плануємо розширювати виробництво та штат. Сьогодні у нас понад 70 відкритих вакансій: маркетинг, продажі, виробництво, відділи підтримки…

 

– Мабуть, одна із найбільших проблем у тому, що в українські стартапи ніхто не вірить. Коли ми тільки починали, то приватні перевізники говорили, що ми через три місяці закриємся. Нам перші два роки постійно говорили, що ми через три місяці закриємся, – розповів комерційний директор компанії Дмитро Малушенко.

Про розвиток, іноземних партнерів та унікальних людей компанії

За шість років існування, офіс Gemicle розширився з 16 до кількох сотень квадратних метрів і сьогодні в компанії вже працюють понад 100 фахівців різних галузей.

За словами Марата Хазіна, наразі всі великі приватні перевізники України користуються їхньою розробкою з автоматичного підрахунку пасажирів. Окрім цього, у них ще є клієнти за кордоном.

Директор Gemicle Марат Хазін та директор Департаменту економіки та інвестицій Віталій Погосян

– Є контракти в Польщі, Чехії… Минулого року ми розробили спільно з французькою компанією дослідження пасажиропотоку у Тбілісі. У нас є клієнти, які купили нашу систему в Ізраїлі та США. Це приватні перевізники та компанії, які займаються управлінням таксопарків.

Серед своїх найуспішніших проектів виділяє проект у Тбілісі, де вони лише за декілька місяців дослідили пасажиропотік і на основі роботи вінницьких фахівців у столиці Грузії зараз працюють над побудовою маршрутних сіток. Розповідає, що цікаво було працювати з українськими приватними перевізниками та допомагати їм із збиткового парку зробити прибутковий. Свій успіх пояснює тим, що у них унікальні системи та фахівці, які постійно працюють над удосконаленням техніки.

– Зазвичай компанії, які продають такі системи як і ми, просто продають апаратуру і все. Ми ж продаємо загалом систему, яка дає управління парком, та забезпечуємо подальшу підтримку. По-друге, в принципі наша система працює в ряді випадків, коли не працюють іноземні аналоги. Такі аналоги і в нашому, українському транспорті намагались встановлювати, але воно не спрацювало, тому що, на жаль, у нас більше бруду та вібрацій тощо. Ми ж це все врахували в нашій системі. Також врахували й те, що самі водії можуть втручатися в роботу такої системи, що не було враховано у зарубіжних аналогах. У нас є унікальні програми забезпечення, та унікальні люди, які впроваджують це.

«Розумний дім» та автоматичний підрахунок пасажирів

Сьогодні компанія пропонує одразу декілька інноваційних розробок. В одній із кімнат сидить команда програмістів, які займаються транспортними проектами компанії. За словами Марата Хазіна, до кінця наступного року вони планують повністю забезпечити своїми системами перевізників у Маріуполі. Комунальний транспорт Львова вже користується рішеннями Gemicle.

– Всі найбільші приватники по всій Україні – це наші клієнти, – не приховуючи гордості розповідає Марат Хазін. – Наші лічильники дають можливість повної диспетчеризації транспортного парку. Тобто, можна без диспетчерів на місцях бачити інтервали руху або коли заїжджає автобус на зупинку чи в парк, вони отримують сповіщення, коли автобус не дотримується графіку руху чи з’їжджає з маршруту. Це все відбувається автоматично.

– Для прикладу, один із наших найуспішніших проектів, це компанія «Lotsman» – у них був величезний штат контролерів і 400 великих автобусів у Дніпрі. Після того, як поставили наші лічильники, протягом року штат змогли скоротити, – додає комерційний директор компанії Дмитро Малушенко.

Для Львова розробили спеціальну програму, щоб побачити завантаженість транспорту на кожному маршруті, щоб зрозуміти, коли потрібно додати транспорт, коли – зняти.

– У них виникла ситуація, коли їм потрібно було зменшити фактор нарікань на якість транспорту, тому що люди були незадоволені перевантаженістю транспорту. Тобто, водій міг приїхати і сказати, що немає пасажирів і виручки, а люди при цьому жалілись, що транспорт «забитий» і треба було зрозуміти, що відбулося.

Ми їм спочатку дали чотири лічильники і вони одразу показали ефект: був один маршрут на якому «пік» починався о дев’ятій годині вечора, а вони (перевізники – ред.) саме знімали автобуси в той час, тому цей маршрут продовжили до 23 години, а в іншому автобусі виявилось, що з 9-ї вечора там було мало пасажирів, а графік був розписаний до пізньої ночі. Тому вони просто поміняли автобусам графіки і все.

До речі, не лише перевізники мають переваги від таких систем. Оскільки в транспорті також встановлюють камери відеонагляду, за всім, що відбувається в автобусі можна спостерігати онлайн з диспетчерського центру. Таким чином пасажир може натиснути на спеціальну кнопку в автобусі, якщо щось не так, а диспетчерський центр може одразу відреагувати на ситуацію. Як пояснив Марат Хазін, вони зараз так працюють з приватними перевізниками і завдяки такій системі досить легко вирішити поширену проблему, коли водії відмовляються перевозити учасників війни.

Відносно нещодавно у Gemicle започаткували розробку системи «Розумний дім» – завдяки різним датчикам та програмі на телефоні можна керувати охоронною сигналізацією, регулювати тепло, реагувати на витік води тощо.

Олександр Пойманов є співзасновником проекту і запропонував мені свою ідею – подзвонив вночі та сказав, що йому наснилося, що ми маємо зробити такий проект, – розповідає Марат Хазін. – І сьогодні ми бачимо, що це вже один із найуспішніших проектів в країні. У нас є замовник в Україні і маємо контракт на 20 тисяч таких систем, які він поставить у всі свої квартири.

Кілька тижнів тому харківський забудовник купив у нас також декілька сотень систем. Є вже клієнти закордоном, маємо контракти в Грузії, з європейськими країнами та країнами Сходу.

Важливо, що всі розробки, які є в цій програмі – винятково вінницькі. Щоправда, попри те, що у компанії намагались максимально локалізувати виробництво, частину виробляють на заводі у Житомирі, а частину комплектуючих замовляють з Китаю та у європейських виробників, адже в Україні таких виробництв просто немає. Та, за словами Марата Хазіна, у недалекому майбутньому вони б хотіли побудувати свій власний завод у Вінницькому індустріальному парку та вже цікавились такою можливістю.

– Ми плануємо наступного року вийти на 10 тисяч комплектів (для «Розумного дому» – ред.), а це близько 100 тисяч пристроїв в місяць. Поки що більшість пристроїв будуть виготовляти на заводі в Житомирі.

Однак мала частина виробництва розміщується в офісі компанії і нам показали, як саме відбувається робота зі створення датчиків.

– У нас все відбувається в автоматичному режимі: йде плата, є компоненти, робот автоматично їх розставляє на плату і далі воно йде в піч, – пояснює Марат Хазін. – Обладнання недешеве – ціна починається від 340 тисяч до мільйона доларів. Взагалі одна повноцінна лінія коштує більше мільйона доларів. Щоб не купувати самим, ми використовуємо виробництво в Житомирі. Попит на нашу продукцію є і ми маємо плани зі збільшення виробництва. Однозначно наступного року не зможемо все у себе виготовити, лише в Житомирі.

Є елементи, які припікаються на машинці, складаються, лишається їх з’єднати, підключити, протестувати. Кожна система випробовується щонайменше добу. І якщо щось не так – потрібно руками виправляти. До речі, оскільки Марат Хазін десять років пропрацював у Технічному університеті, то радісно повідомляє, що в цій технічній лабораторії «всі хлопці з “Політеху”. Я ж викладав у ВНТУ, тому тут багато моїх студентів».

Додає, що у нього вдома також обладнана система «Розумний дім». Каже, що вони таким чином самі тестують та вдосконалюють обладнання і систему, а нещодавно завершили розробку голосового управління «Розумним домом».

Сама система складається з декількох датчиків, які можна встановити як разом, так і окремо та керувати ними навіть за допомогою програми у смартфоні.

Якщо до тебе хтось прийшов і подзвонив в домофон, то ти можеш отримати дзвінок не лише у будинку, а й на свій телефон та з мобільного побачити хто це. Є система «антипотоп»: визначає, коли протікає вода і передає сигнал на запірний кран, який автоматично перекриває воду в будинку. Є спеціальна «голівка», яка встановлюється на батарею і відповідно можна з телефону регулювати температуру.

Заробляє компанія й за допомогою аутсорсингових проектів. Тобто, виконують певну частину завдань на замовлення інших компаній на умовах субпідряду. Здебільшого мають замовників з Ізраїля, Німеччини та Штатів.

Родина Gemicle

Чи не основним фактором успіху вважають людей, які працюють у компанії. Сьогодні це понад сотня людей, які забезпечують роботу різних сфер: від технічних розробок до маркетингу та продажів. Директор розповідає, що хоча пройти співбесіду до них досить непросто, але плин кадрів в компанії низький. Для своїх працівників намагаються створити такі умови, щоб вони почувалися частиною «родини Gemicle», а не лише найманими працівниками.

 

До речі, керівництво також готує своїх майбутніх фахівців ще з того часу, коли вони ще навчаються в університеті. Досить активно компанія співпрацює з Вінницьким національним технічним університетом. Наприклад, спонсорують олімпіади з програмування та радіоелектроніки, а нещодавно відремонтували кафедру комп’ютерних наук.

– Це такий наш соціальний проект, – пояснює Марат Хазін. – Ми намагаємось забрати людей не після випуску, а раніше. Тому що, щоб довести людину до рівня, коли вона дійсно може нам допомагати, потрібно три-чотири роки. У мене тут є мої студенти, які зі мною працюють ще з першого курсу, а зараз вони займають вже лідируючі позиції в компанії. Ми відрізняємось тим, що не вказуємо жорстко, що має зробити людина, а даємо можливість пофантазувати та щось придумати. У нас є місце для креативу.

Команда міської ради ставить у пріоритет розвиток та співпрацю з ІТ сектором, зокрема, з такими компаніями, як Gemicle, – коментує директор департаменту економіки та інвестицій Вінницької міської ради Віталій Погосян. – Крім того, важливим завданням, для нас є розвиток місцевого бізнесу, який створюватиме власні продукти та сервіси «Made by Vinnytsia». Таке завдання, сформулювали на майбутні 10 років у Концепції інтегрованого розвитку м. Вінниця-2030.

На початку 2019 року, завдяки співпраці міста з Gemicle, на електроавтобус «Skywell» встановили тестову автоматизовану систему підрахунку пасажирів Intranso Smart Counter. Її використовують задля ефективного обліку пасажирів, що дозволяє місту корегувати маршрути відповідно до запитів мешканців. Це лише один приклад співпраці муніципалітету з інноваційним бізнесом. Їх є безліч, до того ж ми надалі плануємо розширювати коло партнерів.

У планах міської влади створення першого в Україні муніципального інноваційно-технологічного парку «Кристал». Діяльність парку буде спрямована на широке коло зацікавлених: стартапів та інноваційних компаній, малих та середніх підприємств, молоді. «Кристал» стане тим місцем, де започатковуватимуть та розвиватимуть бізнес, налагоджуватимуть контакти, навчатимуться та отримуватимуть натхнення. В Технопарку молодь зможе втілювати ідеї і стартапи в життя, не виїжджаючи з міста. Ми прагнемо розвивати таланти, створювати умови для самореалізації молоді у Вінниці.

Фото Марини Сербінович

 

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

author avatar
Дар'я Гоц

Дякуємо!

Тепер редактори знають.