Завершується рік, а з ним і надії вінничан побачити будівлі – хоча би центрі міста – в єдиному естетичному рішенні рекламних вивісок. І поки Вінниця змагається за місце в рейтингу туристично-привабливих міст, чимало її вулиць, зокрема Соборна, продовжує неприємно вражати нав’язливістю та недолугістю зовнішньої реклами.
На початку квітня VежА вже писала про проблему реклами у Вінниці, зокрема про рекламні вивіски на фасадах будівель. Тоді в міськраді визнавали, що з цим є проблеми, але запевняли, що скоро відбудуться зміни на краще. Однак поняття «скоро» виявилося аж надто відносним, тож навіть до кінця цього року майже жодних помітних кроків в цьому напрямку так і не відублося.
Водночас “революцію” щодо жахливої ситуації з рекламою в центрі міста чиновники обіцяють вже наступного року. Адже є конкретна підстава – термін приведення вивісок у відповідність до визначених вимог до 1 вересня 2018 року. У серпні відбулося засідання Ради підприємців при міському голові, а вже 28 вересня міськвиконкомом було затверджено в новій редакції «Положення про встановлення вивісок у м. Вінниці» №2225. Згідно з яким і визначено чергове відтермінування естетичного перетворення фасадів: для центральних вулиць – до вересня 2018 року, а для решти будинків – аж до 2019 року.
Для прикладу у квітні спеціаліст відділу культурної спадщини та дизайну департаменту архітектури та містобудування (нині вже колишній співробітник) розповідав журналістці Veжі, що на відреставрованому будинку «Старий Амстердам» (вул. Соборна, 22) вивіски мають розмістити на однаковій висоті та на одноколірному парапеті. Як це має бути “в натурі” – зображено в проектній пропозиції нової редакції Положення. Лише в цьому місці, за виключенням хіба що вивіски кафе “Пиріжкова”, дещо змінилося на краще: вивіски справді облаштували на спільному парапеті.
Відзначимо, що вивіски для кількох суб’єктів господарювання повинні бути в одній стилістиці та однієї висоти, відповідати архітектурному вирішенню, стилістичним особливостям, декоративним елементам та колористиці фасаду.
Назви закладів на будівлі по Соборній, 46, та на розі із вулицею Оводова мають бути розміщені на фоновій одноколірній підкладці. Відзначимо, що магазин “Алло” вже отримав припис про заміну яскраво-червоної вивіски із розробленою пропозицією. Проте не поспішає його виконувати.
Ми вирішили поцікавитися, чому магазин ігнорує приписи чиновників та паплюжить власною вивіскою обличчя центру міста. В магазині нам зазначили, що про проблему знають, і навіть обіцяють замінити вивіски “вже після нового року”. Проте коли саме і після якого саме “нового року” – нам не уточнили.
Ліпша ситуація з магазином “Алло” на проспекті Коцюбинського, 4, де був цьогоріч відреставрований фасад будівлі, а з ним і змінено вивіску.
Як пояснили в цьому магазині, вони встановили адекватну вивіску саме з огляду на рекомендації міської ради. Однак вибір своїх колег із Соборної, котрі обрали яскраво-червоний дизайн на фасаді в центрі – пояснити не змогли.
Ось ще варіанти затверджених вивісок на центральній вулиці:
Вимоги до вивісок викладені у Положенні. Серед яких і те, що розміри вивісок повинні бути масштабними до архітектурного вирішення фасаду будинку та його елементів. Крім того, у документі визначено механізм, підстави, строки та порядок встановлення та демонтажу вивісок.
Наприклад, площа поверхні вивісок для одного суб’єкта господарювання не може перевищувати 3 кв. м, а на об’єктах культурної спадщини –1,5 кв. м. Вивіски, розташовані в центральній, історичній частині міста мають бути виконані з окремих літер (знаків) без підкладки, або на прозорій основі, або на підкладці, що має однакові геометричні параметри та єдине колористичне рішення для всього будинку. Підсвітка не повинна бути яскравою (м’яке монохромне світло).
Одним із основних факторів на що звертають увагу і представники «Муніципальної поліції» (які займаються моніторингом порушень) – щоб вивіски були розміщені на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху. Про це Vежі розповів заступник начальника комунального підприємства міської ради «Муніципальна поліція» Віталій Мовчан.
В ідеалі перед тим, як розміщувати вивіску, наприклад, назви магазину на фасаді будівлі, то спочатку варто отримати погоджувальні документи (бланки) на розміщення вивіски від департаменту архітектури та містобудування. У разі відсутності таких документів представники Муніципальної поліції складають приписи та протоколи. Як пояснили нам у відділі культурної спадщини та дизайну департаменту архітектури та містобудування, часто власники бізнесу ігнорують таку вимогу і розміщують вивіски на власний розсуд і «естетичний» смак. А як результат Вінниця майорить різноформатними рекламними вивісками, що псують загальне естетичне враження від міського середовища.
Наразі політика міськради досить лояльна до підприємців, які мають уніфікувати рекламні вивіски до визначених норм Положення. Це відчувається в розмові: як і з представниками департаменту архітектури та містобудування, так і «Муніципальної поліції». Адже термін на виконання проекту ескізу вивіски не повинен перевищувати 20 календарних днів; термін розгляду та погодження дозвільних документів – не більше семи робочих днів від дня їх надходження; термін виготовлення вивіски згідно з отриманим дозволом – не більше трьох місяців. Однак у «Муніципальній поліції» про статистику демонтованих вивісок і порушників говорять без конкретних адрес та назв:
- За рік складено 41 протокол за невиконання приписів з демонтажу рекламних засобів і надано близько 70 приписів на демонтаж, – каже Віталій Мовчан.
Розмір штрафу (як і рішення про демонтаж) визначає адмінкомісія при міськвиконкомі. За словами пана Мовчана, у середньому це від 850 до 1700 гривень.
– З вивісками зараз питання вирішується, бо роз’яснюється рішення міськради і схема розташування вивісок, що потрібно брати погодження. Це лише розпочато роботу, – розповідає заступник начальника «Муніципальної поліції». – В основному використовують території та фасади для залучення клієнтів і відвідувачів завдяки встановленню великих рекламних засобів самовільно розміщених.
– Якщо брати по закону, то вони (підприємці, – ред.) мають нести відповідальність. Але їм пішли назустріч, щоб роз’яснити і не було незадоволення серед підприємців, адже Рада підприємців декілька разів доопрацьовувала рішення.
У свою чергу начальниця відділу культурної спадщини та дизайну департаменту архітектури та містобудування міськради Оксана Горбань розповіла, що протягом двох років якісно вирішити питання розміщення вивісок по місту не вдалося, зокрема моніторингом ситуації. Наприклад, цього року через кадрові зміни та додаткове навантаження.
- Можливо рішення (Положення в новій редакції, – ред.) буде анульоване і готуватимуть регуляторний акт по вивіскам, – без конкретики каже пані Горбань, посилаючись на неможливість коментувати ситуацію без згоди директора департаменту, який наразі на лікарняному. – Ішлося про те, що треба готувати регуляторний акт для якого є певна процедура з громадськими слуханнями. Що стосується його змісту, то суть рішення №2225 не небагато зміниться.
Поки рішення про уніфікацію розміщення вивісок ведеться в місті більше як інформаційно-роз’яснювальні роботи серед підприємців.
А ось на відреставрованому фасаді будинку по вулиці Соборна, 101, про рекламні вивіски з порушеннями Муніципальній поліції поки що нічого не відомо.
- На цей час інформації по 101-му будинку немає, – констатує пан Мовчан.

Цей фасад щойно реконструювали, однак майже відразу він теж “заразився” вінницьким “рекламним грибком”
Читайте також: Краса без балконів: на Соборній реконструювали половину фасаду будинку №101. ФОТО
У той час у департаменті архітектури та містобудування знають про проблему. Як нам розповіли, для відреставрованої будівлі був розроблений варіант вивісок, тому підприємцям все-таки доведеться їх змінювати.
Після розмов з великою кількістю чиновників в процесі підготовки цієї публікації ми зрештою зрозуміли, що питання наведення ладу з вивісками на фасадах навіть в центрі міста знову відкладають у “довгу скриню”. Хоч саме ця проблема звучить мало не найгучніше з вуст політиків, активістів, культурних діячів і маси пересічних вінничан, як відповідь на запитання “Що вас найбільше дратує у Вінниці?”…
Дякуємо!
Тепер редактори знають.