«Вчорашні люди вчать теперішніх дітей»: у Вінниці створюють альтернативні форми освіти юних громадян

20:49
Автор: Марина Однорог
Become a Patron!

«Кожна дитина — успішна!» – це проект громадської організації «Оріана-Світ», котрий реалізувався завдяки Аукціону проектів від Фонду громади «Подільська громада» та програми «Активні громадяни» Британської ради в Україні.

Це спроба порушити суспільний діалог щодо права вибору в освіті та уваги до природних можливостей і здібностей кожної дитини.

Для того, щоб довести, що кожна дитина має достатньо природних здібностей аби бути успішною в житті, представники та представниці «Оріана-Світ» створили соціальні ролики, героями яких стали 12 школярів та школярок, а також експерти та експертки, котрі впроваджують у місті альтернативну освіту. Ідеологія проекту в тому, що навчання може бути ефективним лише тоді, коли викликає радісну емоцію.

  • Навчання в другу зміну, переповненість класів, перевантаження програми, 9 годин на школу і домашні завдання, неможливість відвідувати гуртки та займатися хобі роблять школу нецікавою та непрязною для дитини. Більш індивідуально та цікаво працюють з дітьми приватні, дистанційні школи, тому їхній досвід неодмінно має враховуватися у побудові навчального процесу. Важливо вбачати дитяче розмаїття та поважати право батьків і дітей на вибір освіти, – говорять у «Оріана-Світ».

Тему альтернативного навчання для «Аукціону проектів» «Оріана-Світ» обрали не просто так. Більшість учасниць ГО займаються активним вихованням дітей молодшого шкільного віку і не раз задумувалися над питанням альтернативної освіти. Окрім цього, організація підтримує соціально важливий контент, який розвиває, а не лише пояснює.

  • Загалом ідея була не протиставляти традиційну чи альтернативну систему навчання і виховання, а порушити суспільний діалог довкола того питання, що діти на рівні третього класу вже втрачають інтерес до навчання. Окрім цього, в них не вистачає часу на власне дозвілля та всебічний розвиток, – розповіла голова ГО «Оріана-Світ» Ірина Ткачук.

Вона також акцентувала увагу на тому, що всі діти цікаві по-своєму: хтось чудово ліпить, але його не хвалять в школі, бо математика важливіша, хтось чудово малює, але не має часу відвідувати художню студію, хтось займається фотомистецтвом, але придбати камеру для сімї є проблемою, а фінансовій грамотності у школах не вчать. І таких прикладів пані Ірина наводить безліч.

Безпосередньо їх можна буде побачити у чотирьох роликах, котрі спеціально зробили для реалізації проекту. Тут звичайні діти розповідають про свої хобі та захоплення і протиставляють їх тому, що не дозволяє займатися цим у повній мірі. Проте, завжди залишається відкритим питання що робити та які є шляхи вирішення дитячих проблем. Які насправді проблемами не назвеш, бо кожна дитина і справді талановита, але школи мають з розумінням ставитися до цього та ставити на перше місце особистість та індивідуальність.

  • Ми за те, щоб в місті існувало шкільне розмаїття, щоб у батьків був вибір закладів освіти. Якщо дистанційне, домашнє, екстернатне навчання для дитини є ближчим, то сімя має право, щоб дитина навчалася у такий спосіб, – говорить Ірина Ткачук.

Підтримали ГО «Оріана-Світ» у реалізації проектів і представниці школи вільного виховання Олена Кузьміна та Наталія Демчук. Пані Олена, яка є засновницею школи вільного виховання розповіла, що запит від батьків на такі заклади освіти був вже давно, адже її школа існує ще з 2003 року.

  • Спочатку ми працювали з дітками, яким було складно навчатися у традиційній школі. Позаяк, ми школа вільного виховання, то ми “за” можливість дітей обирати, “за” вільне виховання. Головне тут вибір: дитина має вибрати те, що їй подобається, по духу і приносить задоволення, – сказала Олена Кузьміна.

Психологиня та представниця школи вільного виховання Наталя Демчук розповіла, що її донька навчається саме в даному закладі.

  • Мені дуже близькі ідеї вільного навчання, тому що важливими у наш час є соціалізація та адаптація дитини. На сьогоднішній день соціальний та емоційний інтелект — це запорука успішності дитини в суспільстві: не обєм знань, а те, наскільки вона може бути комунікативною, легкою, наскільки вміє домовлятися з іншими дітьми та адаптуватися до мінливих умов життя. Діти зараз дуже пробуджені, готові раніше включатися в ті процеси, в які ми включалися поступово. Вони інші, більш вільні. Внутрішня свобода це те, про зараз багато говорять, адже є багато обмежень. Я бачу в дорослих настільки сильну цю “затисненість”, що хочеться наших дітей вберегти від цього, – зазначила Наталя Демчук.

Альтернативна освіта для Вінниці не є чимось новим: виявляється, у нашому місті вже близько 20 років функціонують різноманітні заклади, які мають дещо інший погляд на навчальний процес та бачення учнів у ньому. Наприклад, засновниця приватної школи-гімназії Наталя Ковтун. Ця школа приватна лише за напрямком, адже навчання відбувається за загальнодержавними програмами, там такі ж підручники, як у звичайних, проте зовсім інший підхід до навчального процесу та потреб самих учнів.

  • Ми запитуємо дітей: «Що ви хочете, як ви хочете і чому ви хочете?». Напевно, ми єдині у Вінниці, хто може запропонувати вивчення китайської, арабської, німецької, англійської, польської мов, не виходячи за межі закладу. Якщо дитині цікаво, якщо змінюються форми цієї роботи: лежачи, сидячи, в альтанці, у дворі чи на прогулянці по парку, то це цікаво дітям і їх абсолютно не перенавантажує. Форма подачі інформації до дитини має бути цікавою, дитина має бути вмотивованою, – розповіла Наталя Ковтун.

Вона також додала, що дитині можна дати великий обєм інформації і вона його сприйме, але за умови, що це буде у цікавій формі.

  • Це не я придумала – це анатомія. Півкулі головного мозку формуються до 9-10 років. Все що ми можемо дати дитині до цього віку складається у фундамент, з якого потім розвивається особистість, тому в нас дуже потужна молодша школа та дошкільні класи, – сказала засновниця приватної школи-гімназії.

Психотерапевтка, засновниця школи раннього розвитку Інна Яворська розповіла, що до неї часто приводили батьки дітей та просили, щоб їх «вилікували», бо тим нецікаво на уроках. Пані Інна розповіла, що взагалі у дітей є три базові потреби.

  • Перша — здоровий сон. Ця потреба в них не задоволена, бо о 8.15 вони вже мають бути в школі, а потім ще домашні завдання і тому подібне. Я не знаю жодної дитини, якій би подобалося вчитися 8 годин. Друга — смачна їжа, та їжа, яка гарно пахне, гарно виглядає та приємна на смак. Третя — людина, котра являється аналогом мами у школі, яка обіймає, підтримує, каже «ти молодець, спробуй, у тебе все вийде». У звичайній школі у вчителя це не виходить, бо в групі чи класі багато дітей, плюс різні плани, конспекти і тому подібне. Тому частіше всього звичайна школа знищує всі ці базові проблеми. В школі немає душі та втрачається індивідуальність дитини, – зазначила Інна Яворська.

Ще один експерт кандидат філологічних наук, доцент, викладач Вінницької академії неперервної освіти Тарас Ткачук розповів жарт про те, що зараз у школах “вчорашні люди вчать теперішніх дітей”, як жити в майбутньому. Окрім цього він зазначив, що зараз є багато творчих вчителів, проте коли вони потрапляють у систему, то не витримують і йдуть. Хтось в альтернативні заклади, хтось покидає країну взагалі. Також пан Тарас наголосив на важливості особистості педагога, адже це дуже впливає на процес навчання та бажання дітей сприймати предмет.

Загалом «Оріана-Світ» намагається донести своїм проект до суспільства те, що «Кожна дитина успішна» означає, що дорослі, батьки, учительство готові помічати дитяче розмаїття. А також визнавати розмаїття шкіл як можливість вибору в освіті. І це нормально, що нові діти мають різні запити на вдоволення освітніх потреб. І це нормально, що в нашому місті поруч із традиційною розвивається приватна, дистанційна та домашня освіта.

Впродовж листопада-грудня вінничани і вінничанки зможуть побачити соціальні ролики на телеканалі «Доба», на екранах маршрутних таксі та у соцмережах.

Фото надані ГО «Оріана-Світ»