-
19 Жовтня/ 16:17
NOVA OPERA
Публікація19.10.1916:17
Препарований рояль та життя Йова: у Вінниці відкрили “Air ГогольFest” оперою-реквієм “IYOV”. ФОТОРЕПОРТАЖ
Вчора, вперше у Вінниці показали оперу-реквієм “IYOV”, яка заснована на стародавніх біблійських текстах заупокійних мес. Минулого року опера увійшла до топ-10 найкращих сучасних опер світу за версією міжнародного конкурсу The Music Theatre NOW.
Вчора, 18 жовтня у Вінницькому коледжі культури і мистецтв вперше у Вінниці відбулася опера-реквієм “IYOV”, експериментальний музичний твір від музично-театральної формації “NOVA OPERA”. Це була найперша подія в програмі фестивалю “Air ГогольFest”, який уже вдруге відбувається у нашому місті. Ще перед початком події організатори анонсували повний “sold-out”, відтак зала на понад триста місць була вщерть заповнена слухачами не тільки з Вінниці, але й з інших міст.
За двадцять хвилин від запланованого початку у залі згасло світло, на сцену вийшли музиканти та розпочали свій виступ з неквапливого натискання клавіш на роялі. Пізніше до цього долучився спів та жіночий голос, у залі зазвучали рядки зі Старого Заповіту про Йова.
Був чоловік у країні Уц, на ім’я йому Йов
І був це чоловік невинний та праведний
І він Бога боявся а від злого втікав […]
Опера-реквієм “IYOV” заснована на древньому біблійному письмі, що розповідає про Йова та випробуваннях, які йому влаштував Бог.
Зокрема книга Йова торкається таких тем як всеохоплююча віра та страждання, прийнявши які та не піддаючи їх сумніву – отримуєш винагороду. Відтак в опері старозавітні тексти звучать поруч з роковими та фольклорними елементами та поєднуються в еклектичний експериментальний твір. Опера-реквієм створена режисером Владом Троїцьким та композиторами музично-театральної формації NOVA OPERA Романом Григорівим та Іллєю Разумейко.
Після перших п’яти хвилин спокійного співу та мелодії, темп опери радикально змінився і залу сколихнув шквал гучних звуків та гуркоту, а червона підсвітка на сцені підсилювала напруженість моменту. Інколи слухачі в залі сахалися та закривали вуха під час найгучніших моментів, і як розповів в одному з інтерв’ю композитор Ілля Разумєйко, гучні звуки, особливо якщо сидіти поруч з динаміком, можуть дійсно викликати певний дискомфорт, що певним чином пов’язується з темою страждань Йова.
[…]І поприходили до нього усі брати і всі сестри його
та всі попередні знайомі
і їли з ним хліб у його домі
і вони головою хитали над ним
та потішали його за все зле
що Господь спровадив на нього[…]
Опера-реквієм передбачає використання тексту із заупокійної меси, що інколи створювало атмосферу церковних служінь, відтак моментами у залі можна було помітити сльози в очах людей, а дехто слухав оперу із закритими очима. Окрім академічного оперного співу музиканти виконували фольклорні пісні та навіть “бітбоксили”, що осучаснювало класичну форму опери та спонукало рухатися в такт.
Особливим елементом опери був чорний рояль з відкритими “нутрощами” у самісінькому центрі сцени, на якому грав Ілля Разумєйко.
Окрім нього з роялем взаємодіяли й інші музиканти, які видобували звуки з внутрішньої частини інструменту. Із залу було не зовсім помітно, як саме музиканти орудують з роялем, але це беззаперечно надавало динаміки дійству на сцені. Моментами здавалося, ніби рояль і є образом Йова, струни якого смикали, гупали по його деці та кричали прямо всередину інструмента.
Через годину декілька слухачів залишили залу, що можна пояснити майже півторагодинною тривалістю опери. Наприкінці виступу музиканти повільно спустилися до залу та “понесли звук” безпосередньо до слухачів, постукуючи по ударних тарілках біля вуха та над головами людей у залі. Через кілька хвилин музиканти зупинились, світло у залі згасло та лише після гучних оплесків, які раптово зазвучали після кількасекундної паузи, музиканти повернулися на сцену та поклоном завершили свій перший виступ у Вінниці.
Фото Ольги Мірошниченко
Дякуємо!
Тепер редактори знають.