Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект №2695, яким посилюється відповідальність за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху.
Проєктом нормативно-правового акту, серед іншого, передбачається збільшення штрафів за окремі порушення ПДР до кількох десятків разів, можливість для поліцейських оглядати водіїв на стан сп’яніння без понятих та збільшення обов’язків водіїв.
Ми вирішили розібратись, як саме у законопроекті розширюють повноваження правоохоронців, як збільшаться штрафи за адміністративні правопорушення у сфері дорожнього руху, як посилиться кримінальна відповідальність та чому законопроєкт, якому вже понад шість місяців, вирішили прийняти у першому читанні саме вчора.
Примітка: в матеріалі не наведений вичерпний перелік стягнень, що можуть застосовуватись до порушників чи вичерпний перелік змін, що пропонуються законопроектом – ми намагались обрати головні, на наш погляд положення.
Контекст
Законопроект №2695 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху не є новим – Верховна Рада отримала його ще 27 грудня 2019 року.
Однак прийняли у першому читанні його лише 13 липня на додатковому позачерговому пленарному засіданні парламенту (282 голоси “за”), скликаному на вимогу Президента Зеленського.
Винесення законопроекту на засідання можна пояснити, зокрема, дорожньо-транспортною пригодою на Старообухівській трасі, яке сталося 12 липня (і на якій акцентували обговорення нардепи в сесійній залі). Так, за 5 км від Києва сталася аварія, в якій загинула майже вся багатодітна сім’я, повідомляє Громадське з посиланням на Київ Оперативний. У водія Mercedes, якого звинувачують в аварії, знайшли 1,32 проміле алкоголю в крові (при нормі в 0,2).
Тож такий законопроект, на перший погляд, має на меті зробити водіїв більш відповідальними – через посилення відповідальності за окремі види порушень. З іншого боку він значно посилює повноваження поліції при зупинці та перевірці водіїв.
Ще одним пунктом обговорення у сесійній залі стало нещодавнє скасування кримінальної відповідальності за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Така відповідальність фактично проіснувала кілька днів – з 1 по 3 липня 2020 року.
Розширення повноважень поліції
– розширення повноважень поліцейського при поверхневій перевірці транспортного засобу. Так, законопроект передбачає, що поверхнева перевірка речі та/або транспортного засобу буде проводитися шляхом візуального огляду речі та/або транспортного засобу, у тому числі шляхом візуального огляду салону, багажного відділення (навісного багажного пристрою), причепів транспортного засобу, перевірки відповідності ідентифікаційних номерів транспортного засобу (наразі повноваження обмежуються візуальним оглядом речі та/або транспортного засобу або візуального огляду салону та багажника транспортного засобу).
Крім цього, поліцейський під час проведення поверхневої перевірки транспортного засобу буде мати право вимагати відкрити не лише кришку багажника чи двері салону (як зараз), але й капот, ніші, які можливо оглянути без їх розбирання, причепи та надати можливість перевірити відповідність ідентифікаційних номерів транспортного засобу (ч.5 ст. 34 ЗУ “Про Національну поліцію”);
– для огляду водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції (далі – в стані сп’яніння) не потрібні будуть свідки (т.зв. поняті) (наразі потрібні два). Огляд буде проводитися поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів.
Однак під час проведення такого огляду поліцейський повинен буде застосувати технічні засоби відеозапису. В разі неможливості застосування таких засобів, огляд буде проводитися в присутності двох свідків. Матеріали відеозапису обов’язково мають бути долучені до протоколу про адміністративне правопорушення (ч.2 ст. 266 КУпАП);
– розширення повноважень поліцейських щодо використання фото та відео техніки. Так, поліція для забезпечення публічної безпеки і порядку зможе закріплювати на однострої, у/на службових транспортних засобах, у тому числі без кольорографічних схем, розпізнавальних знаків та написів, монтувати/розміщувати по зовнішньому периметру доріг і будівель фото- і відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень, радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз, а також використовувати інформацію, отриману із фото- і відеотехніки, що перебуває в чужому володінні (наразі, згідно з ч.1 ст. 40 ЗУ “Про Національну поліцію” можна монтувати та використовувати інформацію з чужої виключно автоматичної фото- і відеотехніку). Строки та порядок зберігання матеріалів таких фото- і кінозйомки, відеозапису будуть встановлюватися Міністерством внутрішніх справ України;
Крім цього, для водіїв перед поліцейськими пропонують закріпити декілька нових обов’язків:
– обов’язок передавати (а не лише пред’являти, як зараз) для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб, а також поліса (договору) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката “Зелена картка”). Лише пред’являти можна буде електронні документи, про які йдеться у ч.1 ст.126 КУпАП. Вимога щодо передачі для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб, не поширюватиметься на водіїв, які отримали посвідчення водія після 2013 року або можуть пред’явити електронне посвідчення водія та електронний реєстраційний документ на транспортний засіб;
– обов’язок виконувати вимоги або розпорядження поліцейського (наразі в ст. 16 ЗУ “Про дорожній рух” йдеться лише про розпорядження). Крім цього, водії військових транспортних засобів – повинні будуть виконувати вимоги або розпорядження ще й поліцейського, а не лише посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (як у чинному законі)
Крім цього, зміни до ст. 16 ЗУ “Про дорожній рух” передбачають, що “у випадку подання сигналу про зупинку водій зобов’язаний:
а) зупинити транспортний засіб з дотриманням вимог Правил дорожнього руху;
б) тримати руки в полі зору поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України і не виходити з транспортного засобу без дозволу;
на вимогу поліцейського, а водії військових транспортних засобів – поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (вірогідно, пропущено “зобов’язаний” – авт.):
а) вимкнути двигун транспортного засобу та вийняти ключ із замка запалювання (у разі наявності такого ключа);
б) передати для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат «Зелена картка») або пред’явити електронне посвідчення водія та електронний реєстраційний документ на транспортний засіб, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії), інші документи, що визначені законодавством;
в) увімкнути аварійну сигналізацію;
г) вийти з транспортного засобу;” (раніше таких обов’язків ця норма не передбачала)
Збільшення штрафів та зміна інших санкцій
Адміністративні правопорушення
– Пропозиція “накопичення” строку позбавлення права керувати транспортним засобом. Згідно із проектом, якщо особу вже позбавили права керування транспортним засобом (наприклад, на три роки), однак вона, наприклад, через рік, здійснила нове правопорушення, за яке також позбавляють такого права (наприклад, також на три роки), то до стягнення за вчинення нового адміністративного правопорушення приєднається невідбута частина стягнення. Тобто, людина буде позбавлена права керувати транспортним засобом вже на 5 років (3-1+3=5).
При цьому загальний строк позбавлення права керування транспортним засобом зможе перевищувати гранично допустимий строк, передбачений частиною другою ст.30 КУпАП. Так, наразі згідно з ч.2 ст.30 КУпАП позбавлення наданого даному громадянинові права керування транспортними засобами застосовується на строк до трьох років за грубе або повторне порушення порядку користування цим правом або на строк до десяти років за систематичне порушення порядку користування цим правом;
– Збільшення розміру штрафу за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами у десять разів (з 51 гривні до 510 гривень) (ч.5 ст.121 КУпАП);
– Збільшення розміру штрафу за керування водієм транспортним засобом, не зареєстрованим або не перереєстрованим в Україні в установленому порядку, його експлуатація без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього місці, закритим іншими предметами, у тому числі з нанесенням покриття або застосуванням матеріалів, що перешкоджають чи ускладнюють його ідентифікацію, чи забрудненим, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів, перевернутим чи неосвітленим. Штраф за перше таке порушення пропонують збільшити зі 170 до 510 гривень. Штраф за повторне протягом року порушення пропонують збільшити з 255 до 680 гривень. (ч.6-7 ст. 121 КУпАП);
– Збільшення розміру штрафу за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п’ятдесят кілометрів з 510 до 3400 гривень (доповнення ст.122 КУпАП окремою ч.4);
– якщо перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху (передбачених ч. 1-4 ст. ст.122 КУпАП) примусило інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян, такі дії пропонують карати, серед іншого, штрафом у розмірах 3400 гривень (зараз 680 гривень);
– збільшення штрафів за залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця дорожньо-транспортної пригоди, до якої вони причетні, з 255 до 3400 гривень. Проектом передбачається додавання до переліку покарань за таке правопорушення також позбавлення права керування транспортними засобами на строк шість місяців (ст.122-4 КУпАП);
– збільшення штрафу за порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна з 340 до 1190 гривень (ст.124 КУпАП);
– збільшення штрафу за керування транспортним засобом особою, яка не має права керування таким транспортним засобом, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом з 510 до 3400 гривень (ч.2 ст. 126 КУпАП);
– За керування транспортним засобом особою, позбавленою права керування транспортними засобами штраф пропонують збільшити з 510 до 20 400 гривень (у 40 разів), а також позбавляти права керування транспортним засобом на строк від трьох до п’яти років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого (ч.4 ст.126 КУпАП).
– За повторне протягом року порушення щодо керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не передала їх для перевірки (ч.1-4 ст.126 КУпАП) передбачається накладення штрафу в розмірі 34 000 гривень з позбавленням права керування транспортним засобом на строк від п’яти до семи років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
– Скасування можливості попередження як виду стягнення за непокору пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху. За таке порушення одразу штрафуватимуть на 255 гривень (раніше штраф складав 51 гривню) (ч.1 ст.127 КУпАП);
– за повторне протягом року керування у стані сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції або відмова пройти огляд на такий стан законопроект передбачає, серед іншого, адміністративний арешт на строк десять діб. За третє протягом року таке правопорушення зможуть накласти, серед іншого, адміністративний арешт вже на строк п’ятнадцять діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років. Наразі можливість адміністративного арешту щодо таких порушень відсутня. (ст. 130 КУпАП).
Підкреслюється, що адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП, може бути накладено протягом року з дня його вчинення.
Кримінальні правопорушення
Змін, згідно з проектом, можуть зазнати санкції та зміст лише однієї статті особливої частини Кримінального кодексу (286).
Так, за порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керує транспортним засобом, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, зможуть карати штрафами від 51 000 до 85000 гривень (наразі сума складає від 3400 до 8500 гривень) або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти років (наразі – на строк до трьох років або без такого)(ч.1 ст.286 ККУ).
2. Ті самі діяння, учинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, зможуть каратись позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти років.
3. Діяння, передбачені ч.1 ст.286 ККУ, якщо вони спричинили смерть особи або заподіяли тяжке тілесне ушкодження, каратимуться позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до восьми років.
4. Діяння, передбачені ч.1 ст.286 ККУ, якщо вони спричинили загибель кількох осіб, каратимуться позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від шести до восьми років.
5. Діяння, передбачені ч.3 чи 4 ст.286 ККУ цієї статті, учинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, каратимуться позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від семи до десяти років.
“Жорсткіша” Феміда
Законопроект №2695 передбачає:
– скасування можливості звільнення від адміністративної відповідальності (при малозначності правопорушення) для порушників окремих правил дорожнього руху (зокрема, передбачених частиною четвертою статті 121, частиною четвертою статті 122, статтями 1222, 1224, частиною третьою статті 123, частинами другою – четвертою статті 126 та статтею 130).
– скасування можливості звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з дійовим каяттям (ст.45 ККУ), примиренням винного з потерпілим (ст.46 ККУ), передачею особи на поруки (ст.47 ККУ) чи зі зміною обстановки (ст.48 ККУ) за порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами в стані сп’яніння. Може залишитись можливість звільнення від кримінальної відповідальності за такі злочини лише у зв’язку із закінченням строків давності (ст.49 ККУ);
Крім цього, наразі особа, яка вчинила злочин невеликої або середньої тяжкості, крім корупційних злочинів, може бути за вироком суду звільнена від покарання, якщо буде визнано, що з урахуванням бездоганної поведінки і сумлінного ставлення до праці цю особу на час розгляду справи в суді не можна вважати суспільно небезпечною (ч.4 ст. 74 ККУ). Як ще одне виключення, до корупційних злочинів в законопроекті пропонують додати порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані сп’яніння.
Аналогічні виключення пропонують додати і до окремих випадків звільнення від відбування покарання з випробуванням (а саме у ч.1 ст. 75 ККУ), умовно-дострокового звільнення від відбування покарання (ч.3 ст. 81 ККУ), заміни невідбутої частини покарання більш м’яким (ч.4 ст. 82 ККУ), амністії (ч.4 ст. 86 ККУ) та помилування (ч.3 ст. 87 ККУ);
– закріплення того, що у кримінальному процесі позбавлення права керувати транспортними засобами як додаткове покарання призначатиметься на строк до десяти років (ст.55 ККУ).
Підкреслимо, що наразі на сайті Верховної Ради України не внесли зміни до КУпАП та та Кримінального кодексу України, пов`язані зі скасуванням кримінальної відповідальності за керування у стані сп`яніння (хоча відповідний законопроєкт був опублікований в “Голосі України” ще 3 липня та вже є на сайті ВРУ). Тобто обидва кодекси на сайті не є повністю актуальними.
Разом з тим, законопроект 2695 також не враховує всі зміни до законодавства. До прикладу, проектом дублюються пропозиції щодо скасування штрафних бали, які наразі й так скасовані на підставі Закону № 566-IX від 24.04.2020.
Фото з архіву
Головне фото – autonews.ua
Дякуємо!
Тепер редактори знають.