На Вінниччині в межах проєкту за підтримки Українського культурного фонду відроджують старовинну Барську кераміку

13:00
Автор: Vежа

На правах реклами

На початку ХХ століття у стародавньому подільському місті Барі гончарним промислом займалася третина населення. Барська кераміка за художньою значимістю вирізнялася серед вітчизняних гончарних осередків. Місцеві майстри створювали, здебільшого, столові та декоративні вироби: миски, полумиски, тарілки, макітри, глечики та іграшки, частина який йшла навіть на експорт, а Барська кераміка й донині прикрашає збірки провідних музеїв України, а також Кракова, Берліна та Санкт-Петербурга. Але у ХХ столітті під час голодоморів, війн та репресій ці традиції та техніка були втрачені. Сьогодні у Барі не працює жоден гончар.

Старовинну Барську кераміку на її батьківщині розпочали відроджувати у 2018 році. Тоді, за підтримки Українського культурного фонду, було проведено обласний круглий стіл, присвячений Барській кераміці, в рамках Міжнародного фестивалю-ярмарку «AppleBar» відбулася серія майстер-класів із гончарного мистецтва, а також експедиція музеями України, в ході якої було знайдено унікальні зразки старовинних виробів барських майстрів-гончарів, що увійшли до фотоальбому «Барська кераміка».

По завершенню першого грантового проєкту робота продовжилася: регулярно до бару приїжджали з майстер-класами кращі майстри-гончарі Вінниччини, а у 2020 році в місті засновано навчально-показову майстерню-студію «БарВінОк» під орудою творчої родини Біньковських, яка дає надію на відродження давнього промислу безпосередньо в місті Барі.

У 2021 році ідею знову підтримав Український культурний фонд. Проєкт «Відродження традицій Барської кераміки v.2.0», поданий на конкурс грантів громадською організацією «Барський міський художній аматорський театр», отримав високу оцінку експертів та зайняв 3 місце серед 233 заявок, поданих на ЛОТ «Культурна спадщина» УКФ.

Як коментує директор ГО «Барський МХАТ» Роман Григор’єв, «цього разу, реагуючи на виклики пандемії, ми вирішили створити тримовний віртуальний 3-D музей Барської кераміки, у якому зібрано зразки виробів, знайдені та зафіксовані в ході науково-пошукових експедицій Вінниччиною та музеями України, куди команда проєкту вирушила цього літа».

– З метою популяризації Барської кераміки як подільського бренду, розроблено портфель сувенірно-навчальної продукції. Кульмінацією наукової складової проєкту стало проведення спільно з Харківською державною академією культури, Українським центром культурних досліджень та Кам’янець-Подільський національним університетом ім. І. Огієнка Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Місце Барської кераміки в гончарній спадщині України». Також ми відзняли цикл майстер-класів з гончарного мистецтва від провідних майстрів Вінниччини та серію відеолекцій з історії Барської кераміки. Їх можна переглянути на нашому youtube-каналі або на сторінці проєкту у Facebook, – розповів Григор’єв.

Науковий консультант проєкту, доктор культурології, завідувач кафедри історії, Музеєзнавства та пам’яткознавства ХДАК Анатолій Щербань зазначає:

– В рамках проєкту, ми провели масштабну наукову конференцію, на якій зібралося поважне наукове товариство: 6 докторів та 14 кандидатів наук, працівники музеїв (від місцевих до національних), обласних центрів народної творчості, співробітники підрозділів Національної академії наук України, професори, доценти та викладачі закладів вищої освіти України, мистецтвознавці та практики-керамісти із гончарних осередків Вінниччини, Кіровоградщини та навіть Польщі. Конференція дозволила систематизувати усі напрацювання на тему Барської кераміки і зібрати їх в один збірник, який плануємо видати найближчим часом.

 

 

 

 

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.