Ще 10 жовтня завершилось голосування вінничан за проекти, які будуть реалізовані наступного року за бюджетні кошти у рамках проекту “Бюджет громадських ініціатив”. Цьогоріч найбліьшу підтримку вінничан та “першість” взяли бібілотеки. І щоб перевірка голосів була прозорою, у міській раді запрошують вінничан долучитися до процесу.
Цього року на проекти-переможці планують витратити 7 мільйонів гривень з міського бюджету (85% на великі та 15% на малі).
Нагадаємо, що минулого року було обрано 12 проектів, які зібрали найбільшу кількість голосів – 6 великих та 6 малих. Сьогодні у міській раді ще не можуть з абсолютною точністю назвати кількість цьогорічних переможців. По-перше, наразі триває перевірка на можливість фальсифікації голосів, по-друге, лише після перевірки можна буде звірити необхідне фінансування, аби не перевищити семи мільйонів.
На думку директора департаменту правової політики Романа Бочевара, за попередніми орієнтовними підрахунками є ймовірність того, що і цього року переможуть 12 проектів із 39.
В останній день голосування VежA вже перевіряла, які з проектів могли стати потенційними переможцями і по завершенню голосування лідери майже не змінились.
Останній день голосування: ТОП-10 проектів “Бюджету громадських ініціатив – 2017”
Станом на 17:00 10 жовтня деякі проекти помінялися місцями у “рейтингу”.
Таким чином, серед великих проектів традиційно лідирують наступні:
- Проект “Бібліотека здатна дивувати”: створення міні – Музею-іграшки, лялькового театру Сонячний зайчик та бібліокінозалу “Аншлаг? Аншлаг!” в приміщенні бібліотеки – 1937 голосів.
- Проект “Облаштування зони відпочинку на вулиці Волошковій”: облаштування зони відпочинку з установленням лавочок та урн для сміття, прокладенням пішохідних доріжок – 1671 голос.
- Проект “Створення Вінницького молодіжного центру”: створення Вінницького молодіжного центру для ефективної взаємодії молоді, бізнесу, громади і влади – 1453 голоси.
- Проект “Створення зони безпеки та комфорту частини вулиці Гоголя”: створення безпечних умов переходу вул. Гоголя для жителів мікрорайону, встановлення захисних парканів, озеленення території – 1284 голоси.
- Проект “Благоустрій парку Інтеграл – мікрорайон Тяжилів”: облаштування місць для відпочинку: лавки, смітники, прокладання тротуарної доріжки – 762 голоси.
- Проект “Чужих дітей не буває”: створити умови для розвитку дітей з інвалідністю та навчання батьків – 665 голосів.
Серед малих проектів незмінним лідером залишився “Читай, улюблене місто!”, за популяризацію культури читання проголосували 1582 вінничанина. Наступні місця також без змін:
- Проект “Створення ресурсного центру інформаційно-комунікативних технологій для реабілітації дітей з порушенням зору на базі ДНЗ”: підвищення якості рівня реабілітаційних послуг для дітей з порушеннями зору – 942 голоси.
- Проект “Благоустрій природного джерела питної води на вул. Сергеєва-Ценського”: облаштування шляху підходу до природного джерела питної води з улаштуванням доріжки, встановлення лавочки, улаштування накриття над джерелом – 890 голосів.
- Проект “Облаштування зони відпочинку біля озера на вул. Гладкова”: зона відпочинку зі встановленням лавочок, урн для сміття, пляжних грибків – 822 голоси.
- Проект Відродження літнього театру в Тяжилові – 672 голоси.
- Проект “SMILE CITY Вінниця-місто усміхнених дітей” – створення команди волонтерів для допомоги дітям з інвалідністю – 667 голосів.
У середньому, протягом останньої доби ці проекти назбирали по декілька сотень голосів. Зауважимо, що це не остаточні результати. Переможців буде визначено лише після перевірки комісією.
Загалом в електронному та паперовому вигляді в “Прозорих офісах” та бібліотеках міста проголосували понад 18 тисяч вінничан, а це дещо менше, ніж минулого року. У міськраді це пояснюють тим, що цього року система електронного голосування дещо ускладнена, щоб захистити від фальсифікації голосів.
- Минулого року ми близько 13 тисяч голосів не зарахували взагалі, тому що були порушення. Чому зменшилась кількість голосів? По-перше, було подано менше проектів, по-друге, ми ввели нову систему електронного голосування, яка дозволяє голосувати виключно за допомогою Bank ID або електронного цифрового підпису. Це стовідсотково захищена система, але ми бачимо, що лише трохи більше трьох тисяч осіб нею скористалися, – розповідає Роман Бочевар.
Загалом, минулого року проголосували майже 30 тисяч вінничан, з яких в електронному вигляді проголосували 22 тисячі, а ще 7 – в паперовому. Тепер ситуація кардинально змінилась. Окрім того, що цьогоріч проголосували лише майже 19 тисяч вінничан, переважна більшість, а це близько 15 тисяч, обрала саме паперові анкети.
- Ми розуміємо, що кількість людей, які проголосували у паперовому форматі збільшилась через те, що ми дозволили голосувати у бібліотеках міста. Ми додали 14 бібліотек, адже минулого року люди нам скаржилися, що не могли проголосувати у “Прозорих офісах” тому що до них було незручно добиратися. Тому бібліотеки значно покращили ситуацію, хоча є й деякі “мінуси” цього, – зізнається очільник департаменту. – Можливо, коли у нас запрацює картка вінничанина, що надасть можливість голосувати за допомогою “особистого кабінету”, буде простіше, але ми точно не повернемося до практики, коли зареєструватися могли за допомогою смс-повідомлень.
До речі, стосовно “мінусів”: у соцмережах наразі доволі активно поширюються чутки та підозри про фальсифікацію голосів саме у бібліотеках і, мовляв, саме тому два їхні проекти у абсолютних лідерах. Звичайно, поки комісія не завершить перевірку, стверджувати про махінації не можна, але чиновники розповідають, що були випадки, коли одну анкету заповнювали різними ручками і було очевидно, що інформацію дописували. Або ж приносили анкети на голосування цілими теками.
- Дійсно, порушення цього року були і ми до цього були готові. Найперше, ми побачили, що електронне голосування було не дуже зручним і ми виправляли помилки вже протягом самого процесу. Були й проблеми з бібліотеками, адже у нашому Положенні не заборонено бібліотекам подавати свої проекти. І оскільки основний масив голосів проходив саме через ці заклади, вони могли певним чином зловживати своїм монопольним становищем. Була і нав’язлива агітація, і ми точно розуміємо, що бібліотеками було використано можливість або дописувати, або повністю заповнювати бланки для голосування. Зараз ми ще не прийняли остаточного рішення, що робити у цій ситуації. Але будемо залучати громадськість, щоб перевірка була дійсно прозорою і ніхто не звинувачував міську раду та бібліотеки. Це було наше перше пілотне голосування у цих закладах і дійсно ця ситуація стала такою “ложкою дьогтю”.
Минулого року серед проектів-переможців найбільше було шкіл та дитячих садочків – 9 з 12 проектів. Заклади агітували батьків учнів, їхніх родичів йти і голосувати за потрібні проекти. За словами Романа Бочевара, деякі заклади ще й додатково “накручували” собі голоси. У закладах навіть вдруковували в анкети номер потрібного проекту, аби всі, хто голосуватимуть, не “помилилися” і не залишили свій голос за іншу ініціативу.
- Були випадки, коли вчителі чи заступники директорів дозволяли собі погрожувати батькам, що у разі відмови від голосування будуть певні наслідки для дитини. Це неприпустимо. Можна агітувати, рекламувати, але не можна під погрозами змушувати прийняти таке рішення. Якби ж у нас голосували 50 тисяч вінничан, то закладам було б важче використувати свій вплив, адже ці голоси не мали б такого критичного значення. Це ніби справжні вибори.
Начальниця інформаційно-аналітичного відділу та член комісії, яка наразі перевіряє голоси Наталія Малецька також розповіла про відомі їй факти спроби підробки голосів цього року.
- Наприклад, до “Прозорого офісу” на Замості в останній день голосування прийшли люди і залишили ледь не папку бюлетенів. Одна людина залишила анкети за студентів чи ще за когось. Звичайно, ми це не враховуємо. Можемо, хіба що тримати ці анкети як доказ того, що хтось голосував, але ніде це не буде відображено. Був навіть випадок, коли я приймала анкету від однієї мами, то вона попросила, щоб десь записали з якого класу її дитина і що вони дійсно проголосували. Ще був випадок, коли студенти принесли анкети до однієї із незадіяних у голосуванні бібліотек, працівниця прийняла бюлетені, хоча права такого не мала і принесла до нас, але ми не змогли прийняти ці документи.
Однак, не все так погано, як може здатися. Володимир Хорошев зазначив, що в одному із районів міста голова квартального комітету проявила ініціативу, пройшла по дворах, зібрала заповнені анкети і принесла до бібліотеки на реєстрацію. А ось у закладі ці анкети не прийняли, тому що не мали права і у цьому випадку бібліотека дісно нічого не порушила.
Щоправда, поки що не можуть сказати, що буде з проектами у яких виявлять підроблені голоси. Наразі вирішують чи враховувати лише дійсні анкети, чи взагалі дискваліфіковувати такі ініціативи. Зауважимо, що перевірити потрібно голоси за всі проекти.
- У нас лише бібілотеки зібрали понад три тисячі. Якщо перевіряти всі анкети, то це займе досить багато часу. Можливо, варто зробити вибірку і 10-20% цих анкет перевіримо. Думаю, цього буде достатньо, щоб зрозуміти всю картину, – продовжує Роман Бочевар, – Якщо це лише 1-2 бюлетені, які не підлягають врахуванню, то ми можемо їх не брати до уваги. Але у випадку, якщо порушення будуть масовими, координаційна рада буде думати за анулювання всіх голосів по проекту. Однак, перш за все, нам треба провести перевірку. У нас лише чотири працівники, які передивляються кожну анкету і дивляться чи вони правильно заповнені, чи немає технічних помилок чи “дублів” – це коли людина проголосувала за один проект у різних місцях. Знаємо, що ось вже 180 голосів ми не врахуємо. Думаю, що десь після 25 жовтня ми зможемо визначити переможців.
Чиновники сподіваються, що за декілька років “Бюджет громадських ініціатив” буде проходити без негараздів, з великою кількістю якісних проектів та більш вдосконаленою системою голосування.
Наразі, у міськраді створили електронну пошту, на яку усі представники громадськості можуть надіслати листа, аби долучитися до перевірки голосів. Зібрати всіх охочих у міскій раді планують у середу, 18 жовтня, з них оберуть декількох представників, які будуть разом із фахівцями перевіряти, зокрема, бібілотечні проекти, які викликали багато галасу. Все задля того, щоб перевірка була дійсно прозорою та відкритою.
Свої пропозиції необхідно надіслати до вівторка, 17 жовтня, на адресу: [email protected]
Дякуємо!
Тепер редактори знають.