До Дня міста, 11 вересня, команда “Центру історії Вінниці” спільно з рятувальниками та колекціонерами організували біля Вежі Артинова інтерактивну виставку “Пісня води і полум’я”, присвячену 170-річчю заснування професійної пожежної охорони в місті. На виставці розмістили протипожежну техніку різних часів та тематичні експонати.
Серед іншого, тут представили пожежні та спеціальні аварійно-рятувальні автомобілі минулого та сьогодення. Серед них: “АЦ ЗіС-5” (пожежна автоцистерна “ЗіС-5” радянського виробництва), “СПА-Willys” (спеціальний пожежний автомобіль, є несерійною модифікацією американського військового автомобіля “Willys MB”), “АЦ-40 (130)-63Б” (пожежна автоцистерна, створена на базі вантажівки “ЗІЛ-130”, призначена для доставки до місця пожежі бойового розрахунку, засобів пожежогасіння, використовувалась і безпосередньо для боротьби з полум’ям), “АЦ-8-50 (63022)-530М” (пожежна автоцистерна, створена на базі “МАЗ-6302”), “САРМ-Л” (спеціальна аварійно-рятувальна машина легкого типу (САРМ-Л), створена на базі “Ford Ranger”), АПД-2 “Рeugeot Boxer” (автомобіль пожежної першої допомоги АПД-2 призначений для локалізації осередків загорянь і гасіння більшості пожеж на ранній стадії).
Всі зразки техніки були доступними для контакту та фотографування. Відтак, діти із задоволенням залізали до кабін автівок чи навіть на їхній дах, а батьки та близькі їх фотографували.
На локації організатори також розмістили історичну виставку, що розповідає про етапи формування та розвиток пожежної охорони у Вінниці від перших згадок про вінницьких вогнеборців до початку Другої світової війни.
Історики зазначають, що розміщення локації біля Вежі Артинова є по-своєму символічним. Так, пам’ятка певний час слугувала пожежною каланчею – спостережним пунктом для пожежників.
Детальніше про кожен з різновидів протипожежної техніки Veжі розповів директор “Центру історії Вінниці” Олександр Федоришен.
– “ЗіС-5″ – це та річ, яка фактично використовувалася на Вінниччині до 60-70-х років минулого століття. “Willys” – це така собі вільна конверсія, переробка, вона стосується північної Європи, тому що “Вілліси” там переробляли для пожежних потреб. У колекціонера був цікавий екземпляр, відповідно, вирішили взяти та використати його також для експозиції. ЗІЛ-130 – це також більше асоціація з радянською пожежною охороною та звитягою пожежників у 1986-му році під час ліквідації наслідків техногенної катастрофи в Чорнобилі. Але, зрештою, і зараз велика кількість добровільних дружин по територіальних громадах користуються цією машиною, бо вона надійна та корисна, – каже історик.
Також, за словами фахівця, на виставці презентували три сучасні автомобілі: восьмитонний МАЗ, а також “Ford Ranger” і “Рeugeot“.
До слова, сам Федоришен постав на локації у формі представника радянської комунальної пожежної охорони в період з 1931-го по 1936-й роки.
– Пожежників тоді вивели зі складу НКВС, вони завжди були в складі НКВС в радянській державі. Але в цей короткий період їх передали на комунальні господарства, управління, і, відповідно, Народний Комісаріат комунального господарства. Форма незвичайна та особлива, так що навіть теперішнім бійцям було цікаво поспілкуватися. Зрештою, вона, щонайменше, привертає увагу, – каже директор “Центру історії Вінниці”.
Фото автора
Дякуємо!
Тепер редактори знають.