“Нестримні-3” і вінницький АН-26: як на борту вінницького літака з`явилась акуляча паща

17:44
Автор: В'ячеслав Луцков
Become a Patron!

У вінницькій бригаді транспортної авіації імені Героя України Дмитра Майбороди є літак, декорований пащею акули. Наразі це єдиний представник з “носартом” в області, створення якого надихнув фільм “Нестримні – 3”.

Про це повідомляється на фейсбук-сторінці бригади та розповів Vежі начальник служби зв’язків з громадськістю бригади транспортної авіації імені Героя України Дмитра Майбороди.

Як повідомив військовослужбовець, намалювали акулячу пащу на борту вінницького літака Ан-26 ще навесні 2015 року під час навчань під Одесою, коли тренували висадку повітряних десантів.

Ідея малюнку виникла після перегляду фільму “Нестримні – 3”, де знімали інший Ан-26 – з такою акулячою пащею.

– Ініціатива належала командиру нашої бригади, а екіпаж підтримав. Малював офіцер з бригади тактичної авіації імені генерал-лейтенанта Василя Нікіфорова в перервах між польотами – розповів військовослужбовець.

Вінницький борт Ан-26

 

 

Ан-26 з фільму “Нестримні – 3”

Як зазначають у бригаді, такі малюнки на бортах літаків називаються “Nose art” (“носарт”) (від англ. “ніс” та “мистецтво”) і паща акули – один з найпопулярніших його прикладів.

– Такі ж зображення можна побачити на літаках транспортної, штурмової, бомбардувальної, винищувальної та у підрозділах армійської авіації держав-членів НАТО та інших провідних арміях світу – йдеться в повідомленні на фейсбук-сторінці.

Розташовувати такі декоративні малюнки на носових і не тільки частинах фюзеляжу літаків почали ще до Першої світової війни. А головною метою цього слугувала – ідентифікація конкретного пілота, як для своїх, так і для противників, надання літакам унікальних рис.

При цьому, командування не заперечувало проти “носартів”, позаяк вважало, що прикрашання літака малюнками відволікало пілотів від рутини військової служби, а самі малюнки відображали теплі спогади про дім і мирний час.

Першими носові частини літаків почали прикрашати італійські та німецькі пілоти. Так, у 1913 році льотчики італійського флоту прикрасили ніс літака зображенням морського чудовиська. У німецьких льотчиків у роки Першої світової війни була поширеною практикою зображати під пропелером зубасту акулячу пащу.

Щоправда найчастіше у той час нанесенням малюнків на фюзеляжі літаків займалися не самі пілоти, а члени команди наземного обслуговування.

“Носарт” у вигляді коня італійського пілота Франческо Баракка. Згодом він надихне Енцо Фераррі зробити схожим символом своїх автівок.

“Золотою ерою” жанру nose art вважається час Другої світової війни. Особливої популярності він набув серед екіпажів бомбардувальників, позаяк ті несли великі втрати, тож вірили – такий декор принесе удачу.

Одним з найбільш символічних літаків (і, відповідно, носартів) можна назвати Боїнг Б-29 Bockscar, який 9 серпня 1945 року скинув атомну бомбу «Товстун» (англ. Fat man) на японське місто Нагасакі та наразі перебуває в національному музеї ВПС США.

 

Інший – Enola Gay (Боїнг Б-29 «Суперфортрес»), який скинув бомбу “Малюк” на Хіросіму.

 

До речі, саме цей літак разом з поширеними носартами дівчат на американських літаках надихнули Зака Снайдера у фільмі “Вартові” замінити ілюстрацію “Enola Gay” на “Міс Юпітер”. Дівчина була вигаданою героїнею фільму Снайдера та однойменного графічного роману Алана Мура.

У наш час носарти все ще залишаються досить поширеними в світовій авіації, однак, як розповів начальник служби зв’язків з громадськістю, в українських Повітряних Силах таких ілюстрацій досить мало.

Разом з тим, військовослужбовець не виключає, що такий вид військового декору може поширитись і на інші борти в межах Вінницької бригади транспортної авіації/авіаційної бригади.

– З ініціативи тих, хто літає, будемо розвивати цей напрямок. Якщо люди будуть згодні, або самі надаватимуть пропозиції – то все можливо – зазначив наостанок начальник служби зв’язків з громадськістю.

 

Nose art в інших країнах

Боїнг KC-135E Stratotanker (2007 рік)

Фото надані прес-службою бригади транспортної авіації імені Героя України Дмитра Майбороди, з вікіпедії
У публікації використані стоп-кадри з к/ф “Вартові” та “Нестримні – 3”