Портрет Юзефа Потоцького повернули з реставрації до Вінницького обласного художнього музею. Тепер на ньому стали помітні деталі, яких раніше видно не було. Це підпис і деталі ордена білого орла.
На сайті “Суспільного” повідомили, що цей портрет (заввишки понад два метри та завширшки понад півтора) – наймасштабніша робота із колекції Потоцьких, що є в музеї. Також це єдина живописна робота, яку відреставрували за цей рік.
Сергій Бартко, завідувач науково-дослідного відділу образотворчого мистецтва музею, розповів, що потреба реставрувати картину виникла ще 2004 року, до Національного науково-дослідного реставраційного центру України картину доправили 5 років тому, втім реалізувати її вдалося лише цьогоріч.
Фото – suspilne.media
– Тут було велике ураження – опік самої фарби. І реставратори, які приїжджали сюди дивилися портрет, казали нам, що вочевидь цей портрет висів поблизу такого осередку, який дає тепло. Це камін. Тут була зроблена дуже серйозна робота. […] Хоча за часом це здається довго, але різні обстеження, дослідження, хімічні проби… Все дуже за сучасними підходами, – зазначив Сергій Бартко.
Наразі музейники визначаються з місцем розташування відреставрованого портрета, а відвідувачам він стане доступний вже у наступному році.
Фото – suspilne.media
Фото – day.kyiv.ua
Крім цього, як повідомили у виданні “День”, мистецтвознавці закладу доповнюють опис експоната, адже після реставрації стали помітні деталі, яких раніше не було видно. Тепер, наприклад, у нижньому кутку картини чітко прочитується підпис, можна роздивитися деталі ордена білого орла на синій шовковій стрічці, що перекинута через плече героя.
— Сам Юзеф відображає певний сарматизм, якому властиве ототожнення себе з героїчним походженням, з величчю. Такі портрети, каже науковець, часто називають парсуна — це особливий статус портрета і гарний зразок, який демонструє перехід від іконописного малярства до живопису. Цілком можливо, що це не оригінал, а копія, але від того робота не втрачає своєї величі. Найімовірніше до музейних фондів вона потрапила з Немирова, адже батьком Юзефа був один із найбагатших магнатів свого часу Анджей Потоцький, а центром володіння цієї гілки його роду був саме Немирів, — зазначили у виданні.
Сергій Бартко зазначив, що було проведене й хіміко-технологічне дослідження картини. Таким чином музей отримав не лише відреставровану роботу, а й можливість дізнатися про її створення на основі використаних фарб і текстур.
Фото – day.kyiv.ua
За словами Сергія Бартка, художній музей за останні чотири роки відреставрував 64 роботи. Це, зокрема, реставрація колекції графіки, альбом Норблена, яких тільки два у світі, окремо літографічні твори та зразки кераміки.
Наразі у Національному науково-дослідному реставраційному центрі України 15 робіт із фонду музею. Однак, коли вони повернуться з Києва у Вінницю, невідомо, адже реставраційний процес тривалий.
Фото – day.kyiv.ua
— Зважаючи на те, що музейні предмети, які належать до національного надбання, можуть реставрувати лише реставратори державних установ, то черги колосальні. Відтак чекати можна і рік, і два, і три. Але музеї готові, бо іншого способу зберегти фонди просто немає, — зазначили у виданні “День”.
Портрет Юзефа Потоцького реставрував завідувач науково-дослідного відділу реставрації творів олійного живопису Національного науково-дослідного реставраційного центру України, тепер уже покійний Анатолій Безкровний. А остаточно роботу завершила Ірина Сапєгіна, реставраторка вищої кваліфікаційної категорії (джерело – day.kyiv.ua)
Головне фото – suspilne.media
Дякуємо!
Тепер редактори знають.