Публікації за датами

  • 06 Квітня/ 21:10

    Vinnytsia

    Публікація06.04.1721:10

    Автор:Віталія Мазур

    Реклама по-вінницьки: хто в ній винен і що з нею робити?

Вона – та, яка трапляється на очі мешканцям міста, туристам, пропонує себе усім і не завжди має власний стиль та смак. Вона – це вінницька реклама.

Білборди, сіті-лайти, та навіть вивіски «кричать» своїм виглядом до кожного, аби помітили саме їх. Часто, аби звернути увагу на себе, реклама балансує просто на межі відвертості, еротики або моралі. А при цьому таким способом вона намагається запропонувати роботу, продати звичайну сантехніку, плитку чи житло.

Як у Вінниці регулюють рекламу? Чи є в Україні міста, на які варто рівнятися? Чи збираються якось боротися із не найкращими її зразками і з чого вже почалася робота – намагалася довідатися VежА.

Боротьба із хаосом: історія

Безпорадною реклама у Вінниці залишалася до 2011 року. Тоді наприкінці року, у грудні, було ухвалено Порядок розміщення зовнішньої реклами у місті.

Затвердження цього документу було спричинене невпорядкованістю та хаотичністю розміщення рекламоносіїв на території Вінниці, їх величезною кількістю, різним форматом та в багатьох випадках неестетичністю самих конструкцій, що значно погіршувало загальний вигляд міста. До прийняття цього рішення на території Вінниці за різними даними нараховувалося від 800 до понад тисячу рекламоносіїв, які часто монтувалися у кілька «поверхів». Іноді кількість рекламних щитів на одному перехресті перевищувала два десятки. Після затвердження Порядку розміщення реклами, протягом 2012 року було демонтовано близько сотні рекламних щитів. У 2013 темпи пришвидшилися і вже до липня було демонтовано ще 170 носіїв зовнішньої реклами.

Фото: i-vin.info

Також, у березні того ж 2013 року до Порядку було внесено зміни та викладено його у новій редакції. Ним було передбачено конкретні норми розташування рекламоносіїв на території Вінниці, як-от дистанція від проїжджої частини, висота, відстань від різних інженерних мереж. Головним досягненням стало те, що врешті ці носії було стандартизовано під один дизайн. За рік після ухвалених змін кількість рекламних щитів по місту скоротилася ще вдвічі. Було встановлено 160 конструкцій, які мали новий єдиний вигляд. Примітно, що на перших оновлених бордах з’явилися уривки творів Михайла Коцюбинського, історії з його біографії та світлини з архівів. Це було зроблено з нагоди 150-річчя з дня народження відомого письменника-земляка.

Фото: Вінницька міська рада

Фантастичні вивіски та як їх контролювати

Реклама у Вінниці контролюється департаментом архітектури та містобудування. Тут видають дозволи на встановлення рекламних конструкцій, опираючись на ухвалений Порядок розташування реклами, а також Положення про встановлення вивісок, ухвалене у червні 2015 року. Звісно, на вершині цієї документації стоїть Закон України «Про рекламу», а до нього долучається і закон про «Захист прав споживачів».

Як розповів Vежі Роман Вікулов – головний спеціаліст відділу культурної спадщини та дизайну департаменту архітектури, у місті також розроблено комплексне рішення та схема для кожної вулиці, де вказано розміщення конкретного рекламоносія.

– У комплексній схемі вказані білборди, сітілайти, скроли, індивідуальні рекламні конструкції та пілони або пілари. Комплексна схема розроблена на кожну вулицю. Також розроблені комплексі схеми для територій, які з 2015 року увійшли в межі міста. Мається на увазі порядок самого розташування цих рекламних носіїв – так білборди один між одним мають розташовуватися не частіше, ніж через 100 метрів, сіті-лайти, пілони і скроли розташовуються на відстані 50 метрів один від одного.

  • Скільки у Вінниці на даний час є рекламних носіїв?

– Всього їх є 319, із яких 205 – білборди, 52 сіті-лайти, 31 – скроли та індивідуальні рекламоносії. Утримувачами цих рекламних площин є десять рекламних фірм, із яких найбільшими є «Регіон-інформ», «Бастіон» та «Нео-дизайн».

  • Яким чином компанія отримує дозвіл на розміщення реклами?

– Аби розмістити рекламу, до нас звернутися може будь-який громадянин. Для цього він звертається із клопотанням про дозвіл на розміщення реклами. Клопотання ми розглядаємо і даємо пріоритет – або на погодження, або на відмову. Якщо є погодження – замовник розробляє дозвільні бланки. До прикладу, якщо людина хоче встановити рекламний носій на якійсь території, вона замовляє топогеодезичну зйомку, де будуть зазначені всі інженерні мережі, які в основному пролягають під землею. Тоді встановлення рекламного носія має бути погоджено із власниками цих інженерних мереж. Потім, коли людина отримує дозвільний бланк із всіма погодженнями, рішення виноситься на виконком і вносяться поправки у комплексну схему. Далі замовник заключає договір про сплату користуванням майном міста. Процес цей триває місяць, буває, і довше.

  • Якою є вартість цих послуг?

– Вартість визначається відповідно до зонування міста, яке визначене у цьому рішенні міськради у Порядку розміщення зовнішньої реклами у Вінниці. Так, місто зоновано на три частини. Перша зона включає центральну частину міста: вулиці Соборну, площу Гагаріна, вулицю Театральну, майдан Незалежності, площу Шевченка, Європейську площу, а також історичний ареал міста. Друга зона включає міські площі та вулиці поза межами першої зони. Третя зона включає решту території міста.

  • Із зовнішньою рекламою більш-менш зрозуміло. А що у Вінниці із вивісками?

– З вивісками у нас в місті повний хаос, особливо у центральній частині, також по Проспекту Коцюбинського. Ми плануємо зараз саме навести порядок із ними. Розпочнемо, звісно, із Соборної вулиці – бо це є обличчям міста. Ми будемо ставити в жорсткі рамки всіх підприємців, які ведуть свою діяльність у центрі. Ми спочатку перевіряємо всі дозвільні документи на ці вивіски. Якщо документів немає – видаємо припис на впорядкування їх у короткі терміни, в іншому випадку – змушуємо демонтувати.

– Вивісок у місті більше, ніж бордів чи скролів. І не всі підприємці розуміють, як їх потрібно оформлювати. Декотрі навіть не знають, що вивіски потрібно узгоджувати відповідно до ухваленої концепції, а просто відкривають якийсь магазин і одразу роблять вивіски. А потрібно розробити ескіз, прийти у «Прозорий офіс», подати заявку на наш департамент. І протягом місяця вже тоді ескіз коригується, що стосується розмірів вивісок, готуються всі дозвільні документи. Наголошую, що нам за це нічого платити не треба. Платить людина рекламній фірмі, до якої вона приходить вже з узгодженим ескізом вивіски і замовляє її виготовлення, – пояснює хронологію процесу Роман Вікулов.


Фото автора
  • Якою має бути правильна вивіска? Чи є якісь стандарти по дизайну, кольору вивісок?

– Вивіска повинна бути площею до 3-х квадратних метрів. Щодо стандартизації, то у нас є вже затверджена загальна концепція по вулиці Соборній, 22 – це отой кольоровий будинок із муралом «Старий Амстердам». В тому будинку є три власники – «Укрсиббанк», магазин «Марафет» і кафе «Пиріжкова».

Там затверджено загальну висоту – бо вивіски на цій будівлі не на однаковому рівні –  і буде ухвалено один колір парапету.

Також у магазині, що по Соборній, 46 має бути ухвалено нову концепцію – один колір і висота. Колір ще не затвердили. Додам також, що вивісок вище першого поверху бути не може. Також, якщо будівля є пам’яткою архітектури чи має історичне значення – вивіска там може бути розміщена на прозорому склі, або це можуть бути об’ємні літери, аби вони не закривали стіну будівлі.

  • Хто займається контролем розміщення вивісок?

– Це робить Муніципальна поліція. Якщо є порушення – ми, як виконавчий орган, даємо припис. Якщо припис не виконано – поліція приїздить на місце, складає протокол про адміністративне порушення, а вивіску демонтують. Торік за останнє півріччя було демонтовано 4 вивіски на Соборній.

  • Які санкції чекають порушників?

– Якщо вони не прислухатимуться до наших вимог – виконати припис змінити чи демонтувати вивіску, то Муніципальна поліція вже вживатиме заходів. Здається, там штраф в межах 800 – 1500 гривень.

  • Які міста особисто для вас є взірцевими у питанні реклами та вивісок?

– Вважаю, що гарна ситуація із цим у Львові, в центрі міста. Вони стандартизували навіть вивіски магазинів, які типу мають свій корпоративний колір. Бо у нас власники ще сперечаються – мовляв, от у них корпоративний яскраво-червоний палаючий колір, і ніяк інакше не може бути.

  • Про який магазин йдеться?

– Це магазин «Алло». Коли нам говорили, що вони не можуть змінити нічого, ми показали приклад саме Львова – там змогли знати спільне рішення. І таким чином ми переконали магазин, який по Коцюбинського, 4. Так само станеться із магазином «Алло» на Соборній, 46, що на розі із вулицею Оводова. Не буде того горючого червоного кольору. А який буде – можливо, не такий яскравий, ще треба визначити, аби він гармоніював із загальним ансамблем вулиці та із кольором будівлі.

 

  • Як власники магазинів реагують на такі нововведення?

– Ну як – незадоволені трохи, сперечаються. Але не всі – деякі самі ініціюють такі зміни. Ось почалася весна і в цьому питанні в нас вже ведеться робота.

Безвідмовна реклама

Аби дізнатися чи відбувається взагалі якась фільтрація реклами, котру компаніям замовляють фірми, ми вирішили зателефонувати кільком найбільшим компаніям Вінниці.

«Регіон-Інформ»

Це не лише одна з найбільших рекламна компанія в місті, а й одна з найдосвідченіших – працює із 1997 року. Згідно із даними, вказаними на сайті компанії, «Регіон-Іформ» має у розпорядженні 47 білбордів, два сіті-лайти, п’ять піларів, 25 скролів (дозволяє розташовувати на одному такому носії два рекламних плакати), 63 призма-бордів (на одному призма-борді може розташовуватися три рекламних оголошення).

Як повідомила нам помічник керівника компанії Світлана Дубова, якщо клієнт хоче подати зовнішню рекламу – йому безвідмовно надається така можливість.

  • Якимось чином контролюється зміст самої реклами?

– Є Закон «Про рекламу», на нього й опираємося. Якщо наданий макет якимось чином не відповідає цим вимогам – ми тоді лише можемо відмовити. Але за останній час у нас не було таких клієнтів.

«Бастіон»

Ця компанія у сфері зовнішньої реклами працює у Вінниці вже 10 років. Вона виготовляла для міста святкову новорічну ілюмінацію, яка прикрашала Майдан Незалежності. Також із найпомітніших проектів «Бастіону»  – кафе у вигляді чайника, яке працює на набережній «Рошен» влітку, та кіоск, який розташовується на Європейській площі неподалік кінотеатру «Родина».

– Якщо реклама відповідає законодавству – відмови бути не може, бо на те немає ніякої причини, – одразу ж запевнив чоловічий голос у телефоні, який  відмовився відрекомендуватися. – Звісно, це якщо у нас є вільна площина. Розміщуємо рекламу на рекламних конструкціях, які розташовані по місту згідно дозволів і надаються на певний термін. Своїх конструкцій у нас немає, ми лише обслуговуємо існуючі.

«НЕОдизайн»

Компанія має власні рекламоносії, переважно сіті-лайти. У портфоліо компанії зазначено, що літери з підсвіткою у холі Вінницької міської ради – то справа «НЕОдизайну».

Крім того, компанія має цех широкоформатного друку, тож перед оприлюдненням рекламних оголошень і плакатів має можливість із ними добре ознайомитися.

– Ми не відмовляємо замовникам і представляємо їм всі вільні площини для розміщення реклами, – розповіла власник підприємства Олена Толмачова.

  • Ви якось слідкуєте за змістом реклами яку надсилає замовник для розміщення? Чи були випадки відмови через те, що реклама була суперечливою?

– Слідкуємо, звісно, але поки що такого не було, щоб нам доводилося відмовляти через зміст реклами.

За словами керівниці «НЕОдизайну», компанія має 24-річну історію на рекламному ринку Вінниці – були зміни назв підприємства, а нинішню назву воно отримало у 1998 році.

Як боротися із непристойною рекламою у Вінниці?

Ми спробували зв’язатися із замовниками реклами, якою «прикрашені» борди на одній із головних магістралей Вінниці – Хмельницькому шосе.

Виявилося, що рекламний відділ «Набережного кварталу» та «Династії» – коли ми зателефонували за вказаними на сайтах контактами, нам порекомендували звернутися за одним і тим же номером телефону. Дзвонимо, запитуємо – хто може прокоментувати ситуацію із цією рекламою та процедуру її затвердження. Приємний жіночий голос представився пані Інною:

  • Ми звертаємося до послуг різних креативних агенцій, які розробляють рекламні концепції.

– Справа в тому, що 6 квітня відбулося засідання Експертної ради з питань запобігання та протидії дискримінації, де було розглянуто скаргу саме на рекламу «Набережного кварталу» із написом «На нас можно положиться», де зображені жіночі груди. Як ви можете це прокоментувати?

  • Розумієте, до нас надходять різні звернення. Багато людей дзвонять, дякують, кажуть, що креативне рішення. Інколи дзвонять і обурюються. Але це, мабуть, якісь внутрішні комплекси. Ми не порушили Закону України «Про рекламу». Такі зображення використовують і в рекламі спортивних комплексів, і в рекламі жіночої спідньої білизни. І презервативи рекламують, і медичні послуги з подолання геморою. Враховуючи те, що сьогодні посеред білого дня можна побачити по телевізору, то нічого в нашій рекламі поганого немає. І позитивних відгуків про таку рекламу до нас надходить більше, ніж негативних.

Проте, як розповіла Vежі учасниця Експертної ради з питань запобігання та протидії дискримінації, керівниця громадської організації «Прогресивні жінки» Наталя Козлова, така реклама демонструє зневажливе ставлення до жінки, при цьому жодним чином не демонструє якість представленого товару. І вінничани можуть скаржитися на відповідну рекламу до Експертної ради.

  • Якщо вінничани бачать якусь рекламу та розуміють, що вона є сексистською, вони можуть анонімно на електронну адресу Департаменту молодіжної політики ОДА [email protected] надіслати фотографію та своє звернення. Його ми обов’язково розглянемо і будемо реагувати офіційним шляхом, відповідно до законодавства. Ми даємо фахову оцінку цій рекламі, якщо є пряме порушення Конституції, закону «Про забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків», закону «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» і закону «Про рекламу».

За словами пані Наталі, Експертна рада з питань запобігання та протидії дискримінації діє як дорадчий орган при облдержадміністрації. До  його складу входять керівники та працівники Департаменту соціальної та молодіжної політики, Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, громадські активісти, політики, юристи, журналісти та спеціалісти з питань гендерної рівності.

6 квітня відбулося перше засідання ради: розглядалася скарга вінничанки саме стосовно зображення жіночого бюсту. В результаті обговорення та експертної оцінки було вирішено подати до органів місцевого самоврядування відповідне звернення про порушення ст. 7 Закону «Про рекламу», в якій зазначено, що «реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності».

Яким буде подальше вирішення ситуації – можливо, побачимо на білбордах.

А як в інших містах?

Попри невирішені поки проблеми зі сміттям, Львів уже розібрався із вивісками у місті, особливо в центральній його частині. Так, 11 листопада 2016 року виконавчий комітет затвердив Порядок розміщення вивісок. У документі прописано висоту вивісок, їх стилістику, кольорові рішення, а також низку правових деталей. Згідно із цим рішенням, стандартизації підлягають не лише вивіски із назвами магазинів чи інших суб’єктів підприємництва, а й таблички, на яких зазначатиметься графік роботи.

Також, тиждень тому мер Львова Андрій Садовий дав доручення демонтувати по місту всі вивіски, на яких згадується алкоголь. Такі зміни торкнуться щонайменше сотні вивісок, де власники відмовляються змінювати написи.

Фото: lvivpost.net

Довести до ладу вирішили вивіски в Івано-Франківську – у лютому цього року було ухвалено рішення про  стандартизацію вивісок. За півроку підприємці, які працюють в історико-архітектурній зоні, міста мають зробити вивіски однієї висоти, а також прибрати вивіски у вигляді світлових табло і моніторів, біжучих стрічок та вивіски із пульсуючою динамічною підсвіткою.

Фото: obozrevatel.com

Після 1 липня усіх франківських підприємців, яких стосується це рішення і які не змінять вивісок, чекають штрафні санкції. Самі ж вивіски будуть безповоротно демонтовані.

Креатив по-вінницьки

Наостанок хочемо презентувати вінничанам кілька прикладів реклами, зміст якої часто перебуває далеко від товару чи послуги, які пропонує замовник. Формально, грубих порушень законодавства вона не має, але  назвати її прикрасою міста теж не можна. А ви що думаєте з цього приводу?

Фото Андрія Завертаного

✐ Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

author avatar
Віталія Мазур
Журналіст

Дякуємо!

Тепер редактори знають.