-
23 Березня/ 15:56
IgiMED
Публікація23.03.1715:56
Вінницькі волонтери заявляють про “лікарський саботаж” цифрових інновацій для ведення обліку пацієнтів
Поки українські бійці боронять українські кордони, волонтери працюють «у тилу». Втім, фронт виявляється не тільки в зоні проведення АТО, але й «на місцях».
Про труднощі впровадження волонтерських інновацій зокрема у медицину розповіла вінницька волонтерка, президент ГО «Мольфар» Юлія Вотчер, із якою Vежа наприкінці минулого року робила інтерв’ю.
Наразі йдеться про один із проектів організації «Мольфар» – впровадження у державних медичних закладах системи IgiMED – унікальної цифрової програми для обліку та ведення медичних карток пацієнтів.
Систему створили волонтери з ГО «Мольфар» – спочатку для роботи на фронті, а тепер – для цивільних потреб. Тепер волонтери організації намагаються впровадити програму на станціях швидкої допомоги та для стаціонарів.
- Фактично програма викриває можливі махінації з кількістю пацієнтів, витраченими ліками та об’ємом виконаних робіт, – пояснює Юлія Вотчер. – У програму та в картки пацієнтів неможливо внести будь-які зміни непомітно, бо система фіксує усе. Навіть якщо немає підключення до інтернету, інформація зберігається і при підключенні оновлюється та її можна роздрукувати. Втім, багато кому такі переваги не до душі.
«IgiMED» – хмарний сервіс з таблицями, у які лікар заносить всю інформацію про пацієнта. Програма робить підказки: наприклад: не потрібно писати діагнози (які часто містять багато слів), натомість по перших введених літерах програма пропонує усі можливі варіанти. Також, якщо у лікарської бригади немає при собі потрібних ліків, програма радить, якими наявними медикаментами їх можна замінити. Позаяк «IgiMED» зберігає всі дані про виклики, використані медикаменти тощо, на основі цих даних можна більш грамотно формувати бюджет.
Втім, із впровадженням програми у низці медичних закладів виникають проблеми. За словами Юлії Вотчер, «коли починаєш копати – виявляється, що проблем набагато більше, ніж здається».
- Ось приїхала швидка у забите село – а там будинки не тільки без номерів, а й без назв вулиць. Як «швидкій» зорієнтуватися? А ось в Жмеринці диспетчер замість того, аби просто приймати виклики, ще й видає ліки лікарям на виклик, пише в трьох журналах (журнал обліку, щоденник станції). При цьому у «майстра на всі руки» – фінансова відповідальність за «недостачі» тих чи інших медикаментів, які вона поспіхом видавала лікарям. У той же час, у обов’язки фельдшера, виявляється, входить миття машини після зміни, – обурюється волонтерка.
Як пояснює волонтерка, розроблена система могла би спростити та автоматизувати більшість подібних процесів, таким чином зменшивши бюрократичне навантаження на лікарів.
Впровадження програми IgiMED у Жмеринці було розпочато 20 лютого, медикам надали планшети та проінструктували. Волонтери їздили із бригадами на виклики, допомагали розібратись у тонкощах роботи. Не було також принтера – волонтери забезпечили.
- У Жмеринці спочатку наче все добре було, в очі ніхто нічого не казав. Тільки не проконтролювали кілька днів – а тут вже у «хмару» системи ніхто нічого не вантажить. Кажуть, що «ваші планшети розрядились і не заряджаються знову». Однак згодом лікарі зізнаються – гаджети у них просто… забрало керівництво, щоб «позаряджати». Під час робочих зустрічей із нашими волонтерами лікарі мовчать, хоча ми неодноразово просили їх бути прискіпливими до програми та казати одразу, що слід вдосконалити. А потім «неочікувано» спливають подібні факти.
А згодом виявилось, що головна лікарка станції медичної допомоги Жмеринки написала на ім’я головного лікаря Вінницького Центру екстренної медичної допомоги Анатолія Пірникози звернення про те, що програма має купу недоліків і взагалі «не працює». Пірникоза у свою чергу передав листа Людмилі Грабович – директору Департаменту охорони здоров’я Вінницької ОДА. У той же час Юлія Вотчер запевнила, що у «Мольфар» з повідомленням про неполадки у програмі офіційно ніхто не звертався.
- Ми ж працюємо на партнерських умовах. Втім, Пірникоза так не вважає. Замість того, щоб повідомити і розробників, людина просто каже – непотрібно. А по-друге, нам те звернення від нього досі ніхто не показав.
Відтак на прохання «Мольфара» підтримати та впровадити програму IgiMED у медзакладах області, Людмила Грабович відповіла мовчанням. Втім, на засіданні комісії з охорони здоров’я при обласній раді пояснила, що «програму невідомо хто робив, вона має купу недоліків», у той же час як депутат Антонець зазначила що подібні інновації – взагалі це не на часі.
- Багато хто заявляє, що нам потрібні реформи, – каже Юлія Вотчер. – А реформи мають починатися з малого. Ось очільники МОЗу прагнуть впровадити реформи, які потребують шалених коштів. А волонтери безкоштовно пропонують практичні й реальні, якісні способи реформ, однак від них відмовляються ті, чиновники від медичної галузі, які мають цим займатися. Це щонайменше дивно.
В той же час у місто Жмеринка, розповідає волонтерка, Головний лікар обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Анатолій Пірникоза дійсно виділив комп’ютери для працівників станцій медичної допомоги. Втім, вони виявились застарілими і через кожні 30 секунд вимагали перезавантаження.
Нещодавно волонтери «Мольфару» передали на безоплатній основі програмний продукт для навчання та підписали договір із Вінницьким медичним коледжем ім. Заболотного – тепер систему включать у навчальну програму та вчитимуть студентів працювати у системі IgiMED.
- В’ячеслав Каськів теж у 2011 році намагався запровадити програму «Вчасна допомога», закупив планшети самсунг по 8 тисяч гривень – в результаті гроші зникли, нічого не запроваджено, сам Каськів – у бігах в Панамі. А тут із впровадженням безкоштовної системи, яка нічого не коштувала державі – стільки перепон.
Юлія Вотчер заявила, що підготувала заяву в НАБУ. Волонтери прагнуть аби антикорупційні детективи розібралися, чому очільники обласних медичних закладів не хочуть впровадити безкоштовну програму, котра дозволить зменшити паперову роботу, зрозуміти реальний стан фінансування галузі та звільнити лікарів від зайвої паперової роботи, щоб останні могли більше часу приділяти головній роботі – лікуванню пацієнтів.
Варто зауважити, що сам Анатолій Пірникоза, запрошений письмово, на прес-конференцію не з’явився.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.