У Вінниці журналістам та студентам журналістських факультетів презентували Національну премію для медійників економічного профілю “Media etc. 2.0”, STARTUP CLUB для студентів, а також поговорили на тему “фейкових новин”.
Такий конкурс кращих журналістьских робіт “Media etc.” проводиться вже другий рік поспіль. Ціллю Національної премії є не лише визначити кращі роботи, що висвітлюють процес реформування економіки України, а й спонукати журналістів писати про економічні, фінансові питання простою мовою, без незрозумілих скорочень, відсотків та абревіатур.
- Конкурс є багатоформатним і міждисциплінарним, який присвячений економічній журналістіці, але в чистому вигляді її рідко де зустрінеш. Як правило, вона межує з правовими питаннями, політичними… Мені трапилось на очі дослідження Інститут соціології Академії наук, так понад 63% недовіри в українському суспільстві сьогодні до банківських устав, Міністерства фінансів і Державної фіскальної служби. Тобто це саме ті організатоції, які мають стосунок до фінансів, займаються економікою, творять. Чому це відбувається? Доволі часто це через відсутність якісної комунікації. Економіка – це досить складана тема і часто закрита для розуміння пересічного читача. Але суспрілдьство потребує більше аналітики, більше роз’яснень, критичних поглядів, різнобічної оцінки фахівців, – розповідає експерт проекту Андрій Сніжко. – Тому ми намагаємось відшукати прості матеріали, але які якісно говорять про складні питання, як, наприклад, бюджет, але не у відсоткових долях, а що безпосередньо відчують українці у гаманцях.
Національна премія заснована громадськими організаціями “Інститут податкових реформ” та “Громадське радіо”. Загальний призовий фонд – 45 тисяч гривень. Ці кошти, а також дипломи, отримають переможці у шести номінаціях:
- Національна журналістська премію за кращу публікацію — 5 тисяч грн.
- Національна журналістська премію за кращий відеорепортаж — 5 тисяч грн.
- Національна журналістська премію за кращий радіорепортаж — 5 тисяч грн.
- Журналістська премія регіональних ЗМІ за кращу публікацію — 5 тисяч грн.
- Журналістська премія регіональних ЗМІ за кращий відеорепортаж — 5 тисяч грн.
- Журналістська премія регіональних ЗМІ за кращий радіорепортаж — 5 тисяч грн
Однак, окрім переможців, експертна рада обере декількох конкурсантів, які також отримають спеціальні відзнаки та можливість стажування у провідних ураїнських ЗМІ. Детальніше із конкурсом та умовами участі можна ознайомитися ТУТ.
Збір заявок для участі у конкурсі триватиме по 20 грудня 2017 року включно. Запитання щодо участі варто відсилати на на e-mail: [email protected]
Разом з тим, презентація премії пройшла у рамках медіа-диспуту на тему “фейкових” новин.
Як повідомляли організатори в анонсі, Facebоok, Google та навіть католицькі священики оголосили фейкові новини гріхом і впроваджують заходи в боротьбі з фейками. У посланні філіппінські єпископи переконують, що фейкові новини – це “гріх проти любові, оскільки вони заважають людям приймати правильні та зважені рішення і переконують робити хибний вибір”, приводячи до катастрофічних наслідків для людей і для суспільства. Папа Римський Франциск повідомив, що темою його послання у Всесвітній день соціальних комунікацій Римської католицької церкви стане “Істина зробить вас вільними. Фейкові новини і журналістика заради миру”. У заяві Ватикану повідомляється, що на думку Папи Франциска, “спотворення фактів може мати наслідки на рівні індивідуальної та колективної поведінки”, передає УНІАН.
Експерти премії неодноразово наголошували, здебільшого для присутніх студентів, що кожну новину варто перевіряти і не поширювати неправдиву інформацію. При чому необов’язково мати для цього якісь спеціальні програми чи бази, іноді достатньо одного дзвінка. Зокрема. нагадали, що чимало неправдих новин з’явились в українському медіа-просторі саме у 2014 році і до того ж – першоджерелами були російські ЗМІ.
- Правда повинна діяти на “больові точки”, щоб показати де є основна проблема. А фейк – це страшно, тому що він формує суспільну думку і саме у 2014 році вони почали “вивертати” суспільство. До речі, навіть президент Сполучених Штатів у своєму твіттері поважні видання називає “фейковими”. Але як нам ставитись до цих видань? Чи вони дійсно є поширюють неправдиву інформацію чи це просто думка пана Трампа? – додав редставник Національної ради з питань телебачення і радіомовлення у Вінницькій області Вадим Мазурик.
Про різницю між “фейковою” та якісною журналістикою говорила також завідувачка кафедри ДонНУ.
- Ніколи раніше не думала, що буду вчити людей захищатись від нашої професії. Коли почалися страшенні бої за Авдіївку ми отримали класичний приклад пост-правди, коли від путінської адміністрації пішли офіційні коментарі, у яких майже не було брехні. Було названо час, кількість обстрілів і все інше було правдою, окрім головного – у них було сказано, що це українські військові наступали, а ДНР намагалися відстояти “свою Авдіївку“. І у той час українські та російські ресурси могли виходити навіть з однаковими чи подібними заголовками новин. Ще один приклад – писали, що “Авдіївка – це український Сталінград”. Але це чужий смисл, а наші журналісти почали бездумно це цитувати і посилалися на волонтерів чи армійців. Менш ніж за добу я відшукала першоджерело і воно мене шокувало – це були ті “смс”, які приходять нашим бійцям від ворогів, там було написано: “Український солдат, йди з Авдіївки, бо ти тут, як німець під Сталінградом”.
Наприкінці зустрічі організатори також розповіли про започаткування нової програми для студентів Startup Club, про який розповів Андрій Станіславський:
- Ми започаткували так званий “клуб української промоції” і назвали його Startup Club. Однак це не є класичний стартап, який більшість асоціює із технологіями, це саме клуб, у якому люди, що вже досягли успіху будуть ділитися з вами своїми історіями та досвідом.
Відсьогодні вже запрацював сайт, на якому можна зареєструватись на подію, що відбудеться у Києві 16 грудня о 12:00. Організатори оберуть понад сотню креативних та мотивованих молодих людей, яких запросять на “вечірку”, адже самі організатори наголошують, що не планують проводити зустріч у вигляді семінару чи лекцій. На учасників чекають зустрічі із музикантами, журналістами, відомими особистостями.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.