Трамваї, тролейбуси, автобуси та маршрутки Вінниці – а заразом і всієї країни – невдовзі можуть позбавитися засилля пільговиків, які не платять за проїзд.
Вже із середини травня вступить в силу постанова Кабінету міністрів, якою передбачається монетизація пільг. З цього моменту пілговиків більше не возитимуть безкоштовно, а їхні витрати на проїзд будуть компенсовуватися з бюджету у вигляді грошей.
Такі кардинальні зміни у системі громадського транспорту анонсував уряд ще 14 березня, коли видав відповідну постанову – вона вступить в силу рівно за два місяці, у середині травня. Від того часу кондуктори замість пільгових посвідчень вимагатимуть “живі гроші”, які потім пільговикам компенсують з бюжету. Як саме будуть проходити розрахунки у транспорті – купюрами, плактиковими картками чи в іншіий спосіб – кожна місцева громада буде вирішувати на власний розсуд. Існує варіант також лишити все, як було, тобто не монетузвати пільги – це також право кожного окремого міста.
Постанова уряду стосується міських та міжміських перевезень, тож у нашому випадку відповідні рішення про монетизацію прийматиме Вінницька міська та обласна рада. Тож VежА вирішила поцікавитися, що думають з цього приводу місцеві чиновники, перевізники, а також пасажири – пільговики та решта. Також ми спробували зясувати, скільки у Вінниці пільговиків та яка сума з бюджету може бути направлена на монетизацію їхніх пільг щомісяця.
Читайте також: 6-8 гривень: у Вінниці хочуть підняти вартість проїзду в маршрутках
Влада: “Монетизація пільг – це конструктивно і справедливо”
В цілому, нова система покликана звести до мінімуму соціальні витрати держави, та допомагати тим, хто дійсно цього потребує. За словами директора «Вінницької транспортної компанії» Михайла Луценка, коефіцієнт пільговиків у Вінниці щодо людей, які сплачують за проїзд становить 1,24 до 1. Тобто, містян, що користуються муніципальним транспортом безкоштовно – більше.
Михайло Луценко, директор «Вінницької транспортної компанії»: «Є люди, які проводять у транспорті багато часу. Для одних – це необхідність. Існують й такі, кому сумно просто сидіти вдома. Чітко визначена кількість поїздок для пільговиків дасть змогу розвантажити працівників громадського транспорту. І створить умови до відповідального ставлення людей не тільки до своїх потреб, а й до потреб інших».
Із усіх пільгових категорій у Вінниці найбільшу складають пенсіонери – їх близько 98 тисяч. Ймовірно, виплати для них здійснюватимуть міський та обласний Департаменти соцполітики, а от видаватимуть гроші на руки чи перераховуватимуть на особисті рахунки – поки не відомо. Питання й у тому, чи взагалі така система буде прийнятною для людей похилого віку. Тут останнє слово за вінницькою владою. Впроваджувати монетизацію або ні – справа кожного окремого міста. Так, очільник Львова вже заявив, що проїзд у комунальному міському транспорті для пенсіонерів-львів’ян залшатиметься й надалі безкоштовним. У Вінниці ж «прикинути на око» плюси і мінуси нової системи не беруться. Обговорювати питання почнуть лише після офіційної постанови.
Галина Якубович, заступник міського голови: «Говорити конкретно про монетизацію пільг на проїзд у місті ми плануємо лише після того, як постанова набуде сили. І міська, і обласна ради створять робочі групи, вивчать документ та приймуть відповідне рішення, щодо доцільності нововведення. Та, зі свого досвіду скажу, що монетизація пільг цілком конструктивне рішення. Пільговик, який живе у місті, користується громадським транспортом значно частіше, ніж людина пільгової категорії, що проживає у сільській місцевості, а у Вінниці буває раз на місяць. Обидва отримають кошти на поїздки, бо це їх законне право, а вже розпоряджатися грошима будуть на власний розсуд. Це справедливо. Та предметно про це – у травні».
Читайте також: Міськрада відповіла на петицію про платний проїзд для пенсіонерів
Перевізники: деякі громади вже відшкодовують гроші за проїзд пільговиків
Окремим “болем” перевізників є пільгова категорія населення. Розповідають, що, наприклад, із 30 місць в автобусі – 28 займають пільговики, які їдуть в інший район на роботу, а для того, щоб автобус зміг зібрати кошти хоча б на паливо необхідно, аби щонайменше 15 осіб придбали квиток.
Перевізники сподіваються, що монетизація пільгового проїзду вирішить цю ситуацію.
– Монетизація вже прийнята (ухвалено постанову Уряді – VежА), але її мають розробити місцеві органи влади. Піднімати тарифи на данному етапі ніхто не буде (але я вам говорю про область, а не Вінницю). Якщо ж монетизація дійсно запрацює – ціну, мабуть, не підніматимуть. Розумієте, пільгова категорія населення – це майже 50% усіх пасажирів. І якщо ця половина буде оплачувати проїзд – перевізник зможе заробляти, платити податки і ще й відкладати на оновлення транспорту.
– Я вам наведу приклад: водій відпрацював на маршруті, отримав зарплату і потім йде і також купує продукти для своєї сім’ї. І якщо він не може забезпечувати сім’ю, ми мусимо підняти йому зарплату, аби він не поїхав від нас працювати в Польщу. Бо вже є тенденція, що автобуси є, а їхати немає кому.
Проте, не все так погано: за словами Віктора Стецького, у них вже є підписані договори з Вороновицькою та Сокиринецькою ОТГ, селами Гавришівкою та Побережне, які відшкодовують перевізникам гроші за пільгові категорії населення, зокрема сплачують за проїзд учасників бойових дій, багатодітних громадян, афганців та чорнобильців.
– Ми з ними домовилися, уклали угоди. І вони дають людям проїздні талони з печаткою, згідно власної програми та розрахунків. Наприкінці місяця ми всі ці талончики складаємо разом, пишемо акт виконаних робіт і передаємо владі тих громад, які нам потім перераховують гроші. Це непоганий вихід із ситуації і місцеві громади повинні думати про своїх пільговиків.
Читайте також: Перевізники Вінниччини розповіли, чи будуть підвищувати ціни на проїзд та оновлювати автопарк
Пасажири: “Вінницький транспорт – найкращий в країні, за нього треба платити”
Ми також провели невеличке опитування вінничан-пасажирів, котрі саме чекали на прибуття свого транспорту на зупинках. Вінничани оцінюють ситуацію по-різному:
Марія, пенсіонерка: «Для мене це не вигідно. Громадським транспортом користуюсь багато, боюся, не вистачить мені 30-ти поїздок. При чому, я не зловживаю, куди можу – ходжу пішки».
Анастасія, студентка: «Я думаю, ліміт пільговикам просто необхідно встановлювати. За день роблю не одну поїздку. Дуже багато у тролейбусах і трамваях тих, про яких кондуктори кажуть «по п’ятому колу пішов». Але спочатку варто опитування провести серед людей, скільки поїздок їм буде достатньо, щоб чесно було».
Олександр, пільговик: «Це розумно. Кожен може витратити кошти на власний розсуд: хочеш – ходи пішки, хочеш – транспортом їдь. Взагалі не їздиш – купи собі каву».
Олена, пенсіонерка: «Усі без виключення повинні купувати квитки. Де, в якому місті ще такий гарний транспорт і так славно, хвилина в хвилину, приїжджає?! Мені не шкода цих три гривні віддати людям за їх роботу».
Микола та Валентина, пільговики: «Маємо пільги на проїзд і міським, і міжміським транспортом. Муніципальним – користуємося не щодня, а от поїхати в райцентр і назад – кілька разів на місяць можемо. Якщо це врахують – ми нічого не втратимо від такого нововведення».
Ціна питання
Скільки отримають грошей пільговики, залежить від місцевих показників, але самі виплати пропонують розразовувати за наступною формулою:
середня вартість проїзду в громадському транспорті Х кількість поїздок (не менше 30 на місяць)
У випадку збереження наявної ціни на вінницький громадський транспорт, можемо припустити, що вінничани-пільговики отримуватимуть приблизно 90 гривень щомісяця (3 грн х 30 календарних днів). Враховуючи кількість вінничан, котрі користуються пільгами на проїзд (близько 98 тисяч), щомісяця вартість монетизації пільг для бюджету становитиме щонайменше 8 мільйонів 820 тисяч гривень. На рік ця сума складатиме майже 106 мільйонів гривень.
Окрім того, постанова передбачає окремий підхід до виплат кожній пільговій категорії, наприклад:
– особам, які мають пільги на проїзд міжміським маршрутом + 20% від загальної суми;
– інвалідам 1-ї, 2-ї групи, школярам, студентам ВНЗ та ПТУ з інвалідністю – розмір виплати подвоюється;
– людям, які претендують одразу на кілька пільг – призначається щомісячна виплата за найбільшою з них.
До слова, у країнах ЄС пільг на проїзд не існує. Людям, які мають на це право – кошти перераховують на особисті рахунки, картки користування громадським транспортом тощо. Чи впровадять таку систему у не менш європейській Вінниці, буде вона успішною чи ні – покаже час.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.