Публікації за датами

  • 15 Січня/ 21:06
    Анонси

    Публікація15.01.1821:06

    Автор:Марина Однорог

    У Вінниці розкажуть про «амазонку українського авангарду» Олександру Екстер

Життя та творчість художниці переповнені цікавими моментами, які відобразились на її полотнах та стали ґрунтом для формування нового художнього жанру. Олександру Екстер називають «амазонкою українського аванграду» і вже завтра вінничани дізнаються про цю непересічну особистість більше. 

Витончена інтелектуалка, що володіла кількома мовами, подорожувала світом та спілкувалась у колі найвизначніших митців свого часу – Пікассо, Брак, Леже, Аполінер, Софіічі, Марінетті.

Вона була «містком» між світом українського авангарду та новітнім мистецтвом Західної Європи. Привезла кубофутуризм до України, навчила Пікасо користуватись яскравими барвами, реформувала світову сценографію і поєднала авангардне мистецтво з народними українськими вишивками.

16 січня о 18.30 в креативному просторі «Артинов» відбудеться лікнеп зі світової культури присвячений «амазонці українського авангарду» художниці Олександрі Екстер. Лекцію традиційно проведе Ольга Коляструк.

Найкращі роки життя Олександри Екстер пройшли у Києві, куди вона разом із батьками переїхала з Польщі. Після закінчення жіночої гімназії в 1899 році Екстер вступила до Київської рисувальної школи, а згодом і до Київського художнього училища.

Згодом вона одружується і в пошуках нових вражень їде до Мюнхена та Парижа. Вже в 1907 році знайомиться з всесвітньо відомими художниками — Пабло Пікассо, Жоржем Брака, Фернандом Леже завдяки поету та арт-критику Гійому Аполлінеру.

Тут і було написане її полотно «Міст Севр». Його кубістичні форми виразно позначені, зміщення їхні динамічні, фарби – вишукані у своїх сполученнях. Абстрактні форми створюють образ поступово та додають родзинки.

Як пише Styleinsider, починаючи з 1914 року її кубізм вибухнув усіма барвами веселки, вона була зачарована українським народним мистецтвом, навіть квартира художниці містила багато українських речей. Роботи Екстер демонструють у паризькому Салоні Незалежних та на Інтернаціональній вільній футуристичній виставці, вона та українські однодумці організовують у Києві виставки. І під її впливом, як й інших вихідців з України, французькі кубісти оживляють свою палітру яскравими відтінками.

Після від’їзду до Парижа в 1924-му році стиль художниці зазнав значних змін: вона відмовилась від кубофутуристичних композицій київського та московського періодів і стала приділяти більше уваги лінії.

Яскравою сторінкою біографії художниці стала її творчість у Московському Камерному театрі. Лише три вистави тут принесли їй всесвітнє визнання як реформаторки сценографії та театрального костюма — “Фаміра Кифаред” (1916 р.), “Саломея” (1917 р.), “Ромео і Джульєта” (1921 р.). Цікаво, що саме у Камерному театрі Олександра Екстер запропонувала розмальовувати обличчя акторів як доповнення до костюмів.

У Києві Екстер працювала над декораціями для балетів Броніслави Ніжинської. Крім того, Екстер звертає увагу на освітлення як об’єкт драматичної дії і запрошує електромонтера до співпостановки п’єс. Не виключено, що саме Київ став місцем народження світлових ефектів та перетворення освітлювача на режисера світла. Зрештою, недарма Екстер називали “Пікассо сценографії”.

1918 рік став доленосним для О. Екстер. Після сенсаційної московської прем’єри “Саломеї” Екстер повернулась додому на свята, але її приїзд затягнувся до середини 1920-го через політичні події в Україні та хворобу чоловіка. В Києві з’являється студія Олександри Екстер.

“Школа Екстер” була не просто традиційною школою з системною освітою. Заклад був ще й місцем зустрічі творчих особистостей. Більшість її колишніх учнів (В. Меллер, О. Тишлер, А. Петрицький, О. Хвостенко-Хвостов, І. Рабинович, К. Редько, П. Челищев та ін) так і не змогли позбутись ніколи її впливу – “екстерівщини”.

Останнім містом свого життя вона обрала Париж. У Франції було непросто, там жінка розписувала керамічний посуд, створювала маріонетки, робила авторські книжки Les Livres manuscripts. В цей час вона також викладала в Академії сучасного мистецтва в Парижі. Останні роки Екстер прожила самотньо у передмісті Фонтене-о-Роз, де померла 1949 року.

Вхід на лекцію за тарифом 20 гривень/година.

Фото: styleinsider, aristocrats

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

author avatar
Марина Однорог

Дякуємо!

Тепер редактори знають.