Часті зміни настрою та труднощі у спілкуванні: лікар фізичної реабілітації у Вінниці розповів про ознаки порушення сенсорного розвитку у дітей

12:34
Автор: Vежа
Become a Patron!

Оновлено: 19 Червня 2022, в 13:06

Реклама

 

Інколи батьків турбує поведінка дитини: труднощі у спілкуванні та іграх з однолітками, гіперактивність, неуважність, розсіяність, часта зміна настрою, збудливість або загальмованість, поганий сон. Часто буває, що батьки подібну поведінку сприймають, як особливості характеру та темпераменту, але в багатьох випадках це ознака порушення сенсорної інтеграції. Як допомогти своїй дитині та змінити ситуацію на краще, розповів лікар фізичної реабілітації Артур Олегович Смотрицький з центру реабілітації хребта та суглобів “Аксіс”.

Артур Олегович, передусім розкажіть, що таке сенсорний розвиток?

— Дитина народжується без досвіду спілкування із навколишнім середовищем. З перших секунд життя різні імпульси починають надходити до мозку через органи сприйняття.

Це процес, під час якого нервова система отримує та обробляє інформацію від усіх сенсорних систем: слух, дотик, нюх та смак. Також до них додаються відчуття руху (вестибулярна система) і положення тіла в просторі (пропріоцепція). Чим коректніше працюють сенсорні системи, тим більше інформації отримує мозок і видає адекватні відповіді.

Успішність вимови слів, розумового та фізичного розвитку значною мірою залежить від рівня сенсорного розвитку дітей, тобто, від того, наскільки добре дитина бачить, чує, відчуває, якісно використовує цю інформацію та виражає ці знання у мові. Процес пізнання маленької дитини відрізняється від процесу пізнання дорослого. Дорослі пізнають світ розумом, а діти – емоціями.

Хто потребує додаткових занять з сенсорної інтеграції (корекція сенсорного розвитку)?

— Багато хто думає, що сенсорна інтеграція потрібна лише за певних особливостей розвитку, таких як розлад аутистичного спектра (РАС), синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДВГ), затримка мовного, розумового, психічного розвитку тощо. З такими дітьми ми теж працюємо, це індивідуальні заняття, перед якими ми вивчаємо висновки інших фахівців — невролога, дефектолога, іноді психіатра та епілептолога.

Проте, є й інші покази: проблеми з концентрацією уваги, “чує” маму лише з третього разу; дитина неспокійна і непосидюча, імпульсивна, у неї часто змінюється настрій; швидко набридають заняття, іграшки; ігнорує правила поведінки; забуває і часто втрачає речі; погано засинає, часто прокидається вночі; боїться води, дотику або постійно вимагає її. Це все може свідчити про порушення сенсорного розвитку дітей.

Можете розказати більше, коли саме потрібна сенсорна інтеграція?

Так, ознак може бути багато, але ми пропонуємо батькам особливу увагу звертати на наступні:

Порушення обробки слухової інформації: бояться гучних звуків, не люблять музику, закривають вуха руками, часто не чують.
Порушення зорової системи: не люблять дивитися в очі, вередують при яскравому світлі, віддають перевагу напівтемряві тощо.
Порушення тактильного сприйняття: не люблять грати з пластиліном, піском, бояться забруднитись, не люблять дотиків, різко реагують на якийсь одяг (тканина, ярлики), не люблять мити голову, ходити босоніж. Може відзначатися зниження больової та температурної чутливості.

Мами часто кажуть: “У мене дитина така чистюля, боїться забруднитись”. Ні, дитина у два роки не повинна бути чистюлею, вона може лізти в бруд, має все вивчати й пізнавати світ. Це нормально. Не нормально, коли дитина до істерики цього боїться.

Порушення смакових рецепторів: дуже вибіркові в їжі, бояться куштувати нове, віддають перевагу одноманітній їжі.
Порушення нюху. Умовно всі запахи можна поділити на приємні та неприємні. Діти з порушеннями сенсорної інтеграції можуть різко реагувати на деякі запахи, причому приємні сприймати негативно і навпаки.
Порушення вестибулярної та пропріоцептивної систем: діти відрізняються незграбністю, у них труднощі з освоєнням велосипеда, погано стрибають, лазять. Основна відмінність дітей з подібними порушеннями – це складність концентрації уваги, особливо, якщо навколишнє середовище насичене подразниками.

Які методи для оздоровлення таких дітей є у дитячому відділенні реабілітації “Аксіс”?

В “Аксіс” ми завжди намагаємось підійти комплексно до вирішення будь-якого питання. Саме тому у нашому центрі ми об’єднали чотири основних напрямки для всебічного розвитку діток, а саме:

⦁ Фізична терапія
⦁ Терапія розвитку
⦁ Раннє втручання
⦁ Сенсорна інтеграція

Якщо ж говорити про сенсорну інтеграцію, то в “Аксіс” є сенсорна зала, яка обладнана усім необхідним для гри на різних нейроплатформах, сенсорних перешкодах та багато іншого для роботи. При необхідності ми допомагаємо скласти сенсорну дієту для дому.

Важливо розуміти, що “ігри з крупами” – це далеко не все, що потрібно дитині для розвитку та запуску мови. Хоча, звичайно, сенсорним розвитком можна і потрібно займатися вдома, але це не можна назвати сенсорною інтеграцією, яку може проводити тільки кваліфікований фахівець.

 

 

 

Наповнюйте дитину новими відчуттями, допомагайте пізнавати світ, дозволяйте різні емоції! Менше гаджетів та більше живого спілкування. Помічайте все вчасно, якщо щось вас насторожило – звертайтесь до фахівців. Приходьте, і ми допоможемо та підкажемо на будь-якому етапі становлення нової особистості.

Дізнатися відповіді на всі запитання та записатися на прийом можна за телефонами:

+38 (067) 100 15 88
+38 (093) 100 15 88
+38 (099) 100 15 88

Центр реабілітації хребта та суглобів “Аксіс”

м. Вінниця
Філія 1 – вул. Келецька, 102
Філія 2 – вул. Стрілецька, 7Д
Філія 3 – вул. К. Коріатовичів, 209 А
Сайт