-
24 Січня/ 21:28
Vinnytsia
Публікація24.01.1821:28
1000 гривень за фотодоказ: як Вінниця готується до європейських правил сортування сміття
З 1 січня 2018 року країна, а з нею і Вінниця має сортувати все сміття за видами відходів, а також розділяти його на придатне для повторного використання, небезпечне та для захоронення.
Про це йдеться у статті 32 Закону України «Про відходи», до якої був доданий відповідний пункт ще у 2012 році. Однак Вінниця почала готуватися до зміни сміттєвих правил у 2015 році. Саме тоді в місті ввели пілотний проект сортування побутових відходів на дві фракції: «вологу» та «суху».
Відзначимо, що директиви ЄС відрізняються від реальної системи поводження зі сміттям не те, що в країні, а й в регіонах окремо. Однак в ЗУ «Про відходи» ідеться лише про заборону захоронення непереробленого сміття, без уточнень та деталей, як все має відбуватися. Тому VежА дізнавалася настільки змінився сміттєвий уклад у Вінниці після 1 січня.
Фотополювання на сортування: винагорода за порушників – 1000 гривень
І поки вінничани дискутують про відсутність системного сортування сміття у Вінниці, на відповідальному за всі ТПВ міста підприємстві «ЕкоВін» готові платити винагороду за надані докази сміттєвих правопорушень перевізниками.
Директор департаменту комунального господарства та благоустрою міськради Володимир Ніценко прокоментував найчастіше обвинувачення, яке нам зустрічається в соцмережах: типу «Навіщо сортувати сміття на «сухе» та «вологе», якщо в результаті під’їде машина і завантаже все в одну купу?».
- Це неправда. Ще кілька років тому обіцяли винагороду, якщо хтось надасть фотопідтвердження – заплатять 1000 гривень. За два роки так ніхто і не знайшовся.
Пан Ніценко також підтвердив, що винагороду від КУП «ЕкоВін» можна отримати і зараз.
- Дійсно, коли ми тільки розпочинали, то часто чули такі звинувачення. Тоді ми оголосили: якщо хтось надасть підтвердження, що саме наша машина, яка вивозить вологе сміття завантажує його в сухий контейнер чи навпаки – готові надати винагороду, – каже керівник комунального унітарного підприємства «ЕкоВін» Петро Гриневич.
За словами керівника підприємства, усі водії попередженні про порушення, яке одразу «карається» звільненням. Крім того, сміттєвози з GPS-трекерами:
- Тому ми можемо довести, що в різний час на цей контейнерний майданчик приїздило два автомобілі. Тобто контроль є і з нашого боку з приводу відвідування контейнерих майданчиків саме двома автомобілями, – каже пан Гриневич.
Первізників «зважуватимуть» та контролюватимуть
Із законодавчою зміною перевізники мають вивозити на полігон для захоронення вже залишки відсортованих побутових відходів.
- Наразі ми переукладаємо угоди з іншими перевізниками, які вивозять побутові відходи на захоронення, – розповідає Петро Гриневич. – На них, згідно з умовами договору, покладається відповідальність за те, що вони забезпечують доставку на полігон вже відсортованих побутових відходів. Та поки вони (перевізники, – ред.) не всі готові до цього.
На підприємстві обіцяють в подальшому контролювати перевізників на виконання умов договору. Однак питання моніторингу сміття на відсортованість – умовне і поки не врегульоване законодавством. Залежить ця регуляція, за словами пана Гриневича, в тому числі від вінничан, які викидають сортовані чи несортовані побутові відходи до сміттєвих контейнерів.

Читайте також: У Вінниці насортували майже 600 тонн відходів
Тобто вінничани мають бути екосвідомими і сортувати сміття на «вологе» та «сухе», а крім того – викидати в окремі контейнери батарейки, здавати в пункти прийому люмінесцентні лампи тощо. У свою чергу місцева влада має забезпечити можливість вінничанам сортувати сміття і встановлювати відповідні контейнерні майданчики. Виходить такий собі кругообіг екологічної відповідальності в житті міста.
Наразі «ЕкоВін» має 22 сміттєвози, з яких 4 – для перевезення «сухих» відходів і 18 – для «вологих», що покриває майже всю багатоповерхову забудівлю міста.
- Ще є чотири перевізники, які визначені виконавцями послуг згідно з рішенням міської ради, – каже Петро Гриневич. – Є також організації, навчальні заклади: наприклад, Політехнічний університет (ВНТУ, – ред.), який заключає договір на вивезення сміття на власному транспорті.
Читайте також: Сам миє та дезинфікує: “ЕкоВін” придбав інноваційний сміттєвоз. ФОТО
А ще сміття, яке привозитимуть на полігон зважуватимуть на спеціальних вагах, які вже встановили на Стадницькому полігоні. У такий спосіб моніторитимуть надходження сміття, що потраплятиме на сміттєзвалище. За словами директора департаменту комунального господарства та благоустрою міськради Володимира Ніценка, завдяки такому обліку ТПВ вираховуватимуть екологічні податки.
Придбано ваги для зважування побутових відходів за 356 тис. гривень, а ще за 98 тис. гривень – прилад радіометричного контролю.
- За допомогою приладів будемо виявляти будь-які хімічні речовини, які є в складі побутових відходів. Тобто потрапляння якихось заборонених, хімічних речовин на полігон буде виключено, – каже очільник «ЕкоВіну».
Стадницький полігон, хоч і «присмерті» та один з найефективніших в країні
Як запевняли в «ЕкоВін» раніше, Стадницького полігону для вивезення сміття вистачить ще на 4-7 років. Названий термін збігається із заявленою датою будівництва сміттєпереробного комплексу під Людавкою – п’ять років. Звісно, якщо знайдеться інвестор на його будівництво. Наразі облаштовують місце під полігон ТПВ. Однак, за словами представників Вінницької міської влади, звозити сміття поки не збудують завод ніхто не буде.
Наголошуємо, що зараз в країні немає жодного діючого комплексного (!) сміттєпереробного заводу. А Вінниця планує збудувати у себе такий до 2021 року. Як мінімум, про це розповідають представники міської ради. Наразі ведуться будівельні роботи з підготовки території до зведення заводу і пошуки інвесторів, які б збудували його.
І хоча Стадницький полігон експлуатується з 1982 року, за останні роки його модернізували: встановили сортувальну лінію (для сухих відходів) та газовий компресор з газоаналізатором для виробництва енергії з біогазу.

- Насправді Стадницький полігон практично вичерпав свій потенціал. Але в принципі, якщо говорити про ситуацію в країні, то сьогодні полігон під Вінницею є одним із найефективніших, – розповідає Ольга Яворовська, аспірантка ВНТУ кафедра будівництва, міського господарства та архітектури, що досліджує тему ТПВ.
Хоча ще в 2016 році у регіональній доповіді про стан навколишнього середовища Мінекології зазначали, що Стадницький полігон ТПВ м. Вінниця «потребує закриття та рекультивації».
Навіть перший заступник міського голови Микола Форманюк під час нещодавно презентації будівництва сміттєпереробного комплексу під Людавкою заявив:
- Стадницький полігон – катастрофа!
Читайте також: Понад 70% вінничан сортують сміття: «ЕкоВін» показав, як на звалищі пораються з відходами. ФОТО
Альтернатива є: у власній екосвідомості вінничан та наукових ідеях
Тобто те, що Вінниці вже давно пора навчитися поводитися зі сміттям – беззаперечний факт. Але білих плям вистачає.
Наприклад, у контейнери сухої та вологої фракції не можна викидати небезпечні відходи: батарейки, люмінесцентні лампи, побутову техніку тощо. Однак ніхто не відстежує: скільки саме таких небезпечних відходів напряму викидають на полігон з сміттєвозів з відходами, непризначеними для сортування на лінії.
Є вінничани, які все-таки викидають лампи і батарейки в один сміттєвий пакет з рештками їжі та пластиком. І якщо в міськраді оминають відкриту відповідь на це з коментарем, що це є відповідальність тих, хто так робить і, звісно, порушенням. То керівник «ЕкоВіну» Петро Гриневич називає незначну кількість батарейок та ламп серед відходів, які виявляють під час досортовування сміття на сортувальній лінії:
- Це рідкість, коли вони нам трапляються. Що стосується ламп, то в нас є укладені договори із підприємствами, які займаються їх збором та утилізацією.
Контейнери для батарейок можна знайти в магазинах містах, а ось куди можна викинути люмінесцентну лампу – ще треба пошукати. Приміром, на сайті Мінрегіону є перелелік ліцензіатів на збір та зберігання тих самих ламп у Вінниці: приміром, «Подільська Січ» по вул. Ватутіна, 19.
Однак у результаті всі зібрані небезпечні відходи везуть на утилізацію в інші міста: Житомир або Львів.
А от збирати батарейки, лампи чи блістерні упаковки у майбутньому зможуть вдосконалені дрони. Це одна із наукових ідей вінницької науковиці Ольги Яворовської, яка минулого року презентувала ідею на науковому симпозіумі в Італії.
- Поки не знаю щодо цього стартапу, адже інвестицій для його продовження поки не знайшли. Діючої установки немає. Є лише ідея і маленький прототип. Ми його хочемо видозмінити. Реальний прототип обійдеться приблизно в суму від 4000 євро, – розповіла Ольга Яворовська.
У перспективі це діятиме так, що дрони прилітатимуть безпосередньо до місця викиду, наприклад, тієї ж батарейки, за введеними споживачами конкретними геоданими.
Ще один варіант поводження з органічним сміттям – компостування. Принаймні, минулого року у місті громадська організація «Наше Поділля» встановила перший компостер в одному дворі мікрорайону «Старе місто». Настільки ця ідея приживеться в місті – покаже час, але це також варіант правильного поводження зі сміттям. І вже влітку мешканці будинку, де встановили компостер, зможуть використовувати компост, наприклад, для висаджування квітів.
У розрізі всієї концепції змін поводження зі сміттям у Вінниці, виходить наступне:
– “ЕкоВін” продовжить інформувати населення (переважно школярів та молодь) про роздільний спосіб збору сміття;
– наразі на Стадницькому полігоні уже встановлені ваги для обліку сміття та до кінця цього тижня встановлять прилад вимірювання радіації;
– оголошено тендер на придбання в цьому році ще 290 контейнерів сучасного зразка;
– розпочато п’ятирічне будівництво полігону ТПВ та вцілому сміттєпереробного комплексу під Людавкою.
Фото архів Vежі, надане ГО «Наше Поділля», головне – media.slovoidilo.ua
Дякуємо!
Тепер редактори знають.