Для вело і пішоходів: як та чому демаркували велодоріжку на Магістратській

13:51
Автор: В'ячеслав Луцков
Become a Patron!

Вінницю нерідко називають велосипедною столицею України – у місті нанесено 79 кілометрів велодоріжок, є 25 станцій NextBike зі 180 байками та сотні велосипедистів з власними двоколісними.

Однак нещодавно у Вінниці демаркували частину велодоріжки по вулиці Магістратській, що спричинило жваве обговорення серед містян – хтось почав хвилюватися, ніби тепер розвиток велосфери у місті згортається, а хтось був незадоволений процедурою зміни режиму руху на вулиці.

Vежа вирішила розібратись, що саме тепер змінилось для велосипедистів на вулиці Магістратській, чи не є такі зміни новою тенденцією для міста та як взагалі ухвалюються рішення про зміну режиму руху на вулицях Вінниці.

 

Демаркація на Магістратській

У випадку Магістратської зміни торкнулись велодоріжки на ділянці від тролейбусної зупинки неподалік провулку Цегельного (кінцевої зупинки перед депо) до вулиці Лесі Українки. Рух велосипедистів на цій ділянці не заборонили – просто наразі увесь тротуар з боку Кореї став спільним для пішоходів та велосипедистів.

 

Первинною причиною зміни, як розповів нам Андрій Сорокін, головний спеціаліст відділу транспорту та зв’язку Департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Вінницької міськради, стали колективні звернення мешканців будинків по вулиці Магістратській.

Таких звернень, як повідомили нам у міській раді у відповідь на інформаційний запит, було два – 10 і 25 серпня. Мешканці просили забезпечити комфортний рух пішоходів на згаданій ділянці “у зв’язку з систематичними порушеннями швидкісного режиму велосипедистами”.

Як пояснила нам жителька одного з будинків по вулиці Магістратській, яка не забажала називатись, велодоріжка була розташована подалі від проїжджої частини, тож тамтешні жителі, переходячи на пішохідну частину з боку будинків, постійно стикались з тим, як велосипедисти та власники електросамокатів “женуться”.

Згідно з діючими Правилами дорожнього руху, для велосипедистів немає обмежень максимальної швидкості.
Рух електросамокатів та іншого персонального легкого електротранспорту можуть врегулювати в майбутньому законопроектом №3023.

 

Велодоріжка на протилежному боці Магістратської (від вул. Лесі Українки до площі Василя Стуса)

 

 

Через звернення 2 вересня з мешканцями зустрілись представники Департаменту енергетики, транспорту та зв’язку міської ради, Управління патрульної поліції у Вінницькій області, комунального підприємства «Вінницька спеціалізована монтажно-експлуатаційна дільниця з організації дорожнього руху» та ГО «Вінниця мобільна» (велоактивістів).

Крім цього, як розповів Андрій Сорокін, був здійснений моніторинг ситуації з пішоходами та велосипедистами. Він відзначає, що негативний вплив власників двоколісних був перебільшений мешканцями будинків, однак через їхню категоричну налаштованість довелось шукати компромісне рішення.

Як наслідок, в жовтні велодоріжку демаркували, а дорожній знак 4.22 “Суміжні пішохідна та велосипедна доріжки” замінили на дорожній знак 4.14 “Доріжка для пішоходів і велосипедистів”, таким чином змінивши режим руху.

Новий знак

 

Олександр Царевський, очільник наглядової ради ГО «Вінниця мобільна», який був присутнім на зустрічі з мешканцями підкреслив, що згадана ділянка пішохідної частини вже давно була конфліктною. Тому, на його думку, така зміна режиму руху є компромісом між пішоходами та велосипедистами (яким тепер можна обирати траєкторію руху по всій пішохідній частині).

 

Протилежний бік Магістратської. У деяких місцях наявна пішохідна зона не дозволяє вільно розминутись велосипедистам та пішоходам

Одним з оптимальних варіантів запобігання конфліктам він вважає нанесення велодоріжки по вулиці з боку Центрального міського парку ще на етапі реконструкції вулиці (наразі там розташувались паркомісця для автівок).

За словами Андрія Сорокіна, велодоріжка на згаданій ділянці вулиці Магістратської вірогідно залишатиметься демаркованою постійно.

Як мають приймати рішення про зміну руху?

У місті є ще не одна велодоріжка, що є суміжною з пішохідною чи проходить неподалік житлових будинків. Є також і вулиці, де мешканцям, також хотілося б вплинути на рух різних видів транспорту.

 

 

 

Відтак, ми захотіли дізнатись в інформаційному запиті, яким чином має здійснюватися зміна режиму руху на вулицях міста.

У відповіді нам пояснили, що згідно зі ст. 6 Закону України «Про дорожній рух» саме до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, серед іншого, належить організація дорожнього руху на території міста і району “згідно з відповідними генеральними планами, проектами детального планування та забудови населених пунктів, автоматизованих систем керування дорожнім рухом, комплексних транспортних схем і схем організації дорожнього руху та з екологічно безпечними умовами”.

Ми також уточнили, чи мають при такій зміні режиму руху проводитись обов’язкові публічні заходи з урахуванням думки містян та місцевих жителів. Однак, як зазначили нам у відповіді, “вищевказаним Законом проведення публічних заходів, у зв’язку зі зміною режиму руху, не передбачено”.

Тобто, фактично, міська влада цілком самостійно може вирішувати, чи потрібно і як саме потрібно змінювати режим руху на тій чи іншій вулиці – головне, щоб зміни відповідали відповідним нормам. Це можливо без громадських слухань, обговорень та зустрічей з мешканцями будинків.

Однак, як показав випадок з велодоріжкою на Магістратській, міська влада МОЖЕ, за бажання, й порадитись з громадськістю – як з виключної ініціативи міської ради, так і, наприклад, через звернення громадян.

В якому форматі можуть відбуватись такі публічні заходи, не встановлено, що дає міській раді можливості вибору. Однак якщо до громадських слухань, обговорень та інших врегульованих форм демократії участі є певні законодавчі вимоги, то, наприклад, у форматі “зустрічі”, як було у випадку з Магістратською, міська рада може запросити до участі будь-кого і в такій кількості, яку сама вважає необхідною.

До прикладу, на тій же зустрічі щодо велодоріжки одномоментно були присутні, за словами Андрія Сорокіна, щонайбільше 6-7 жителів найближчих будинків, а звернення до міськради писало більше людей.

Інформація, скільки ж всього людей проживає у будинках по вулиці Магістратській вздовж згаданої велодоріжки, в міськраді відсутня. Припускаємо, що в десятки (якщо не сотні) разів більше.

На думку громадської організації “VinCycle”, прийняття “по-тихому” рішення у випадку велодоріжки на Магістратській, “без належної комунікації з боку Вінницької міської ради” називають неприпустимим.

Разом з тим, майже всі формати публічного обговорення фактично ні до чого не зобов’язують міську раду – вона все одно прийматиме рішення про зміну руху самостійно.

Чи є загроза для інших велосипедних доріжок

За словами Андрія Сорокіна, випадок зі зміною руху на Магістратській не є початком певної кампанії зі згортання розвитку велоінфраструктури міста, позаяк фактично зміни не були кардинальними. Загальна довжина велошляхів по місту після демаркації велодоріжки не змінилась, адже ділянка вулиці все ще доступна для велоруху.

Разом з тим, він підкреслює, що навіть якщо міській владі доведеться певним чином ліквідувати велодоріжку на певній вулиці міста (хоча, на його думку, не доведеться), міська рада обов’язково забезпечить велосипедистів альтернативою.

– Перед тим, як велодоріжку забирати ми повинні будемо передбачити, як на цій території повинні будуть рухатись велосипедисти, після таких змін. Бо зараз ми згідно з тими ж державними будівельними нормами при капітальних ремонтах чи реконструкціях (вулиць) маємо завжди передбачати велосипедний рух. 

Тобто, якщо змодулювати ситуацію в якій доведеться прибрати велодоріжку, маємо, запропонувати альтернативу. Наприклад, що через 200 метрів малюємо велосмугу чи створюємо велопішохідну зону – зазначає Андрій Сорокін.

Загалом, на думку автора, казати про “згортання розвитку велоінфраструктури” в місті недоцільно.

Разом з тим, до шляхів врахування думок велосипедистів, місцевих жителів, звичайних містян та автомобілістів в місті залишається ряд питань – адже залишається вірогідність, що, наприклад, більшості мешканців будинків по вулиці Магістратській велодоріжка не заважала.

Або що велосипедисти, які не були присутні на зустрічі з мешканцями, виступали б категорично проти демаркації.

Разом з тим, навіть таке врахування думки містян виглядає трохи демократичніше, ніж абсолютно самостійне прийняття рішень владою. Важливіше в подальшому переносити такі обговорення в публічне русло.

Фото Ольги Мірошниченко та з архіву