Гральна ікона, аборти в кольорах та цифрова мікровійна: у Вінниці назвали фіналістів конкурсу імені Альтмана. ФОТО

21:08
Автор: Андрій Качор

Шостий всеукраїнський конкурс сучасного візуального мистецтва імені Натана Альтмана сьогодні, 28 листопада, оголосив фіналістів та переможців.

“Такої кількості класних проектів наш конкурс не пам’ятає”, – зізнався на початку церемонії нагородження в галереї ХХІ незмінний куратор конкурсу Олександр Никитюк з “Лабораторії актуальної творчості”.  А відтак передав слово Директору департаменту культури ВМР Максиму Філанчуку, адже саме за сприяння Вінницької міської ради всеукраїнський конкурс вже не перший рік відбувається саме у Вінниці.

 

 – Такі події у місті почали відбуватися значно частіше, ніж це було раніше. Молодий подих сильних митців робить все більший внесок у розвиток нашого міста та держави, – коротко виступив Філанчук і організатори перейшли до нагородження фіналістів, чиї роботи тут були розвішані на стінах, встановлені посеред зали та навіть просто розсипані по підлозі. Деякі з них навіть говорили.

 

“Веселкові” аборти та ікона на гральних картах

Ще перед презентацією фіналістів, у коментарях для журналістів Олександр Нікітюк анонсував, що деякі роботи будуть досить провокативними. Художник не перебільшив.

Так, по всій стіні галереї були розвішані круглі та схожі між собою, картини. На кожній картині – намальований ембріон дитини, вони відрізняються між собою позами та кольорами. Авторка інсталяції – Вероніка Чередниченко зі Львова – назвала свій проект “Веселка для Мами”.

 

“Жінки обирають аборт, жінки обирають імена для дітей, яких могли би народити: Соня, Маша, Ніна, Толя, Катя, Вася… Жінки просять не розголошувати їх імена” –  опис для проекту виявився напрочуд лаконічним та вичерпним.

Сама мисткиня також не схотіла ширше коментувати власний проект: “Чому Ви обрали саме цю тему? – Вона дуже близька мені”, – відповіла Вероніка, зрештою, знявши решту запитань.

З іншого боку галереї – стіл з розданою колодою гральних карт для гри, вочевидь, у “дурня”. Проте одна карта в колоді незвичайна: на ній, замість дами, зображена “ікона”. Чирвова.

Така ж, тільки значно збільшена, “ікона” висить над столом. Авторка інсталяції Анастасія Худякова дивується, чому в часи, коли людство вже відправляє дослідні міні-станції на Марс, веде розвідку Сатурну, Юпітера і Титана, релігія досі має потужний вплив.

“Смішно, але чим гірше йдуть справи в державі, тим більшим стає вплив”, – йдеться в описі роботи і ставиться риторичне запитання: “Чи має так бути? Чи є Бог і хто він? Грає він нами? Або це люди грають?..”

Прямо біля входу до галереї увагу привертає відео-інсталяція, на якій людина одна за одною спалює паперові літери та паперових людей.

У цій роботі, створеної Констянтином Зоркіним та Дмитром Пашком, демонструється ритуальне спалення паперових літер Я-Н-Е-Б-О-Ю-С-Ь, а в паузі між словами згорають маленькі людські фігурки. “Я не боюсь – самозаклик, а не відповідь, автонагадування про необхідність щодня перемагати страх”, – пояснює автор ідеї.

 

“Морська хвиля”, розсипана земля і цифрова мікровійна

Було би дивно, якби в день, коли той же Європарламент оголосив надзвичайний стан у сфері клімату, митці також не відреагували на кліматичні зміни. Тож інсталяцій на еко-тематику тут було кілька. Наприклад, одесит Максим Фіногеєв привіз до Вінниці інтерактивну інсталяцію “Морська хвиля”, яка працює з доповненою реальністю.

На невеликих банерах зображена хвиля моря, але в дивних формах: ніби пожмакана, закручена або складена, як газета.

Автор розмірковує над забудовою берегової лінії Одеси та натякає, що у зв’язку з кліматичними змінами частина суходолу міста піде під воду. “Навіщо зводити інфраструктуру та хмарочоси в зоні майбутнього потопу?” – резонно запитує автор.

Біля зображень – невеликий QR-код. Відсканувавши його, можна встановити мобільний додаток: з його допомогою картини “оживають”. Так, навівши камеру на зображення хвилі, на екрані телефону з’являється закодоване відео про арт-акції, які робили активісти в Одесі.

В кутку галереї – ще одна еко-інсталяція під назвою “В клітці”. Нею авторка Анастасія Овод нагадує, що в світі щорічно використовується понад 4 трильйони поліетиленових пакетів. Через них кожного року гине 1 мільйон птахів і 100 тисяч морських ссавців.

 

Дуже незвичайною та малозрозумілою для пересічного глядача – зокрема не заглибленого в світ відеоігор – виглядає проект вінницького митця Віталія Янкового.

Його проект “Вітаємо на Ерангелі” відсилає в першу мапу популярного шутера 2017 року PUBG Mobile про мікровійни в жанрі королівської битви.

Ерангель – це найперша мапа цієї гри, яка вважається найкрасивішою та найбільш пропрацьованою. У роботі Янкового зображені скріншоти з гри, де видно красивий пейзаж з “вирізаним” силуетом бійця. Художник намагається показати красу природи, хоч і в цифровому варіанті без присутності людини зі зброєю.

Але її силует ми бачимо все одно – як нагадування про те, що мікровійни досі тривають в усьому – реальному – світі. Тож “чи можна від цього абстрагуватися і розглядати гру лише як джерело веселощів та спосіб зняття стресу?”, – питається автор.

 

Переможці та малювання в режимі реального часу

Зрештою настав час для оголошення цьогорічних переможців. Традиційно, дипломи фіналістів отримали всі 14 учасників та учасниць конкурсу, так само як і подарунки від “Міста ідей” у нових брендованих вінницьких пакетиках.

Третє місце конкурсу в 2019 році дісталося проекту “Сприйняття” від харків’ян Катерини Калінченко та Еміля Мамедова: як зазначив Олександр Никиктюк, проекту подібного роду – синтез відео-арту та інсталяції – перемагає в конкурсі вперше.

Друге місце здобув Максим Фіногеєв з проектом “Морська фігура”: він, як і всі призери, отримав подарунки від міста та етюдник.

Спеціальну премію від Харківської муніципальної галереї отримав вінничанин Віталій Янковий: тепер він має право експонувати свій проект у харківській галереї. Як потім зізнався в коментарі Vежі сам художник, ця відзнака для нього – більш важлива, ніж навіть перемога в конкурсі.

А ось перемогу здобула – і досить очікувано – Вероніка Чередниченко з інсталяцією “Веселка для Мами”. Переможниця поводила себе дуже скромно, посміхалася, але все ж утрималася від коментарів.

 

Вже в якості завершального акорду організатор конкурсу покликав на сцену наймолодших художників серед присутніх у залі та запропонував їм прямо тут, на встановлених трьох мольбертах, намалювати картини. Діти спершу соромязливо, а за тим все більш сміливо взялися до справи, поки переможці, фіналісти та глядачі слухали виступ гурту “Вертольот” та пили вино.

 

 

 

 

 

 

За словами Олександра Никитюка, побачити роботи фіналістів цьогорічного конкурсу можна буде ще протягом щонайменше двох-трьох днів в Галереї ХХІ за адресою вул. Архітектора Артинова, 12а.

Фото Марини Сербінович

Читайте також: Вареники з кров’ю та патраний символ християнства: у Вінниці відкрилася виставка сучасного мистецтва ім. Альтмана

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.