Публікації за датами

  • 15 Жовтня/ 21:52

    Vinnytsia

    Публікація15.10.1921:52

    Автор:Олеся Яненко

    “Центр подільського хіп-хопу”: як народжувалась та чи лишається живою зараз “музика вінницьких вулиць”

“Універмаг”, пам’ятник Коцюбинському, “Париж” та “Варшава” – саме тут на початку “нульових” збиралися усі неформали міста, зокрема й реп-тусовка Вінниці. Вони не соромилися одягатися так, як хочуть, і часто за це отримували “на горіхи” від більш “консервативних” мешканців міста.

Реп, як частина цілої культури хіп-хопу, з’явився як протестна музика. Зокрема у Вінниці свого часу реперські тусовки були доволі масштабними: відбувалися концерти-“солянки”, реп-фестивалі з бі-боями та МС. Реп-виконавці читали реп про своє місто та райони, знімали кліпи та відео для ютюбу про вінницький реп та культуру хіп-хопу взагалі.

Veжа поспілкувалася з чотирма вінничанами, теперішніми та колишніми реперами, аби дізнатись яким був андеґраундний вінницький реп раніше та що думають про “музику вулиць” зараз.

 

НІКІ НІК, 23

“Реп – музика вулиць. Може бути про все, що завгодно”

Нікі Нік – вінницький репер, з, певно, найдовшими у Вінниці дредами, навчається у медичному університету. Ще у свої п’ятнадцять років хлопець написав перший альбом. Зараз він колекціонує вініли та аудіокасети, а також шукає різних хіп-хоп виконавців та випускає їхні треки на власному лейблі “Mental state”.

– Mental state – якщо це не буде гучно сказано, це мій “record label”– каже Нікі Нік. – Я шукаю артистів та випускаю їхню музику на своєму сайті. В основному те, що ми випустили, це хіп-хоп та джангл. Джангл – стиль електронної музики, семпли зі шматочків ударних та інших інструментів. 

 

 

– Я починав з російського репу, потім слухав й інше. Десь у чотирнадцять років я познайомився з вінницьким гуртом “Падваротня”. Вони казали “Давай малий, пиши текст, ми тобі зробимо кліп, будеш читати реп”. В основному вся ця історія творилась на “Варшаві” (район у Вінниці, – прим. ред.). Це був мій перший проект, з гуртом ми їздили на фестивалі, в тому числі як учасники змагань в Калуші.

 

 

Моє основне хобі – музика, як виробництво, так і колекціонування вінілів, аудіокасет. Купляю чисті касети і записую вдома на магнітофоні. Писати реп можу в будь-якому настрій, музика просто виходить інша. З українського репу я слухаю київську команду “Тулим”, з вінницьких – “Падваротню”. “Альона Альона” здається зачитує технічно, біти круті, але в цілому такий образ мені щось не дуже “заходить”, в плеєрі у мене її немає. У моєму плейлисті – київська реггі група “JahMan’sLove”, більше старого, ніж нового репу. 

Раніше я за цим усім стежив, але багато хто закинув музику, я вже й не знаю хто там “гримить” і як це все відбувається. Якби хтось у Вінниці був, зрозуміло, що я б про нього знав, а тут так і залишився “містечковий” рівень.

Останній з релізів Нікі Ніка можна послухати на його каналі у “Soundcloud” ТУТ, релізи інших виконавців під його лейблом можна послухати за посиланням.

«Толян» – проект “Хіп-тяж” – Анатолій, 30

«Хіп-тяж» це Гук, Андре і атмосфера того часу, ми тоді горіли цим. Тоді просто можна було написати у соцмережі «хто хоче дати інтрев’ю» і з’явилась би ціла черга з бажаючих. 

Толя – один з учасників проекту “Вінницький хіп-тяж” – чи не єдиного шоу, де вінницькі репери говорили про свою творчість та вінницький реп в цілому.

Перший випуск вийшов на ютубі 2011 року, після чого, як розповів Толя, його почали впізнавати на вулицях, а дехто навіть писав з Москви, аби потрапити на їхню передачу.

— Ми придумали його разом з Андре (вінницький репер, один із ведучих “Хіп-тяжу”, – прим. ред.) в машрутці, розвинули цю тему на студії у підвалі в Тяжилові. Ми представлялись як телебачення, бо ми боялися що в підвал мало хто прийде. Вони (гості – прим.ред.) ще дуже дивувалися, що треба їхати на Тяжилів. В перший день ми відзняли людей десять, взагалі було десь три-чотири днів зйомок, потім відео поступово викладали в інтернет.

Коли гості спускалися в подвал, у них аж округлювалися очі: вони бачили руїни, бачили що у тій студії купа інших людей, цілі трибуни. Ми їх завжди просили помовчати, бо цей сміх не можна було зупинити. 

Це була повна імпровізація, жодних питань ми не готували. Було три основних питання, які звучали у кожному інтерв’ю, одне з них “що у Вінницькому репі є тортиком, а що “екскрементами”. Те що відбувалося за кадром – це було набагато смішніше та емоційніше, а те що попало на відео – це лише 10 відсотків від того дійства, яке було у студії. У нас не було навіть мікрофону, інколи – світла. Ніхто нікому не платив: відеооператору подобалась ідея, він горів цим, як і ми, тому робив відео безкоштовно.

Після перерви ми хотіли продовжити це шоу з тими ж людьми. Ми відзняли кілька випусків: правильно підготувалися, придумали круту зйомку, різні кадри – але вже не вдалося. Бо не було цієї імпровізації.

Я відношусь до цього шоу як до «іскри», яка яскраво загорілася і так само швидко потухла. Це шоу вже не можна буде реанімувати, я думаю. Ми вже зовсім інші люди, зараз інший час. 

Колись ми з другом виступали в Козятині, це була агітація за Катеренчука. Прийшов весь Козятин, там виступав “ТНМК”. У нас була пісня, де ми нарізали шматочки з їхніх треків, і потім коли ми виступали, Фозі стояв перед сценою і слухав нас. Я не знаю, з чим можна зрівняти ці емоції: це був мікс зі страху, адреналіну та азарту. 

Тоді не було чіткого розуміння, що ти зробиш трек і зможеш його продати, тому всі “позливалися”. Є велика конкуренція, мало хто знає, як це зробити. Я не бачу такої кількості виступів та концертів зараз, такого руху вінницьких реперів, місць де вони збираються. Можливо вони читають реп вдома, але на вулицях я такого не помічаю. Не знаю, з чим це пов’язано. 

Зараз я продюсую людей, через інтернет до мене звертається людина з конкретними побажаннями і я роблю їм мінус, зведення та мастеринг. Здебільшого звертаються усі, хто не з України, не знаю чому так склалося.

“Товарищ A.V.” – Андрій, 33

Андрій Гуменчук — вінничанин, раніше працював на радіо, куди спочатку потрапив як гість шоу, а вже потім сам брав інтерв`ю у тогочасного музичного «бомонду». Зараз працює копірайтером на холдингу “РІА”. Автор пісні «Винницкое небо».

– Треба розуміти, що тоді Вінниця на стику дев’яностих та двохтисячних – це були “гопніки”, а бути нормальним тоді – це ходити з бритою головою на ”спорті”. Головна дискусія у місті була про те, що краще – Адідас, Найк чи Пума. Скейтборди, широкі штани, графіті дуже не вписувалося в тогочасні реалії Вінниці та пострадянської України, але я зрозумів, що це моє. 

– Був такий клуб “Міленіум” за “Ювілейним” – там часто були якісь двіжухи. Станіславський – це була туса VinRap”. Друга туса – MID, вони потім “викристалізувались” у групу “Синдикат города Южной реки”, вони власне і “гнали” на VinRap” та на Станіславського. Вони не те, що конфліктували, а критикували – різна подача, різні цінності. Я був у таборі VinRap”, але можу сказати, що я займав нейтралітет. 

У Вінниці тоді не було такого поняття як “сольний концерт”, не було виконавця (репу – прим. ред.), який міг сам зібрати зал. Це були “солянки” з 5-10 виконавців, імена яких писалися на афішах, вони розклеюються по місту, “гуляли” інтернетом.

Були ті, кого підтримував весь зал, і ті, кого підтримували тільки їх “кєнти”. Вийшов, дві-три пісні прочитав – і наступний. Були всякі конкурси, фрістайл, ну як доповнення. У Вінниці був щорічний фестиваль “Інтенсивна терапія”, від імені “VinRap”, яку влаштовував Станіславський. Один раз в “Міленіумі”, ще одного разу в “Зорі”.

 

Я написав її (пісня Андрія “Винницькое небо”, – прим. ред) бо дійсно люблю Вінницю, повертався до неї двічі. Тоді якраз з’явився “CENTR”, вони писали про центр Москви, і Вінниця підхватила цю “моду”, про що треба писати про свій райончик. Писали про Слов’янку, були пісні про Вишеньку – “Район Вишенка, будьте тише там”, хтось писав про Київську: “Школа водоканальчик, шо то там планчик”. 

Пам’ятаю у 2009 році мене запросили виступити на День міста біля мерії. І, значить, я виступаю зі своєю піснею, а внизу стоїть Гройсман схрестивши руки, качає головою. Тоді ми ще не знали, що це майбутній прем’єр-міністр.

Український реп ні школи, ні традицій, ні впливу не має. Я не кажу, що реп мають читати тільки чорношкірі, але після майже двадцяти років незалежності – у нас немає яскравих представників репу. Можна перерахувати ТНМК, “Грибы” та частково “Пятница”. В Росії там батлові майданчики, фестивалі, лейбли, круті групи – це просто не порівняно. Звісно вони диктують моду. Попса у нас крута, а рок і тим паче реп програє, не знаходить такого відголосу в серцях мас.

Я припинив робити музику, але почав писати поезію. Їздив з літературною тусовкою “Новий шинок” на гастролі, що по суті теж саме, що й з репом, тільки ти виступаєш не під музику. 

ІСКРА, Олексій, учасник гурту “Падваротня” 

“З маленької іскри з’являється полум’я”

– “Падваротня” – реп-угруповання, об’єднання МС, які роблять реп в стилі старої школи або в стилі “золотої ери хіп-хопу” та всіляко пропагандують культуру хіп-хопу у всіх її проявах, – розповідає про гурт Олексій. – У різний період часу у нашому складі було від семи до одиннадцати людей. Коли я потрапив до команди у 2008 році, я тільки-но закінчував школу, дехто вчився університеті, усі інші працювали.

У нашого угруповання був свій магазин “Stuff”, франшизу якого відкрив наш старший – “Латінос”. У нас були хлопці, які закінчили школу з червоним дипломом, дехто знімав відео для Мадонни, для російського хіп-хоп гурту Bad Balance.

“Падваротня” на Soundcloud.

– У нас була молодіжна громадська організація “Сап де Джус”, –  каже Олексій, – хіп-хоп направлена група, куди входили ми, наші оператори, хлопці, які танцюють брейк, діджеї. Не можу сказати, що ми робили якісь серйозні кроки, це нам це просто полегшувало співробітництво з офіційними структурами, наприклад пошук приміщення для заходів.

Раніше люди скептично та з острахом ставилися до реперів, тому не всі клуби дозволяли проводити у них концерти. Ця організація примушувала їх дивитись нас по-іншому. Частіше всього ми виступали в “Кумбарах”, в “Зорі” було найлегше організувати якийсь захід, а перший мій виступ був в “Амагамі”. У нас був свій андеграундний клуб, колишня СТО, де ми робили закриті вечірки. 

Останнім часом ми не працювали разом, як група, після смерті одного з нашого учасників, Діми. Не було творчої атмосфери і через певні причини деякі учасники залишили місто. В цьому році ми обов’язково випустимо якийсь матеріал – це не обов’язково буде якийсь альбом. Це будуть треки, записані поки ми не працювали разом. На основі цього я заявляю: ми повертаємось. Основа нашої групи це я, Латінос, Анрі, Безсмертний Богдан з Києва і Міля Вадим з Хмельницького, шостий – це наш бітмейкер “Smuff tha quiz”. 

 

 

– Я не можу сказати, що я не думав про переїзд в інше місто. Але Вінниця дуже комфортне, компактне місто, тут є чим насолодитися, тут можна надихнутися просто якщо прогулятися вночі в навушниках. У підсумку, всі хто був у нашій групі – з Кам’янець-Подільського, Хмельницького, Києва – всі все одно їхали до нашого міста. Вінниця – центр подільського хіп-хопу.

Фото Марини Сербінович та Ольги Мірошниченко

 

 

 

 

 


 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

author avatar
Олеся Яненко

Дякуємо!

Тепер редактори знають.