Мистецтво з історичним та філософським підтекстом: у Вінниці відкрили виставку “Лінія Германаріха”. ФОТОРЕПОРТАЖ

20:52
Автор: Юлія Плахтій
Become a Patron!

Оновлено: 12 Лютого 2023, в 12:33

Вчора, 9 лютого, у Вінницькому обласному краєзнавчому музеї відкрилася виставка графічної серії Олександра Никитюка “Лінія Германаріха”. Відвідати її можна буде до 5 березня.

Так, близько 15:00 у музеї стартувала виставка робіт, що створювались й під час повномасштабної війни. Зокрема, представлено 32 графічні малюнки (тло – акрил, малюнок – графітний олівець) та дві фотографії.

Вони розміщені на чорних модулях, які  раніше експонувалися на фестивалі ленд-арту “Міфогенез” (в рамках програми “КОНТРміф” Центру культурного розвитку “Тотем”), куратором якого є Олександр Никитюк. Тобто раніше саме ці модулі були без ілюстрацій, чорними, й розміщувалися саме на Скіфських валах (Немирівське городище).

На фото – модулі на “Міфогенезі”:

Як зазначив Никитюк, провести “Міфогенез” немає можливості вже протягом трьох років (спершу – через карантинні обмеження, згодом – через повномасштабну війну рф проти України). Відтак цьогоріч художник вирішив нагадати про цей проєкт іншим чином і заразом “розкрити тему історичних алюзій, співставлень”.

 

 

 

Так, під час повномасштабного вторгнення художник вирішив доробити модулі й протягом грудня 2022 року на них з’явилися графічні малюнки. На малюнках зображено, зокрема, рослини Скіфських валів (або Великих валів), де й відбувався “Міфогенез”.

При цьому рослини зображені висохлими. Як зазначив Никитюк, ці образи – як нагадування про людей, які страждали під час війн як у минулому, так і в теперішньому. Зокрема, художник каже, що порівнював війни та події різних часів (в тому числі й легенду про Германаріха) і може зробити висновок, що однією з причин війн є “бажання надлишків”.

– Зараз у нас ХХІ століття, але (у плані воєн – авт.) нічого не змінилося в архетипі людини. От ніби ми маємо якісь технологічні відкриття, якісь філософські сенси відкриваються, розвиваються гуманітарні науки, але незважаючи на це, повторюються загарбницькі війни, можливості загарбницьких воєн не виключаються… Вони існують, ми бачимо це на прикладі російської агресії.

 

 

 

 

 

Як йшлося в анонсі виставки, на території Скіфських валів “зійшлися різні періоди історії нашого краю: трипільський, скіфській, слов’янський”. Зазначалося, що “приводом для проєкту стала легенда про смерть короля готів Германаріха (у ІV столітті у його володіння входили і регіони сучасної України), відома з книги готського історика Іордана (VІ ст.): після страти сестри за неї помстилися її брати з роду «росомонів», поранивши короля мечем у бік”.
Художник вбачає в цій і подібних оповідях (як от загибель князя Ігоря у Іскоростені) повчальну історію, яка визначала «покордонні лінії, межі моральності, етичності вчинків для правлячих тогочасних еліт. Головною лінією проєкту є реакція сучасного митця на драматичні події сьогодення, «намагання провести крізь призму міфотворчості свої теперішні відчуття, коли на Європейському континенті триває повномасштабна несправедлива війна”.

Передача малюнків музею

Крім того, на відкритті виставки відбулася урочиста процедура дарунку художником серії його рисунків музею, які експонували в закладі у квітні-червні 2022 року. Йдеться про серію сатиричних карикатур Никитюка, перші з яких автор почав презентувати весною минулого року. Після закриття виставки художник вирішив передати оригінали музею.

За словами Никитюка, карикатури були створені як критика ворога через сатиру, адже “якщо людина посміхається – вона вже перемагає”. Загалом нині ідеться про 65 робіт. Художник також розповів, що роботи експонувалися по Європі.

 

Сам Олександр Никитюк розповів, що ідентифікує ці роботи як “серію з 65 малюнків політичної сатири, що критикує агресію або ситуації, що виникають навколо цієї агресії в міжнародному контексті“. Роботи художник створив протягом 2022 року. Натомість музей передав митцю якісні “скани” робіт, які художник передавав на конкурси й на виставки за кордоном, а також які публікували у різних виданнях та проєктах.

– Наприклад (малюнок), як німецька інтелігенція пише листа своєму уряду, щоб не надавали зброю, щоб не було ескалації. Оце нерозуміння… Що давай/не давай – ескалацію робимо не ми. Ескалація йде з іншого боку, ставки підіймаються все більше і більше, – говорить Никитюк.

Фото Зорини Гаджук

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.