Кримінальне провадження та фейки: що нині відомо по ситуації з кібератакою на “Київстар”

13:45
Автор: Vежа
Become a Patron!

СБУ відкрила кримінальне провадження за фактом кібератаки 12 грудня на “Київстар” та допомагає відновити роботу оператора мобільного зв’язку. Разом з тим, в Україні активізувались шахраї, які пропонують “компенсації” та “безкоштовний доступ до інтернету”.

Як повідомляється на фейсбук-сторінці СБУ, провадження щодо кібератаки відкрили за вісьмома статтями Кримінального кодексу України:

ст. 361 (несанкціоноване втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж);
ст. 361-1 (створення з метою протиправного використання, розповсюдження або збуту шкідливих програмних чи технічних засобів, а також їх розповсюдження або збут);
ст. 110 (посягання на територіальну цілісність і недоторканність України);
ст. 111 (державна зрада);
ст. 113 (диверсія);
ст. 437 (планування, підготовка, розв’язування та ведення агресивної війни);
ст. 438 (порушення законів та звичаїв війни);
ст. 255 (створення, керівництво злочинною спільнотою або злочинною організацією, а також участь у ній).

Підкреслюється, що одна з версій, яку досліджують слідчі СБУ, – за цією хакерською атакою можуть стояти спецслужби рф.

Як зазначають в іншій публікації Служби безпеки, відповідальність за атаку вже взяло на себе одне з російських псевдохакерських угруповань. Воно є хакерським підрозділом головного управління генштабу збройних сил рф (більш відомого як гру), яке таким чином публічно легалізує результати своєї злочинної діяльності.

Крім того, кіберфахівці СБУ надають допомогу співробітникам “Київстар” і координують зусилля всіх державних установ для якнайшвидшого відновлення мережі.

За попередніми розрахунками, 13 грудня планується відновити фіксований інтернет для домогосподарств, а також розпочати запуск мобільного зв’язку та інтернету.

Зазначається, що цифровій інфраструктурі “Київстару” було завдано критичних уражень, тому відновлення всіх послуг із дотриманням необхідних протоколів безпеки вимагає часу.

Як підкреслюють у “Київстар”, після стабілізації роботи мережі усі абоненти і корпоративні клієнти, які внаслідок хакерської атаки не могли скористатись сервісами компанії, обов’язково отримають компенсації.

У Держспецзвʼязку також повідомили, що послуги нацроумінгу для абонентів “Київстар” тимчасово заблокували на прохання СБУ, щоб не перевантажувати інших операторів. Відтак користувачів просять перейти на Wi-Fi, а громадські заклади – зробити власні мережі інтернету доступними для всіх.

Шахрайство та фейки

Крім того, за повідомленням ІМІ, через збої у роботі мобільного оператора “Київстар” активізувалися шахраї. Українцям від різних телеграм-каналів надходять пропозиції нібито безплатного доступу до інтернету та мережі Starlink.

При цьому з повідомлень незрозуміло, хто має надати доступ і кому належить така ініціатива. Також шахраї надсилають повідомлення, нібито “Київстар” виплатить компенсацію у 200 гривень через проблеми зі зв’язком.

Однак у компанії підкреслюють, що ці повідомлення надходять від шахраїв, а “Київстар” спілкується з абонентами виключно на офіційних сторінках.

– Новини про компенсації та терміни відновлення мережі надходитимуть виключно з офіційних сторінок компанії. Застерігаємо вас не ділитися номерами телефонів та особистими даними з підозрілими людьми, вони можуть виявитись шахраями, — цитують повідомлення в ІМІ.

Окрім того, у “Київстарі” спростували заяву російських хакерів про доступ до персональних даних та знищення серверів оператора.

– Як ми повідомляли раніше, абонентська інформація та персональні дані — у безпеці. Системи, у яких ці дані зберігаються — не постраждали від хакерської атаки. Всі ми бачили ці скриншоти з телеграм-каналів. Але на них зображені навмання зібрані технологічні дані, які не належать до персональних даних наших абонентів. Ми з усією відповідальністю заявляємо, що ваші персональні дані у безпеці! Крім того, чутки про знищення наших «комп’ютерів і серверів» — це фейк, – йдеться у повідомленні “Київстару”.

Окрім того, за повідомленням МВС України, з’явилась нова фішингова схема шахраїв: зловмисники створюють у месенджерах фейкові боти оператора зв’язку “Kyivstar”. Шахраї розповсюджують фішингові посилання під приводом компенсації та інформування про терміни відновлення роботи сервісів оператора. Далі абоненту пропонують перейти за посиланням та зареєструватися, щоб отримати гроші. Так шахраї отримують доступ до сторінок в соцмережах, онлайн-банкінгу.

Як уберегти себе?
▪️Довіряйте тільки перевіреній інформації на офіційних сторінках компанії.
▪️Не переходьте за сумнівними посиланнями, не діліться номерами телефонів та особистими даними.

Нагадаємо, у мережі “Київстар” 12 грудня стався масштабний технічний збій. Як наслідок, можуть бути недоступні послуги зв’язку та доступу в інтернет у частини абонентської бази. Детальніше про це та, зокрема, про DDoS-атаку на monobank – ТУТ.

Офіційний сайт “Київстар” – ТУТ, фейсбук-сторінка – ТУТ.

Фото slovoidilo.ua

Читайте також: Технічний збій в “Київстар” став наслідком потужної хакерської атаки

Читайте також: Недоступні послуги зв’язку та доступ в Інтернет: у мережі “Київстар” стався масштабний технічний збій

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.