Вже цієї п’ятниці, 2 жовтня, у Вінниці в тестовому режимі мають запустити нові світлофори на площі Гагаріна. Наразі тут завершують останні приготування. Ми вирішили поспілкуватися з учасниками руху про те, як вони оцінюють нововведення на цій площі.
VежА на власні очі побачила, як виглядає оновлене перехрестя вулиць Соборної, Пирогова та Хмельницьке шосе, а також запитала думки пішоходів та водіїв з приводу того, що їх влаштовує у вже втілених змінах руху на площі, а що – ні.
Що роблять на площі Гагаріна
Наразі на площі Гагаріна головною є дорога по вулицях Соборна-Пирогова, а колись таким був шлях по Хмельницькому шосе. Навіть зараз дехто з водіїв каже, що не звик до цих змін і взагалі “колись було краще”. Що вже казати про нещодавні оновлення перехрестя.
Так, близько місяця тому розпочалися роботи, які мають зробити цю аварійно небезпечну ділянку більш безпечною. Наразі тут оновлено дорожню розмітку, встановлено стовпчики, майже всі дорожні знаки, делініатори (спеціальні обмежувачі, які відділяють трамвайні колії від проїжджої частини дороги), а фахівці підключають та налагоджують необхідні комунікації.
Також встановлені світлофори: для машин, пішоходів та трамваїв. Втім, поки вони не працюють. Помітно, що водії цьому поки “не раді”, адже за перші п’ять хвилин нашого перебування на площі, тут щонайменше тричі ледь не сталося зіткнення автівок, що рухались з різних сторін одночасно.
Разом із тим, більшість автомобілістів намагаються не розвивати надмірної швидкості.
Зазначимо також, що новий пішохідний перехід з’явився безпосередньо навпроти центрального входу до парку, (старий, що був поруч біля трамвайної зупинки – також залишився). Тож на цій ділянці – від арки та до трамвайної зупинки – водіям доведеться пропускати пішоходів двічі (тут також встановлено світлофори).
Також новий перехід з’явився від центральної точки перехрестя: в бік “Універмагу” та в протилежний бік. Натомість перехід по вулиці Пирогова, посеред відрізку між перехрестям та локацією поруч із закладом “Hungry Duck” – замалювали чорною фарбою.
Як повідомляє Агенція просторового розвитку, вже у п’ятницю, 2 жовтня, на площі Гагаріна світлофорне регулювання руху запрацює у тестовому режимі. Також Агенція опублікувала відео, на якому можна побачити прискорену в чотири рази симуляцію функціонування перехрестя зі світлофорним регулюванням.
В ході тестового режиму отримані дані будуть аналізуватись та, за необхідності, режим роботи світлофорів буде скориговано для зменшення затримок на найбільш навантажених напрямках.
“Оскільки однією із задач було створення безконфліктного руху потоків, пропускна здатність перехрестя на окремих напрямках буде меншою, ніж очікуване транспортне навантаження. Так, незважаючи на заборону транзитного руху по вул. Соборна з 6:00 до 22:00, за результатами аналізу існуючого трафіку та розрахунків очікується перевантаження в’їзду на перехрестя із вулиці Соборна на 10-15%, оскільки значна частка водіїв ігнорує дану заборону. Тому закликаємо усіх водіїв та пішоходів дотримуватись ПДР та бути особливо уважними після зміни схеми організації дорожнього руху на пл. Гагаріна” – йдеться у повідомленні.
Також зазначено, що спершу фахівці розглядали варіант організації кругового руху в ході пошуку рішення по зменшенню аварійності. Проте наявність трамвайних колій та значна частка автобусів та тролейбусів у потоці транспорту “роблять дане рішення недоцільним”. Крім того повідомляється, що “при круговому русі не вирішується питання безпечних пішохідних переходів перед входом в Центральний парк. Зміна напрямку головної дороги, яка обговорювалась в соцмережах, не відповідає принципу пріоритетності громадського транспорту та не вирішує проблеми великої кількості конфліктних точок на перехресті”.
Що думають водії та пішоходи?
VежА поцікавилася думками перехожих та водіїв з приводу оновлення площі Гагаріна та організації дорожнього руху. Зокрема ми запитували, що вінничанам подобається, а які зміни вони вважають недоречними. Також цікавилися, чи помітили мешканці міста зміни в загальному трафіку на площі, кількості аварійних ситуацій та які справи із заторами.
Загалом, передбачувано, частина людей була невдоволена новим виглядом площі, частина – навпаки, а інші пояснювали, що висновки можна буде робити щонайменше за місяць після “запуску” готової площі.
Пішоходи та велосипедист
Цього разу – пішохід, але в інший час водій Богдан вважає, що на оновленій площі виникатимуть затори через велику кількість автомобілів.
– Тут завжди (було – авт.) небагато машин, і вони роз’їжджаються: на Вишеньку або Соборну. Що стовпчики поставили – це добре, але я не чув, щоб тут була висока аварійність. Всі їдуть з Вишеньки на Соборну і повертають по правому ряду більш-менш акуратно. Всі тут пригальмовують. По суті рух транспорту залишився таким, як був. Не нанесено ж якихось нових позначок.
Що стосується делініаторів, Влад та Вадим, які були разом із Богданом, висловлювали думку, що такого роду обмеження мають сенс, якщо вони встановлені по всій довжині трамвайних колій. На їхню думку, невеликі ділянки з цими пристроями – марні витрати.
Вінничанка Галина – проти оновленої площі. Жінка обурена, зокрема, кількістю пішохідних переходів. Каже: раніше їх було цілком достатньо, а зараз – забагато. “Який сенс створювати стільки пішохідних переходів так близько один від одного? Невже людям справді було так важко пройти на 20 метрів вище і спокійно перейти дорогу? Краще б зробили нормальний пандус на зупинці (трамвайна зупинка “Площа Гагаріна – авт.)” – коментує Галина переходи на ділянці зі сторони входу в парк.
На її думку, багато “зебр” спантеличують пішоходів та змушує водіїв на цій ділянці постійно гальмувати, що спричиняє додаткові незручності. “Тут стає страшно ходити” – каже Галина, додаючи, що хоча заторів нині не спостерігається, проте є “тягнучки”: машини та громадський транспорт довго стоять, пропускаючи не лише пішоходів, а й інші автомобілі.
Галина вважає, що площу варто було робити “більш обдумано”, адже, на її думку, взимку ситуація погіршиться.
Зокрема встановлені делініатори будуть непомітними у зливу, на слизькій дорозі машини будуть в них постійно врізатися, комунальники не зможуть їх чистити від снігу. Також Галина обурюється з приводу близького розташування переходу до повороту з Соборної в бік Пирогова. Жінка вважає, що водій елементарно може потрапити в “сліпу зону” і не помітити людину на “зебрі”.
Інша пішоходка, Олена, саме збиралась перейти по вже не існуючій “зебрі” на відрізку вулиці Пирогова. Зауважимо, що водії все ж пропускають пішоходів і тут. Жінка каже, що цей перехід їй подобався більше, бо на новому, що розташований значно нижче, доводиться долати більшу відстань.
Як і Галина, Олена також вважає оновлений перехід внизу вулиці Пирогова небезпечним через його близьке розташування до повороту з вулиці Соборної. Також, необхідність пропускати пішоходів на новій “зебрі” жінка вважає дуже незручною, адже таким чином на цій ділянці призупиняється весь рух.
Стовпчики жінка також вважає не доречними, оскільки велика їх кількість в поєднанні з кількістю переходів – спантеличують всіх. “Що тут зараз зрозуміти?” – питає жінка та додає, що взагалі не розуміє, навіщо тут було щось змінювати. Затори пояснювала не неорганізованістю руху, а великою кількістю транспорту.
Натомість велосипедист Дмитро підтримує всі оновлення площі та додає, що було б добре встановити світлофор на ще одному переході – навпроти готелю “Жовтневий” біля “Hungry Duck”. Чоловік пояснює, що саме на цій “зебрі” водії часто не пропускають пішоходів.
Також Дмитро додає, що кількість обмежувачів для руху авто на площі Гагаріна (стовпчики та делініатори) – цілком виправдана. “Те, як наші водії рухаються, особливо на іномарках… А так треба, щоб не обганяли, давали можливість проїхати (велосипедисту) по дорозі, повернути”. Що стосується ймовірних аварій через те, що водій не зміг оминути такий обмежувач – Дмитро вважає, що проблема тут радше в перевищенні швидкості та недотриманні дистанції.
Геннадій теж позитивно оцінює зміни на площі Гагаріна. Щодо розмітки, стовпчиків, знаків та переходів каже: “Просто бомбезно! Все зрозуміло, куди повертати – ліворуч чи праворуч. Чекаємо лише, щоб світлофори ввімкнули”.
Також Геннадій вважає правильним рішення про “ануляцію” переходу на вулиці Пирогова посеред відрізку між перехрестям та локацією поруч із закладом “Hungry Duck”. Чоловік каже, що цей перехід був дуже небезпечним, оскільки саме там частіше за все водії вже починали рух на високій швидкості.
Загалом Геннадій каже, що все буде зрозуміло за певний час після того, як запрацюють світлофори. Але вже наразі, на думку Геннадія, зрозуміло, що при такій кількості розмітки та інших “направляючих” елементів, рух на площі має бути організований значно ефективніше.
Водії
Юрій каже, що залишати площу в такому стані, як було колись – не можна. Відтак оновлення вважає потрібними.
– Тут справді дуже аварійно небезпечне перехрестя. Звісно, великий мінус (оновлення – авт.) – тут будуть постійні затори. Але сподіваюсь, все якось врегулюється. (Що стосується збільшення кількості “зебр”), для водіїв це перехрестя тепер стало менш зручне, але потрібно враховувати нюанси та йти на поступки. Я пам’ятаю, що коли тут змінювались основні напрямки руху, то в перший місяць це був “дурдом”. Зараз всі звикли. Але з оцим оновленням площі, думаю, “дурдом” найближчого місяця буде ще більший – водії звикатимуть до нових правил та розмітки. Тому ми щонайменше через місяць зможемо побачити результат цих змін, – вважає Юрій.
Він додає, що не може сформувати однозначного ставлення до делініаторів, так само як і до “острівців безпеки”. Пояснює, що це добре для пішоходів, а от для водіїв – ні, оскільки в певних ситуаціях водій вимушений “вискочити” на трамвайні колії, щоб запобігти аварії. “Можливо, буде більше аварій, бо водіям не буде куди втекти. Тому я вважаю (делініатори) зайвими, потрібно щось простіше, щоб за необхідності можна було “втекти”” – каже Юрій та пропонує замість цього встановити обмежувальні напівсфери, які за потреби легше “перескочити”.
Марія розповідає, що в цілому їй все подобається. Зокрема – оновлення дорожньої розмітки. Водійка задоволена і кількістю стовпчиків, і делініаторами, і пішохідними переходами.
– Облаштували так, щоб було зручно і пішоходам, і водіям. Ті самі світлофори – рух же на площі досить складний, куди ти не поїдеш: і на Соборну, і сюди нагору (в бік Пирогова). Сподіваюся, що після цього всього (оновлення площі – авт.) стане набагато краще: йти та їхати стане безпечніше.
Що стосується додаткових “зебр” і, відповідно, необхідності водіям гальмувати та пропускати людей частіше, Марія каже, що й до встановлення “зебр” люди перебігали дорогу на тих ділянках, де нині з’явились переходи.
– Вони все одно бігали (через дорогу), і водії так само мусили зупинятись і пропускати їх. А тепер є пішохідний перехід і можна відчувати себе більш захищеним, оскільки людина не перебігає в непередбачуваному місці. А що стосується заторів, то дещо збільшилось навантаження, але зараз затори стали більшими практично по всій Вінниці.
Таксист Руслан каже, що тут важливо встановити правильний таймер на світлофорах. На його думку, за місяць після початку роботи світлофорів можна буде достатньо вивчити, з якої сторони більший потік транспорту, та, відповідно, яким чином потрібно скоригувати час для світлофора з того чи іншого боку.
Руслан вважає таку кількість світлофорів потрібною, адже є багато “важких” водіїв, які не розуміють правил і через це трапляються аварії. “Водій, наприклад, стає, бо хоче пропустити. А за правилами, цього робити не потрібно, і може бути аварія”. Натомість водій вважає непотрібними делініатори, передусім – через їхню непомітність. Каже, що водії постійно на них натикаються та виривають. Зазначимо, що ми справді знайшли ділянки делініатори, де вони пошкоджені або ж де навіть відсутні певні секції.
На думку Руслана, в умовах ночі, дощу, снігу або ж для іноземних гостей, які не знають про їх існування, ці засоби можуть спричиняти аварії. Пояснює, що не буде користі й від обмежувальних напівсфер, адже водії їх легко оминатимуть. Натомість Руслан пропонує встановити високі тротуарні парканчики. “Але в цих умовах це не потрібно, бо водії з інших міст потраплятимуть в аварії, битимуть машини та пошкоджуватимуть свої колеса”.
А ось Віталій розповідає, що хоча в більшості європейських країн на дорогах стараються встановлювати менше знаків та об’єктів, що відвертають увагу водія, площа Гагаріна навпаки “виграла” після внесених змін. Чоловік пояснює, що раніше намагався уникати цю ділянку через її високу аварійну небезпечність. Зокрема раніше, каже Віталій, якщо їхати з Хмельницького шосе в сторону Соборної, то часто не було достатньо видно авто, що їхали з правого боку на високій швидкості. Усе це – через відсутність фізичних обмежувачів швидкості.
– Мені взагалі подобаються світлофори. І взагалі будь-які фізичні обмеження швидкості для автомобілів – вони мають бути. Але з іншого боку, тут було б доречно зробити коло, якусь кругову розв’язку. Я, наприклад, багато подорожував по Кишиневу – в них дуже багато кругових розв’язок, які зменшують кількість аварій при поворотах ліворуч. Бо це – один з найбільш небезпечних маневрів, тож кругова розв’язка була б взагалі ідеальною. Але тут трамвайна колія, тому в цьому випадку, напевно, нічого не можна змінити.
Що стосується делініаторів, Віталій вважає, що з врахуванням культури водіїв, було б доречно взагалі встановити бетонні блоки, “але це буде негарно”. Чоловік нагадує, що згідно з ПДР, водій не має права виїжджати на трамвайні колії, але у Вінниці така проблема є на перехресті вулиці Київської, Брацлавської та Соборної: там машини стоять в три-чотири ряди та регулярно виїжджають на колії.
– Водієві має бути некомфортно в місті, незручно порушувати правила. Тому чим більше водієві фізично буде важко порушувати правила, тим це безпечніше для пішохода. Для мене як водія, це – головне. Також важливо, щоб громадський транспорт міг нормально рухатись і мав перевагу. Бо тоді буде менше інших водіїв на дорозі – вони будуть користуватися трамваями та тролейбусами, і іншим водіям буде легше.
Загалом щодо оновлення площі Гагаріна, Віталій каже, що оцінити всі переваги та недоліки можна буде лише тоді, коли всі роботи повністю завершать.
Водій Василь каже, що серед оновлень його не влаштовують делініатори. Він вважає, що високий ризик того, що водій може їх не помітити та виїхати на них, що може спричинити аварійну ситуацію. Також ці засоби, на думку Василя, можуть спричинити затори.
Загалом чоловік не вважає гарною ідеєю створення такої кількості обмежень для водіїв. Каже, що це не доречно, оскільки при цьому не відбувається розширення дороги або ж створення розв’язок, що своєю чергою створює затори вранці та ввечері. Додає, що “лише практика покаже”, наскільки доречними є зміни.
Фото Ольги Мірошниченко
Дякуємо!
Тепер редактори знають.