“Коли починається смерть культури, настає культура смерті”
– Ліна Костенко.
Триденний фестиваль опери просто неба розпочався із дискусійної панелі “Економічна мозаїка України: Cultural cluster. UA” на яку запросили Прем’єр-міністра України та Міністра культури. Основною темою стало питання культури та креативної індустрії як основи розумної стратегії розвитку малої території.
Участь у дискусійній панелі взяли Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, міністр культури України Євген Ніщук, а також народний депутат Микола Кучер, голова ОДА Валерій Коровій та міський голова Тульчина. Зал райдержадміністрації заповнили голови маленьких міст та райдержадміністрацій, а також близько 50 начальників управлінь культури з різних регіонів України.
Володимир Гройсман зазначив, що така велика та важлива подія як TulchynOperaFest, пов’язана не лише із розвитком культури в цілому, а й, зокрема, із децентралізацією в країні.
– У нас є нові ресурси і можливості, щоб не просто побудувати нову дорогу, а й формувати якісне середовище для життя. Я взагалі вважаю, що є фундаментальні позиції для нації: культура та духовність. Вважаю, ми недооцінюємо економічний ефект від креативної індустрії: музики, реклами, мистецтва, адже це може створювати нову якість життя в громадах і приносити гроші. Можливо не всі розуміють, але це надзвичайно важливо.
Зокрема, він наголосив на підтримці кіно. Сьогодні близько мільярда гривень направляють на розвиток українського кіно, аби воно було якісним та користувалось попитом. Однак, за його словами, це лише один напрямок культури, який потребує підтримки.
– Культура робить нас сильнішими і наш обов’язок нашим прийдешнім поколінням передати українську національну культуру, – додав Володимир Гройсман.
Дещо зі статистики: у 2016 році креативна індустрія в Україні становила 4% ВВП, а у той самий час у Великобританії– 8%.
Культура та креативна індустрія це та сфера, де жінки мають рівні права і в структурі зайнятості займають майже половину місць. Як повідомив модератор заходу, розвиток культури у півтора рази випереджає розвиток ІТ-індустрії. Тому у майбутньому вплив культури лише зростатиме.
Учасники дискусії також обговорили, як в умовах децентралізації культура та мистецтво допоможуть розвивати території.
– За два останні роки продовжується внесок входження України в креативну Європу. Було створено Український культурний фонд та український інститут книги, який допоможе опрацювати реформу у бібліотечній справі, – зазначив Євген Ніщук.
Слухаючи міністра про успіхи держави у культурній сфері і зокрема проект «Малі міста – великі враження», на який цьогоріч було виділено 5 мільйонів гривень, Володимир Гройсман пообіцяв наступного року збільшити фінансування проекту до 50 мільйонів.
Окрім культури варто не забувати про інфраструктуру та навпаки: можна побудувати парк, сквер, поміняти трубу, але не можна забувати кульутру та вплив бібілотек, театрів, а також важливо створити умови для розвитку мистецтва, як би не було скрутно.
– Культура та економіка пов’язані навіть глибше, ніж ми думаємо. Минулого року оперний фестиваль у Тульчині з’явився як авантюрна ідея, але сьогодні Тульчин, як місто, міняється. Я його пам’ятаю зі свого дитинства, але місто стає кращим і децентралізація дає дуже великий поштовх. Мабуть це науспішніша та найцікавіша реформа, – додав народний депутат Микола Кучер. – Ми сьогодні йдемо правильним шляхом і децентралізація не лише дає більше коштів, а й змушує думати та працювати.
За тим Валерій Коровій подякував Прем’єру та міністру, що відгукнулись на запрошення до Тульчина. Він також запевнив, що все лише починається, адже у суспільства завжди є запит на позитивні емоції та добро.
– У нас попереду грандіозний вечір. Позитивний приклад надихає. TulchynOperaFest – це Подільський стартап і наш «айфон». В голові виникала ідея, але люди не розуміли для чого це, поки не відчули ту позитивну енергію, яка надихає та створює певні умови.
Про важливість децентралізації для культури запитали присутніх, щоправда, спершу ніхто не наважився взяти слово. Євген Ніщук вирішив відповісти на питання та зауважив, що сьогодні важливо перезавантажити ставлення до важливості культури у місцевих громадах та бюджетах, аби кошти на культуру виділялись не за залишковим принципом. Варто розуміти, який прибуток та позитив у майбутньому може принести громаді той чи інший культурний проект.
Ніщук також зауважив, що на його думку було б доречно окрім головного архітектора створити посаду головного дизайнера міста, який би займався брендингом та створював брендбуки міста.
Після цього слухачі із залу пожвавішали, зокрема міський голова міста Славутич запропонував стоврити швидкісний потяг із Києва, адже вони цьогороку вони провели фестиваль урбаністики та кіно. Як запевнив міський голова, то була подія європейського рівня. Однак на подію завітали чотири тисячі відвідувачів через певні труднощі із логістикою та дорогою. А ось завдяки швидкісному потягу збільшити кількість глядачів можна буде до сорока тисяч. Володимир Гройсман сказав, що подумає над цим питанням, однак обіцяти нічого не може.
Представниця Литовського сейму запитала, які бачення у влади щодо розвитку народних ремесел регіонів України та розвитку сектору дизайну. А також була вражена, що питанню культури приділяється увага на високому рівні. Володимир Гройсман відповів, що напрямки традиційних ремесел та дизайну доволі стрімко розвиваються, їх варто лише підтримувати.
До речі, вчора Тульчин та Покровськ із Донецької області підписали угоду про братерство міст. Мер Покровська звернувся до Прем’єр-міністра із пропозицією надати потягу, який курсує від Києва до Покровська назву “Щедрик”, адже певний час автор мелодії – Леонтович – мешкавав саме у тому місті.
На це відреагували позитивно, однак чи отримає потяг таку назву – покаже час. На завершення панельної дискусії Володимир Гройсман зауважив, що усі питання, які виникали у пристуніх, записували його помічники, аби вивчити звернення.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.