Веловінниця-2018: чиновники на байках, міський велопрокат і велошколи для леді

16:14
Автор: Віталія Мазур
Become a Patron!

Вже у 2018 році вінницькі чиновники пересядуть на велосипеди, у місті всюди з’являться велопарковки, муніципальний велопрокат та велошкола для жінок, де навчатимуть їздити на байком як леді. Будувати такі сміливі плани місту дозволив грант в розмірі близько 7,5 мільйона гривень, який нещодавно  отримала Вінниця від Швейцарського бюро співробітництва в Україні.

18 грудня в приміщенні іHUB відбулася презентація попереднього проекту розвитку велоінфраструктури та його обговорення за участю городян, котрі цікавляться та пропагують велорух у місті.

Проект з складається  з чотирьох  компонентів:

  • розвиток міської велоінфраструктури (встановлення 30-ти велопарковок біля шкіл, лікарень, інших бюджетних установ);
  • велосипеди в муніципалітеті (закупівля 40 велосипедів для працівників муніципалітету та комунальних підприємств);
  • муніципальний велопрокат (встановлення переважно на правобережжі міста станцій на 150 паркомісць зі 120-ма велосипедами);
  • муніципальна велошкола та промоція (навчання дітей як їздити на велосипеді, а також курси для жінок – як залишатися леді, сидячи на байку).

Під час презентації проекту учасниками зустрічі відбулося обговорення усіх чотирьох його компонентів. Обговорення тривало у форматі «світового кафе» – кожен міг внести свої пропозиції та зауваження, котрі під час реалізації проекту мають бути враховані.

Чиновник як велосипедист

Чи не найбільш цікавим пунктом програми стали велосипеді в муніципалітеті. Спеціально для цього у Вінницькій міськраді опитали понад 700 працівників, з яких 200 відповіли, що готові їздити велосипедами, якщо їх закуплять. Ще три сотні респондентів відповіли, що готові пересісти на велосипеди, якщо на роботі будуть створені умови – душові та перевдягальні.

  • Мені би дуже хотілося їздити на велосипеді на роботу. Свого часу, у 2010 році я жив у Казахстані в Алмати і пробував їздити велосипедом. Там абсолютно жодної інфраструктури не було для цього. У 2012 році жив у Новосибірську – там трошки краща ситуація, але все ж було важко. І ось в 2014 році ми з сім’єю повернулися до Вінниці. Одразу ж придбали велосипеди собі і дітям. На тому контрасті Вінниця просто здалася надзвичайно розвиненою в плані велоруху. Так, не все у нас ідеально, але ми рухаємося впевнено. І той план – 85 кілометрів велодоріжок до 2020 року – дуже амбітний, та все ж виконати його ми дуже стараємося.
  • Крім того, зі Швейцарським бюро співробітництва Вінниця вже має спільний проект – це сучасна альтернативна котельня на вулиці Баженова та реновація значної частини тепломереж. Коли говорили про наступний грант, то швейцарські колеги сказали, що дуже би хотіли зробити щось таке, що почало би змінювати свідомість людей. Розвиток велосипедного руху – саме така річ, – сказав заступний міського голови Владислав Скальський, котрий також брав участь в напрацюванні ідей до проекту.

Під час обговорення цього компонету, було запропоновано організувати якісне обслуговування для цих чотирьох десятків велосипедів:

  • облаштувати окремий паркінг
  • облаштування душової та роздягальні, аби службовці не бруднили робочий одяг та не порушували дрескод
  • встановити відповідне маркування, яке би визначало, що це велосипеди саме із муніципалітету (наприклад, значок Вінницької міської ради)
  • дозволити використовувати велосипеди лише у службовий час.

– Так, чиновник не буде забирати цей велосипед додому. Бо на всіх не вистачить. Тому працівники мерії та комунальних підприємств можуть використовувати байки у робочий час, якщо потрібно поїхати на якусь зустріч, – розповіла директор Інституту розвитку міст Аліна Дяченко.

За попередніми підрахунками, планується для муніципалітету придбати 40 велосипедів32 звичайних та 8 електробайків.

Муніципальний велопрокат

Півтора десятка модульних станцій, на кожній – по 10 паркомісць та по 8 велосипедів планується обладнати до кінця 2018 року. Попередньо, криті станції розташовуватимуться у різних частинах міста, переважно – на правому березі міста. Таким чином велосипеди поступово мають стати частиною громадського транспорту: взявши на прокат велосипед в одній частині міста його можна буде залишити в іншій на сеціальній парковці.

  • Ми попрацювали над цим компонентом більш детально, і визначили, що потрібно буде якось моніторити ці станції. Тобто їх заповненість. Так, до прикладу, може бути, що на одній станції є всі велосипеди, а на іншій – не лишилося жодного, або ж немає вже вільних місць для парковки, – розповів експерт з розвитку велоінфраструктури при відділі транспорту міськради Андрій Сорокін.

Технічні моменти – як саме буде працювати велопрокат та як скористатися його послугами – ще будуть напрацьовуватися.

Розвиток міської велоінфраструктури

На першому етапі має бути облаштовано 30 велопарковок по місту саме біля бюджетних установ – шкіл, лікарень, ЦНАПів. Проте, робоча група активістів запропонувала розширити цю мережу.

  • Гадаю, не потрібно забувати про необхідність таких парковок біля вокзалів, відділень пошти, ринків. А ще щоб мерія спробувала повпливати на магазини, ресторани – аби і там можна було залишити байк, – каже голова наглядової ради громадської організації «Вінниця мобільна» Олександр Царевський.

По цьому питанню робоча група запропонувала облаштувати додатково камери відеонагляду, а також забезпечити можливість он-лайн доступу до відео, яке транслюють ці камери.

Велошкола

На початку розробки цього компоненту планувалося, що особливо цікавою та корисною велошкола має стати для дівчаток та жінок. Адже чоловіків на велосипедах у Вінниці помітно більше. Проте, проведений у липні парад «Леді на велосипеді» зібрав близько півтори сотні чарівних панянок, котрі проїхалися містом на байках у вишуканих сукнях. Це показало, що дівчатам необхідно створити спільноту, де вони зможуть знайти однодумців і не боятися користуватися велосипедом, навіть якщо для цього немає спеціального спорядження.

Та під час обговорення було вирішено, що не потрібно обмежувати учасників велошколи за гендерним принципом. Тож приймати до її лав будуть як дівчаток, так і хлопчиків. Їх навчатимуть їздити на байку, розповідатимуть про Правила дорожнього руху, організовуватимуть тематичні велоекскурсії містом.

Також учасники групи запропонували проводити іспитові випробування для учнів школи, видавати спеціальні сертифікати та навіть організовувати «злети» випускників.

Напрацьовані під час даного обговорення проекти буду неодмінно враховані під безпосереднього впровадження проекту в місто. Перші результати з’являться вже у 2018 році.

Фото Андрія Завертаного

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.