Партнерський матеріал
В п’ятницю, 1 жовтня, вінницькій філії глобальної компанії “EPAM Systems” виповнюється 14 років з дня заснування. Наразі компанія співпрацює з понад 500 вінничанами, почала залучати ІТ-спеціалістів з інших регіонів та готується до відкриття нових фізичних офісів у місті.
З цієї нагоди ми поспілкувалися з керівником вінницької філії “EPAM” Сергієм Редьком. Відтак, про переваги роботи у всесвітній ІТ-компанії, можливості для спеціалістів та соціальні проєкти “EPAMу” ‒ читайте в нашому розширеному інтерв’ю.
Початок заснування у Вінниці та сьогоднішні здобутки
Veжа: Почнемо з початку. Представництво “EPAM” в Україні з’явилося в 2005 році. Коли з’явився філіал у Вінниці, з чого починалася ваша робота?
С.Р.: Перший день роботи вінницького офісу відбувся 1 жовтня 2007 року. Тоді у нас було лише 7 спеціалістів. Власне, офіс народився в результаті придбання іншої компанії, в якої було представництво в місті Вінниця. Ми вирішили, що місто перспективне з точки зору ІТ, та вирішили продовжувати розвиток. І от ми на порозі 14-ї річниці нашого офісу, і вже понад 500 колег маємо в нашому “пулі”.
Спочатку спеціалізацією “EPAM” у Вінниці були, скажімо, С++ і мобільна розробка. Зараз експертиза набагато ширша. Наприклад, окрім всіх сучасних інженерних спеціальностей в ІТ ‒ “Front end” (тобто видимий користувачу інтерфейс), “Back end” (відповідальний за функціонування внутрішньої частини цифрових продуктів), “Business intelligence” (збирання, зберігання і аналіз даних з метою прийняття кращих управлінських рішень) ‒ в нас ще є не інженерні напрямки: управління проєктами, бізнес-аналіз. Також є архітектори програмних рішень. Є й ті ж таки HR-менеджери, маркетологи, рекрутери, комунікаційники ‒ всі вони теж “знаходять себе” в ІТ.
Veжа: Скільки на сьогоднішній день проєктів у обробці вінницької філії “ЕРАМ”?
С.Р.: Близько 30. Але команди в нас глобальні. Часто буває, коли над одним проєктом працюють троє колег з Вінниці, двоє з Харкова та один зі Львова, а один ‒ з Мінська чи Сполучених Штатів, чи навіть з Гонконгу. В цьому і сила глобальної компанії ‒ ми в різних часових зонах, але все одно є цінними для наших клієнтів.
Veжа: Загалом по Україні скільки у вас представництв, філій тощо?
С.Р.: “ЕРАМ Україна” налічує понад 11 тисяч експертів по всій країні. Найбільший офіс у нас у Києві. Також є представництва у Харкові, Львові, Дніпрі, Одесі, Івано-Франківську. В останніх двох містах наші офіси з’явилися в цьому році. Також ми розглядаємо найближчі регіони, щоб розширити наш “пул талантів”.
Актуально для новачків та досвідчених “айтішників”
Veжа: Наскільки знаю, у вас відбувається набір спеціалістів. Що, по-перше, необхідно для того, щоб долучитися до компанії? Який базовий перелік навичок має бути у вашого потенційного кандидата? Якщо, наприклад, він не “айтішник” за освітою.
С.Р.: Так, зараз є великий попит на ІТ-послуги з боку бізнесу по всьому світу, і ми постійно розширюємо команду, щоб задовольняти цей попит. Актуальний опис вакансій можна знайти на нашому сайті: https://careers.epam.ua/vacancies
З одного боку, ми запрошуємо до наших лав досвідчених “айтішників”, які працювали в інших компаніях. В нас для них є можливості: круті проєкти, робота з великими провідними клієнтами, які входять в “Fortune 100” (щорічний список, що складається та публікується в американському журналі “Fortune”. До списку входять найбільші американські корпорації, впорядковані за валовим доходом ‒ прим. авт.). Окрім гнучкого графіку, гідної компенсації та прозорої системи кар’єрного зростання компанія пропонує багато можливостей для навчання.
З іншого боку, ми багато працюємо зі студентами, починаючи з другого курсу. Є близько 20 навчальних програм “EPAM University” (з переліком програм можна ознайомитися за посиланням: https://training.epam.ua), після завершення яких можна потрапити в так звану внутрішню лабораторію “ЕРАМ” і спробувати себе на реальних проєктах. Ми розуміємо, що університетська програма дає базис, але є певний розрив між тим, чого студента навчив “виш”, і тим, чого потребує бізнес. Ми запрошуємо на кількамісячне навчання студентів, за результатами навчання кращим пропонуємо співпрацю.
Ми раді бачити і людей, які прагнуть змінити професію або повернутися до неї після паузи. Наприклад, колись було популярним середовище для програмування “Delphi”. Зараз воно вже є менш актуальним, але якщо людина має навички програмування, вона може досить швидко переорієнтуватись професійно на більш сучасну “Java” і згодом приєднатися до компанії. І ми даємо таку можливість. Платимо стипендію таким людям, які кілька місяців у нас перенавчаються. Після чого пропонуємо їм проєктну роботу.
Загалом ІТ-розробки ‒ орієнтовані на експорт. Є частина, яка, звичайно, орієнтована на Україну, але наша компанія більше працює на зовнішній ринок. Тому англійська мова потрібна на рівні з технічними “навичками”.
Отже, ключові вимоги до кандидатів – перш за все, це бажання працювати в ІТ та постійно вчитися новому, технічний базис з програмування або дизайну, або менеджменту, та англійська мова на середньому рівні, і ми зможемо допомогти знайти шлях в ІТ.
Veжа: Цьогорічний набір. Скільки було приблизно залучено спеціалістів через навчальні програми?
С.Р.: Я можу сказати, що з початку цього року 80 молодших спеціалістів після успішного навчання в “EPAM University” почали співпрацю з компанією. Це у Вінниці. Загалом в Україні йдеться про тисячу фахівців.
Veжа: А що вони можуть від вас очікувати? Це і про рівень завантаженості, і про рівень компенсації, і наскільки вони можуть бути затребувані після “ЕРАМ” в інших компаніях?
С.Р.: Ми докладаємо максимум зусиль, щоб нашим фахівцям було цікаво і комфортно в “ЕРАМ”. Повторюся, що на сьогодні попит на ІТ-спеціалістів дуже високий. Звичайно, в нас є конкурентні переваги. На рівні з такими факторами, як гідна компенсація, гнучкий графік, можливість працювати на міжнародних проектах, в нас великий фокус на розвиток наших спеціалістів. Компанія пропонує безпрецедентні можливості для навчання всередині та зовні. Наприклад, окрім потужної внутрішньої бази знань, у всіх без виключення є безкоштовний доступ до “LinkedIn Learning”. Це такий ресурс, де зібрані найкращі та найсучасніші курси з розвитку. Діє також менторська програма, коли разом з досвідченим спеціалістом-ментором можна скласти власний план професійного розвитку, опанувати нову технологію, пройти оцінювання і підвищити свій рівень. Також можна підвищувати рівень англійської з сертифікованими викладачами. І це треба робити, бо в ІТ знання англійської – обов’язкове.
Оскільки компанія глобальна та налічує понад 40 тисяч працівників з 35 країн світу, її можна порівняти з містом. Як є міста, які налічують 40 тисяч мешканців, так і тут можна уявити глобальне місто, яке розподілене по всьому світу. Наші експерти можуть переїхати в одну з цих локацій і продовжити кар’єру там. Але якщо наші фахівці припиняють співпрацю в силу різних обставин, ми завжди будемо раді їх поверненню. І частина людей повертається.
Про клієнтів
Veжа: Власне, сфера ваших послуг. Як я розумію, ви більше орієнтовані на Захід, але як щодо українського бізнесу? Є у вас клієнти з України? І якщо так, то з яких сфер?
С.Р.: Якщо розглянути загальний портфель замовлень, то українських дуже мало. Але в той же час наша компанія на волонтерських засадах співпрацювала з Міністерством цифрової трансформації. Перші версії додатку “Дія”, яким зараз користуються мільйони українців, розроблялися саме із залученням спеціалістів “ЕРАМ” і, зокрема, з Вінниці. У Львові “ЕРАМ” допомагав створенню “Кабінету мешканця” ‒ електронного порталу, де жителі Львова отримують адміністративні та інші послуги. Це приклади таких великих проєктів на нашому ринку. Ми часто допомагаємо благодійним чи соціальним організаціям в розробці цифрових рішень “pro bono”, тобто безкоштовно. Серед таких проєктів є сайт “Фонду Кличко”, музичної школи ім. Лисенка. В розробці проєкти для міжнародних фондів ЮНІСЕФ та ООН.
Veжа: А якщо йдеться про західний ринок?
С.Р.: Проєктів багато, тому я, напевно, більше скажу про індустрії, для яких ми пропонуємо ІТ-рішення. У нас значна частина клієнтів з фінансової сфери та торгівлі. Це й інвест-банки, біржі, інвест-фонди. Один з довготривалих клієнтів “ЕРАМ” ‒ це канадська компанія “Canadian Tire”. Її можна порівняти з нашим “Епіцентром”. Це такий офлайн- та онлайн-магазин, де можна купити все, що завгодно: від господарчих товарів до продуктів. До речі, коли всі переходили в онлайн, участь нашої компанії в трансформації цього бізнесу була ключовою. Понад 40 спеціалістів з вінницького офісу допомагають цьому проєкту на постійній основі. Також в нашому офісі досить розвинений напрямок медіа. Ми допомагаємо низці західних компаній з розробки додатків для стримінгу і перегляду відео.
Про благодійність та “плюшки” для “ІТ-шників”
Veжа: Як “ЕРАМ. Вінниця” інтегрований в регіон? Можливо, у вас є благодійні чи соціальні проєкти?
С.Р.: З 2010 року в компанії є напрям з реалізації соціальних проєктів. Серед них – навчання молоді, “зелені” ініціативи, підтримка місцевих громад та різноманіття. Наша локація ‒ не виключення. Щороку в компанії відбувається програма “eKids”, де ми навчаємо дітей засадам програмування, опановуємо базове програмування. Третина дітей – підопічні фонду “Карітас”, діти з родин, які опинилися у складних життєвих обставинах. Викладачі – це наші спеціалісти – волонтери. Ми співпрацюємо з вінницьким реабілітаційним центром “Гармонія”, надаємо їм техніку на волонтерських засадах та навчаємо дітей з інвалідністю основам програмування. Також допомагаємо і дитячому будинку-інтернату в Сутисках: це і передача техніки, і профорієнтаційні заняття, щоб познайомити дітей з ІТ-професіями, і вітання від “Секретного Санти”. Наша команда долучена і до акцій з озеленення. Такі вже відбулися біля дитячого будинку у Вороновиці, що під Вінницею, та в центрі міста. З початком пандемії до “Дня Землі” стартувала партнерська акція: фахівець “ЕРАМ” міг отримати від компанії саджанець та інформацію щодо догляду за ним і відмітити місце висадки на інтерактивній карті.
Загалом, вже не перший рік передаємо техніку місцевому технічному університету, Донецькому національному імені Стуса, який тепер розташовується в нашому місті, технічному коледжу.
Veжа: Що відрізняє “EPAM” від інших ІТ-компаній на ринку??
С.Р.: “EPAM” – це велике міжнародне об’єднання експертів-інженерів, які з власної ініціативи створюють тематичні спільноти для обміну досвідом та розвитку. Наприклад, у Вінниці досить потужні спільноти дизайнерів та бізнес-аналітиків, спеціалістів з мови програмування “Java”, “JavaScript” та ін. Усі вони проводять спеціальні події не тільки всередині компанії, а й для інших спеціалістів. Найпотужніше й найвідоміше ‒ це “Vinnytsia JS”, яке проводило нещодавно наймасштабнішу, мабуть, ІТ-конференцію у вінницькому регіоні. І ми всіляко підтримуємо такі спільноти та заохочуємо наших людей розвиватися. Наявність ДНК з інжинірингу та постійний розвиток ‒ наша візитівка.
Veжа: А як щодо внутрішніх активностей? Деякі компанії пропонують абонементи в спортзал, наприклад.
С.Р.: Дійсно, забув про приємні “плюшки” згадати. Просто в ІТ-сфері це вже стандарт. В нас є відшкодування медичного страхування. Абонемент до спортзалу до початку карантину також був доступний.
До речі, зараз, у час напруження та віддаленої роботи через пандемію, компанія організувала допомогу зовнішнього психолога або ж коуча, коли є потреба отримати психологічну допомогу або проконсультуватися щодо побудови кар’єри. Є менторська підтримка від команди досвідчених менеджерів. Наприклад, в мене зараз ментор з “ЕРАМ” в Угорщині. Тобто, це така крослокаційна професійна допомога.
Варто відзначити, що будучи у Вінниці, колеги не обмежені “скляною стелею”. В нас інженери можуть стати віце-президентами. І це не просто гарні слова, це реальні випадки.
Про роботу на карантині
Veжа: На початку інтерв’ю ми згадували про день народження компанії у Вінниці. Можливо, у вас заплановане якесь святкування з цього приводу?
С.Р.: На жаль, в сучасній “ковід-реальності” ми мінімізуємо кількість заходів через небезпеку зараження вірусом. До речі, ми провели в себе чотири хвилі вакцинації, і більшість наших спеціалістів виявили бажання вакцинуватись. Але, попри це, в нас діє глобальна інструкція щодо утримання від масових заходів. Поки що обмежуємось переважно онлайн-спілкуванням, але після завершення пандемії обов’язково відсвяткуємо усі визначні дати.
Veжа: Раз ви вже згадали вакцинацію. Як вона у вас організовувалась? Якщо не помиляюсь, деякі компанії в різних містах домовлялися з місцевою владою, щоб приїхала мобільна бригада та вакцинувала працівників. Як у вас це було?
С.Р.: З організацією перших трьох хвиль вакцинації нам допомогла вінницька ІТ-Асоціація. Ми подали заявку, і централізовано для понад 10 компаній були виділені вакцини. На базі нашого офісу був центр вакцинації, де працювала мобільна бригада та де ми приймали наших спеціалістів і колег з інших компаній. Останню хвилю ми організовували вже з МОЗ.
Veжа: А щодо дистанційної роботи? Наприклад, чи є у вас колеги, які працюють з умовних Черкас, де немає офісу?
С.Р.: Слушне питання. 2020 рік багато чому нас навчив. Якщо раніше хтось вважав, що віддалена робота ‒ це неефективно, важко та неможливо, то наша реальність підтвердила: віддалена робота ‒ це нова норма. Ми даємо можливість нашим колегам обирати: якщо вони хочуть працювати повністю віддалено, вони можуть працювати з дому або приходити в офіс кілька годин чи днів на тиждень. Або вони можуть працювати щодня з офісу, але, звичайно, з дотриманням протиепідемічних норм. До речі, цей офіс, де ми зараз з вами спілкуємось, не єдиний у Вінниці, є ще інші, які ми оновлюємо та готуємо до відкриття вже після завершення епідемії.
В цей карантинний період до нас доєдналися колеги з Хмельницького, з Черкас, з Кропивницького, з Житомира. Тому що цієї різниці фізичних бар’єрів не стало, і вже неважливо, де людина перебуває. Ще в “ЕРАМ” глобально запущена платформа з віддаленої співпраці “EPAM anywhere”. Вона була започаткована ще в 2019 році, коли ще ніхто не знав про COVID. Та вона стала в нагоді, коли “EPAM” став розширюватись в тих локаціях, де немає фізичних офісів і, можливо, ніколи не буде. Але люди можуть доєднуватися до компанії і співпрацювати з нами.
“EPAM Systems” — американська ІТ-компанія, виробник замовного програмного забезпечення, фахівець з консалтингу, резидент Білоруського парку високих технологій. Штаб-квартира компанії розташована у Ньютауні. Компанію “EPAM” було засновано 1993 року у Принстоні двома однокласниками Аркадієм Добкіним і Леонідом Лознером. Назва компанії утворилася від «ефективного програмування для Америки» (англ. Effective Programming for America). Перші офіси були відкриті у США та Білорусі. Пізніше були відкриті центральний північноамериканський офіс в Лоренсвіллі, штат Нью-Джерсі, центральний європейський офіс у Будапешті, а також офіси з обслуговування клієнтів у Великій Британії, Німеччині, Росії, Казахстані, Україні, Польщі, Швеції, Швейцарії та Болгарії.
Варто зазначити, що за повідомленням Вінницької міської ради, нещодавно компанія “EPAM” спільно з ЮНІСЕФ оголосила набір на інноваційну навчальну програму “DevOps” для молоді з інвалідністю. Долучитися до програми можуть мешканці 35 громад-учасниць ініціативи ЮНІСЕФ “Громада, дружня до дітей та молоді”, серед яких є і Вінницька.
Особливістю курсу називають інклюзивний підхід до навчання. Учасники програми навчатимуться у групі з іншими студентами, проте будуть отримувати додаткову менторську підтримку від спеціалістів “ЕРАМ”, а також зможуть відвідувати заняття з англійської мови. Серед головних вимог до учасників – бажання розвиватися в новій професії, базові технічні знання та володіння англійською на початковому рівні.
Відбір на програму і навчання буде проходити у кілька етапів. Для участі у відборі на програму необхідно заповнити заявку. Наприкінці вересня кандидати зможуть більш детально дізнатись про курс на ознайомчому вебінарі. Відбір учасників буде проходити на основі тесту та усної співбесіди. Навчання триватиме до 6 місяців, по 2-3 заняття на тиждень в онлайн-форматі. Учасники, які успішно пройдуть усі етапи навчання, матимуть шанс приєднатись до команди “ЕРАМ”.
Фото – Зорини Гаджук
Дякуємо!
Тепер редактори знають.