“Я не хворий, маску не вдягну”: як реагувати і куди звертатися, якщо в транспорті порушують карантинні вимоги

19:26
Автор: Юлія Плахтій
Become a Patron!

З початком карантину через поширення коронавірусної інфекції в Україні було встановлено певні обмеження в роботі громадського транспорту. Зокрема, це стосується маскового режиму для всіх пасажирів та водіїв, а також обмеженої кількості людей в салоні.

Втім, далеко не завжди водії та пасажири дотримуються всіх карантинних вимог. У той час, як одні водії категорично забороняють перевищувати норму за кількістю пасажирів у своєму транспорті, інші й самі не завжди правильно носять маску.

Годі й говорити про деяких пасажирів, які інколи демонстративно відмовляються вдягати маску не лише на зупинках транспорту, а й вже салоні. І якщо на когось можна вплинути зауваженнями, то від інших – навпаки отримати агресивну реакцію у відповідь.

Тим не менше відомо, що станом на 15 листопада до Вінницького міського суду надійшов 481 адмінматеріал щодо порушення карантинних обмежень. При цьому не уточнено, скільки з них стосувалися саме порушення карантинних обмежень в громадському транспорті.

Загалом зазначено, що 105 громадян “відбулися” усним зауваженням, 102 провадження було закрито у зв’язку з відсутністю події і складу адмінправопорушення. Ще 118 адмінматеріалів направлено до поліції для доопрацювання через неналежне оформлення протоколів. Разом із тим, 27 громадян суд визнав винними за статтею 44-3 КУпАП, що передбачає штраф у розмірі 17 тисяч гривень.

VежА вирішила дізнатися, яким чином вінничани можуть повідомити про випадки порушення в громадському транспорті, в тому числі – в маршрутних таксі.

 

Які правила існують зараз

Зазначимо, що під час карантину перевезення пасажирів дозволено лише в межах кількості сидячих місць. Це стосується всієї території країни за виключенням “червоної карантинної зони”, в якій робота громадського транспорту взагалі заборонена.

Так, згідно з пунктом 11.2 постанови №641 Кабінету Міністрів України (від 22 липня 2020 р.), на території регіону (адміністративно-територіальної одиниці), на якій установлено “зелений” рівень епідемічної небезпеки, забороняється “здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом, зокрема перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, в електричному (трамвай, тролейбус), залізничному транспорті, у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, в кількості більшій, ніж кількість місць для сидіння, що передбачена технічною характеристикою транспортного засобу, визначена в реєстраційних документах на цей транспортний засіб.

Перевізник несе відповідальність за забезпечення водіїв засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, та здійснює контроль за використанням засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок пасажирами під час перевезення, у тому числі виготовлених самостійно”.

Окрім цього, в транспорті діють наступні правила: температурний скринінг працівників перед початком роботи; відстань між водієм та пасажирами має бути щонайменше 1 метр або ж мають бути фізичні бар’єри (наприклад, скло); члени екіпажу мають перебувати в масках або респіраторах без клапана; вологе прибирання з дезінфікуючим засобом перед рейсом.

 

Хто контролює дотримання обмежень: муніципальний транспорт та “маршрутки”

Прес-секретарка Патрульної поліції Вінницької області Тетяна Плахотнюк розповіла Vежі, що Національна та патрульна поліція регулярно перевіряють дотримання карантинних вимог водіями та пасажирами.

Зокрема патрульна – перевіряє місто Вінницю та дві траси міжнародного значення (М-12 та М-21), а Національна – автошляхи в області. Також правоохоронці опрацьовують повідомлення громадян про порушення карантинних вимог. При цьому йдеться про весь громадський транспорт та маршрутні таксі зокрема.

Від початку карантину патрульні склали 182 протоколи за статтею 44-3 (Порушення правил щодо карантину людей) (йдеться про місто Вінницю та дві траси міжнародного значення, при цьому окремо статистика щодо порушень в громадському транспорті – не ведеться).

Зауважимо, що маршрутні таксі також координує Вінницька транспортна компанія. На сайті компанії вказано номер телефону координатора роботи маршрутних таксі: 53-34-44 (Аксельрод Світлана Романівна).

У Вінницькій транспортній компанії також зазначили, що контроль за виконанням карантинних заходів здійснюють керівники підрозділів, начальники відділів експлуатації депо, а на лінії – начальники маршрутів та ревізори з безпеки руху.

Речниця поліції розповіла, що водії, пасажири чи перевізники можуть бути притягнуті до відповідальності згідно з “найголовнішою карантинною” статтею – 44-3 КУпАП.

Ст. 44-3 КУпАП. Порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України “Про захист населення від інфекційних хвороб”, іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, – тягне за собою накладення штрафу на громадян від 17 000 до 34 000 гривень і на посадових осіб – від 34 000 до 170 000 гривень.

Куди скаржитись: телефони, сайти, онлайн-інструменти

Поліція

Передусім при виявленні порушення карантинних вимог громадяни можуть звертатися до поліції за номером 102. При цьому, називати свої особисті дані (якщо бажаєте залишитись анонімним) – не обов’язково. Разом із тим, в патрульній поліції просять все ж надавати свої дані для того, щоб в разі потреби (для надання свідчень чи уточнень) з вами могли зв’язатися.

У поліції пояснюють алгоритм: 

1. Зателефонувати на 102 та повідомити правоохоронцям про суть правопорушення, назвати номер маршруту транспорту, номерні знаки авто, а також зупинку, на якій ви зайшли до маршрутки, та напрямок руху, при якому було виявлено порушення.

2. Залежно від обставин, поліція може на місці опитати свідків/заявника/водія та виписати протокол про адмінправопорушення, або ж піти іншим шляхом. Наприклад, “перестріти” порушника на кінцевій точці маршруту.

3. Далі матеріали правоохоронці направляють до суду, який і визначає, хто в ситуації винен і скільки він має сплатити штрафу.

Відділ оперативного реагування “Цілодобова варта”

Звернення громадян “Цілодобовою вартою” приймаються:

номери, де приймаються звернення цілодобово: 15-60, 0-800-601560, 65-15-60, 59-50-39, 60-15-60 (щоденно працює шість операторів, вночі – двоє)
“Гаряча лінія”: 59-51-11​ (звернення приймають з 8:00 до 17:00)
– в онлайн-режимі за допомогою сайту Вінницької міської ради. Для користування online-чатом потрібно зайти в пункт меню «Петиції та звернення громадян» на головній сторінці сайту ВМР ТУТ або перейти за ЦИМ посиланням і натиснути на кнопку в нижньому правому куті.

“Вінницька транспортна компанія”

У Вінницькій транспортній компанії на запит Vежі повідомили, що в разі виявлення в громадському транспорті пасажирів без масок, громадяни можуть вчинити наступним чином:

– звернутись до водія;
– або звернутись до диспетчера відповідного депо за телефоном, номер якого розміщено в салоні транспорту біля кабіни водія;
– або звернутись до центрального диспетчера підприємства за телефоном (0432) 61-16-98 або на “Цілодобову варту” за номером 15-60.

Також залишити звернення можна на гео-порталі міста Вінниці за ЦИМ посиланням.

Які вже були звернення щодо порушень карантинних норм

Начальниця Відділу оперативного реагування “Цілодобова варта”, Антоніна Іващук розповіла, що протягом останніх трьох місяців на “Цілодобову варту” надійшло 135 звернень та повідомлень щодо порушення тих чи інших правил карантину в громадському транспорті.

Переважно вінничани повідомляли про пасажирів та водіїв без масок, більшу за допустиму кількість пасажирів в салоні, а також про випадки, коли ці порушення вчинялися в одному й тому ж транспортному засобі.

Також були повідомлення про те, що деякі водії при наявності вільних сидячих місць відмовляли пасажирам та не дозволяли зайти в салон автобуса. Інші громадяни висловлювали невдоволення обмеженнями в транспорті, вимагали збільшити кількість транспортних засобів.

Один водій муніципального автобуса “проводив лекцію, щодо дотримання карантинних заходів, хоча був без медичної маски. на зауваження пасажирів відключив валідатори”. Також були заяви щодо проїзду в години “пік” лише за спеціальними довідками з місця роботи. Деякі вінничани просили обмежити можливість пільгового проїзду.

Звернення щодо порушень в громадському транспорті (муніципальному та в маршрутних таксі) “Цілодобова варта” вносить в базу даних та передає “Вінницькій транспортній компанії”. Своєю чергою ВТК вживає тих чи інших заходів, з обов’язковим залученням патрульної поліції (також можливе залучення “Муніципальної варти”).

Також “Цілодобова варта” передає інформацію про порушення в Департамент енергетики, транспорту та зв’язку, який контролює Вінницьку транспортну компанію.

За словами Антоніни Янківни, до карантину кожних два тижні відбувалась нарада за участю Вінницького міського голови. На цій нараді всі скарги та зауваження, що стосуються громадського транспорту (і “маршруток” в тому числі), передавалися міському голові. Тож наразі, в умовах карантину, всі ці питання координує Департамент енергетики, транспорту та зв’язку ВМР (зокрема в департаменті є окремий відділ транспорту та зв’язку).