Оновлено: 12 Листопада 2024, в 15:28
Реклама
5 листопада у вінницькому арт-просторі «ЕтноЧари» відбулися одразу дві знакові події в рамках проєктів, підтриманих Українським культурним фондом: презентація віртуального 3-D музею Барської кераміки та відкриття підсумкової виставки робіт учасників Всеукраїнської арт резиденції «Три площини Барської кераміки». Головними організаторами заходів виступили громадські організації «Барський міський художній аматорський театр», «Народний музей Барської кераміки» та «Агенція сталого розвитку «АСТАР».
У конференц-залі «ЕтноЧарів» сонячно і святково… Найперше від підсумкової виставки робіт учасників Всеукраїнської артрезиденції «Три площини Барської кераміки», яка складається із мистецьких творів трьох напрямків: гончарства, образотворчого мистецтва і художньої фотографії. Майже 140 заявок на участь у артрезиденції надійшло від знаних митців з 20 регіонів України, тому завдяки конкурсному відбору учасниками стали 55 із них. Мета кожної роботи – показати невмирущість традицій барських гончарів! Сяйво лине від сніжнобілих полив’яних виробів, від яскравих живописних полотен, від фотографій, які зупинили чарівну мить створення краси. Сонячно й від посмішок, щирих привітань і розмов однодумців-митців.
Зустріч, яка проходила у змішаному форматі, розпочалась презентацією віртуального 3-D музею Барської кераміки, яку модерував директор громдаських організацій «Барський міський художній аматорський театр» та «Народний музей Барської кераміки» Роман Григор’єв. З неї присутні дізнались історію виникнення, розквіту і тимчасового занепаду гончарного осередку у подільському місті Бар, типологію і орнаментику виробів, про відомих барських гончарів та відродження унікального ремесла. Воно стало можливим завдяки злагодженим зусиллям науковців, дослідників, гончарів, художників, педагогів, об’єднаних у творчу групу, яка працювала за грантової допомоги Українського культурного фонду. Робота експедицій із дослідження музейних фондів, видання фотоальбомів, відеозаписи лекцій, майстер-класів, підтримка гончарів, які по крупинках віднаходили технологію створення виробів, проведення наукових зібрань обласного і всеукраїнського рівня завершились створенням віртуального 3-D музею Барської кераміки – ресурсу, унікального не тільки для України, але для світу. За понад шість років пройдено шлях, який багато хто долає десятиліттями!
Це відзначила у вітальному слові Ольга Дернова, начальник управління культури та креативних індустрій департаменту гуманітарної політики Вінницької обласної військової адміністрації, підкресливши, що всі, дотичні до відродження Барської кераміки, стали однією великою дружною родиною. Здобутки дійсно колосальні, і Барська кераміка наступного року буде гідним представником народного ремесла та номінантом до списку нематеріальної культурної спадщини України.
Олександр Вешелені, директор департаменту маркетингу міста та туризму Вінницької міської ради підкреслив значущість Барської кераміки як привабливого туристичного елементу, зокрема у маршруті «Подільський шлях Святого Якова» і пообіцяв сприяння її занесенню до туристичних карт визначних керамічних осередків Європи.
У виступах Володимира Козюка, президента Громадської організації «Кращий художник», народного художника України, Ольги Романишеної, заступниці директора з наукової роботи Вінницького обласного художнього музею, і гостинної господині артпростору «ЕтноЧари» Вікторії Ніколаєвої, майстрині гончарного мистецтва, відроджувачки Барської кераміки та експертки проєкту «Відродження традицій Барської кераміки» відзначено духовну складову проєкту, яка важлива для майбуття нащадків і яку так само слід дбайливо плекати і примножувати.
Анатолій Щербань, доктор культурології, завідувач кафедри музейно-туристичної діяльності Харківської державної академії культури, науковий консультант проєкту «Відродження традицій Барської кераміки» окреслив нові напрями роботи творчої групи і побажав незгасного горіння духу, незборимості у досягненні мети.
Аж ось настала найочікуваніша мить! Олексій Буйницький, технічний координатор проєкту «Віртуальний музей Барської кераміки», арт-директор Дизайн-студії «РУТА», керівник напрямку «Візуальні комунікації» Агенції сталого розвитку «АСТАР», Максим Ільків та Юлія Чухрій, фахівці з графічного дизайну та 3-Д моделювання, дизайнери Агенції сталого розвитку «АСТАР», Ігор Ковтун, завідувач кафедри рисунку та проєктної графіки Хмельницького національного університету, кандидат технічних наук, розробник 3-D моделей Барської кераміки, очолювані головою правління ГО «АСТАР» Олегом Демчуком представили оновлений варіант Віртуального 3-D музею Барської кераміки (ознайомитися можна за лінком https://barceramic.org.ua/). Музей являє собою інтернет-платформу, у якій знаходиться зібрання віртуальних зображень зразків барської кераміки, що зберігаються у музеях і приватних колекціях України та світу. Кожен виріб має свій паспорт, опис; вироби можна фільтрувати, групувати за однією чи кількома ознаками. Головною родзинкою перегляду є 3-D вигляд кожного виробу: користуючись мишкою або тач-падом, виріб можна розглянути з усіх боків, уточнивши знання його форм, орнаменту, технології виготовлення. В результаті цьогорічних експедицій команди проєкту Віртуальний музей поповнився 150-ма експонатами, а 72 із них відтворено у вигляді 3-D моделей. За словами розробників, ця робота, хоч складна (на одну модель витрачається до 3-х днів), але дуже цікава. Команда «АСТАР» рада співпраці, має на меті втілення ще декількох ідей для удосконалення роботи сайту.
Наступним етапом об’єднаного заходу стало відкриття виставки робіт учасників цьогорічної артрезиденції «Три площини Барської кераміки», проведеної за підтримки Українського культурного фонду. До команди проєкту увійшли: заступниця директора Народного музею Барської кераміки, заслужену артистка естрадного мистецтва України, асистентка проєкту «Відродження традицій Барської кераміки» Ірина Дєдова, керівник Всеукраїнської артрезиденції «Три площини Барської кераміки», громадський активіст, Барський міський голова у 2015-2020 рр. Артур Цицюрський, асистентка проєкту проєкту «Три площини Барської кераміки» Тамара Кушнір, куратори напрямків: гончарного, образотворчого та фотомистецтва: засновник майстерні-студії народних художніх промислів «БарВінОк» Максим Біньковський, засновниця художньої студії «Naiv Art» Надія Іванисько та фотохудожник, власник дизайн-студії Тарас Щерба. Кожен із них у своєму виступі зворушено пригадував власні задуми, сподівання, перші кроки, які торувались і перетворились у широкий шлях для поціновувачів і спадкоємців традицій Барського гончарства. Вони уже є: Анастасія Біньковська, юна гончарівна родини майстрів-відроджувачів Барської кераміки та студентка Вінницького фахового коледжу мистецтв ім. М. Леонтовича, Борис Козьмін, Марія Січко, Мар’яна Гуменюк – студенти спеціальності «Образотворче мистецтво» КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського», що обрали додаткову спеціалізацію «Гончарство».
Завершуючи урочисту частину, модератор заходу Роман Григор’єв спільно із командами проєктів сердечно подякував гостинній господині артпростору «ЕтноЧари» Вікторії Ніколаєвій за співпрацю і розуміння кожного, кому небайдужа подальша доля Барської кераміки.
А далі розпочався інтимно-замилований перегляд неймовірно багатющої, оригінальної за мистецькими задумами, техніками виконання творів виставки. «Птах на квітучій гілці» передбачив уподобання і смаки кожного відвідувача. Він очікує і на вас, адже триватиме виставка «Три площини Барської кераміки» до 24 листопада.
Фото Тараса Щерби
Дякуємо!
Тепер редактори знають.