Сьогодні у Вінниці розпочалася Міжнародна конференція “Veloforum 2019”, яка триватиме до 6 жовтня. Понад 150 експертів з усього світу приїхали, щоб поговорити про міську велокультуру, а також те, як велосипед впливає на економіку міст, і разом знайти нові шляхи вдосконалення велоінфраструктури. І першими успішним досвідом поділилися три українські міста: Вінниця, Іванів та Чортків.
З самого ранку в молодіжному центрі “Квадрат” було не проштовхнутися – на перший велофорум до Вінниці приїхало більше сотні учасників з усієї України та закордону. Щоправда, більше це було схоже на велику “тусовку”, де всі усіх вже знають. Переплутати подію точно не можна було, адже велосипеди тут були всюди: від припаркованих на вулиці до зображених у вигляді принтів на одязі та шкарпетках учасників.
Анастасія Макаренко, виконавча директорка U-Cycle (головні організатори) розповіла, що загалом сьогодні на форумі очікується близько 200 учасників. З її слів, за 11 років існування форуму це рекорд: “Ми безмежно цьому раді, бо для нас це такий індикатор, що наша подія щороку зростає і ми рухаємося в правильному напрямку”.
Як розповіла Анастасія, цього року тема велофоруму особлива, і це велономіка – вплив велосипедів на економіку міст.
Ми будемо багато говорити про те, чому варто інвестувати в розвиток велотранспорту та велосипедної інфраструктури. Адже такі інвестиції давно виправдані: наприклад ЄС щороку отримує понад 200 мільярдів євро економічних вигод від розвитку велотранспорту. Але мені надзвичайно приємно, що будучи тут в Україні ми маємо успішні приклади український міст, зокрема й Вінниці.
Велофорум це справді унікальне явище, коли на три дні у новому місті збираються представники муніципалітетів, громадських організацій, різних ініціатив, представники бізнесу, щоб познайомитися, повчитися і об’єднатися задля того, щоб наші міста змінювалися, велосипед розвивався як комфортний безпечний транспорт, а життя в громадах ставало більш приємним для людей.
Серед тих, хто відкривав форум був і Дмитро Расновський, генеральний менеджер Glovo в Україні.
Він зазначив, що “велосипед є ідеальним рішенням і з точки зору екології, і з точки зору здоров’я. Та водночас важливо зрозуміти, що недостатньо переконати людей придбати велосипеди і почати їздити на них, бо це ще й питання інфраструктури міст, які не готові до великої кількості велосипедистів”. На його думку, інвестиції у розвиток інфраструктури і безпеки до дорогах це дуже важливо, і “це стосується не тільки кур’єрів, а й водіїв, пішоходів і решти учасників дорожнього руху”.
Що цікаво, модератором панельної дискусії був Віктор Загреба, засновник громадської організації Vision Zero, та співзасновник “Асоціації велосипедистів Києва”.
Коли форум починався – це було збіговисько вело-крейзі людей, які 10 років тому їздили по Києву, Львову, Вінниці на велосипедах. Чиновники взагалі сміялися з нас: які велодоріжки, ми не Європа. А зараз ми бачимо, як Україна еволюціонує: або активісти увійшли в місцеве самоврядування, або місцеве самоврядування почало розуміти цінність велосипедів для розвитку своїх громад. І це прекрасно.
Учасники цієї дискусії поділилися тим, чим є велосипед для їхньої громади, як там розвивають велоінфраструктуру і для чого.
Наприклад Ігор Лановий, заступник сільського голови Іванівської ОТГ (Калинівський район), зазначив, що в них “історично так склалося, що село – велосипедне”. Чиновник поділився, що й сам їздить на роботу на двоколісному.
Однак, з його слів, в ОТГ є ще гурток велоспорту, а цьогоріч в Іванові навіть організували заїзд на ретро-велосипедах “Le Voyage Vintage”, довжиною в 33 кілометри.
Крім того у громаді хочуть активно розвивати велосипедний туризм, що також може принести прибуток. Зі слів Ігоря Ланового, для цього там є все: як архітерктурні пам’ятки (замок Мишків-Холоневських, костел тощо), так і туристична інфраструктура (наприклад готельні комплекси).
Серед учасників цієї дискусії була й Марія Безушко, головна спеціалістка відділу муніципального розвитку, інновацій та енергоефективності Чортківської міської ради (Тернопільська область). Вона розповіла, що зараз у місті відбуваються щорічні перегони, участь в яких бере понад 100 велосипедистів з різних міст України. Але починалося все з ініціативи кількох активістів.
Минулого року ми підписали стратегію переходу на 100% ВДЕ (відновлювана енергетика), що включає розвиток велосипедного руху та інфраструктуру. Але розвиток велоруху розпочався у нас ще в 2013 році завдяки громадським організаціям, які щорічно проводили велодні. – розповіла Марія Безушко. – У 2015 році мер Чорткова підписав велодекларацію “Я за вело” і почала з’являтися інфраструктура. У 2017 році, наприклад, з’явилася перша велодоріжка (наразі це один кілометр по найбільш рельєфній частині міста).
З її слів, чиновники не були настільки прихильні до розвитку велоруху як і активісти, тому мер вирішив їх стимулювати, і з 2017 року усім, хто їздить на роботу велосипедом, додатково отримують більше 5% премії. Поступово до цього руху приєднався і бізнес: заклади почали робити велостоянки, а цього року в Чорткові відкрився веломагазин, який здає велосипеди в оренду.
Успішним досвідом розвитку велоінфраструктури у місті поділився й мер Вінниці Сергій Моргунов. Зокрема він наголосив, що розвиток велоруху – це в першу чергу заслуга активних вінничан, тих людей, які дійсно користуються велосипедом.
Якщо говорити про велорух Вінниці, ми розпочали цей процес ще в 2011 році. Ми зрозуміли, що не може бути перевага, наприклад, тільки для автомобілів. Паралельно ми робили транспортну реформу, щоб вага муніципального і громадського транспорту була більшою ніж приватного, і разом з тим – аби були можливості для більш ширшого використання велосипедів, – розповів Сергій Моргунов. – У той час, я пам’ятаю, нам нарікали: та кому цей велосипед потрібен, там пару десятків людей по тій Вінниці їздить… Але в рамках стратегії “Вінниця 2020” ми для себе прийняли таке рішення, що будемо цей рух розвивати і створимо мережу 85 кілометрів велошляхів.
Зі слів мера, “розвиток велоруху неможливий без створення мережі інфраструктури”, тому починалося все з розмітки на тротуарах, позначаючи, де можна їздити велосипедом. А з 2014 року почали робити відокремлені велодоріжки (зараз це 22 кілометри).
Також він розповів про успішний кейс – велопарковку для працівників міської ради і про душові. А на запитання, чи будуть видавати премії для працівників, які їздять на роботу велосипедом (як у Чорткові) сказав, що подумає.
Ми ще ухвалили Концепцію інтегрованого розвитку міста, і в цій концепції чітко вказано що всі учасники дорожнього руху повинні мати однакові умови, – зазначив Сергій Моргунов. – Тому якщо раніше на першому місці був автомобіль, потім – громадський транспорт, пішохід і на останньому- велосипед. То сьогодні на першому місці в нас пішохід, потім – велосипед з відповідною транспортною інфраструктурою, муніципальний громадський транспорт, і тільки потім – автомобіль.
Серед учасників цієї дискусії мав бути й голова Вінницької ОДА Владислав Скальський, якого мер Вінниці назвав “найактивнішим учасником велоруху серед місцевих чиновників”. Утім пан Владислав не зміг бути присутнім на форумі, адже, як зазначив Сергій Моргунов, він разом із Президентом перебуває з робочою поїздкою в Житомирській області.
Нагадаємо, що у Вінниці протягом трьох днів – 4, 5 та 6 жовтня – триватиме Міжнародна конференція “Veloforum 2019”. На цій події очікують активістів, експертів та всіх тих, хто знає, як розвивати велоінфраструктуру в Україні. Для учасників події підготували низку лекцій, дискусій, воркшопів та екскурсій містом.
Наразі на сайті “Veloforum 2019” оприлюднено повну програму заходу. Детальніше з нею також можна ознайомитися за ЦИМ посиланням.
Організаторами Veloforum 2019 є U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), Вінницька міська рада та Інститут Розвитку Міст.
Фото Ольги Мірошниченко
Дякуємо!
Тепер редактори знають.