Перехрестя на площі Гагаріна незабаром може капітально змінитись. Фахівці пропонують облаштувати там більше пішохідних переходів, світлофори, встановити дорожні стовпчики – все для того, аби зменшити кількість ДТП та змінити ставлення самих містян до цього простору.
Сьогодні, 9 червня, головний архітектор “Агенції просторового розвитку” Олександр Коротких та архітектор Максим Кравчук розповіли про зміни, яких зазнає площа, які передумови цих змін та що очікують у результаті.
Як VежA писала раніше, на перехресті планують встановити світлофори, перенести пішохідні переходи та подбати про озеленення території.
ПЕРЕДУМОВИ
Однією з найважливіших проблем, яку має вирішити оновлення перехрестя, є ДТП. Згідно з озвученою статистикою, на площі Гагаріна у 2017 році трапилось 15 дорожньо-транспортних пригод, у 2018 – 9, а минулого року вже 13 ДТП.
Крім того, через значний трафік перехрестя не сприймається, як дійсно площа. Хоча вже реконструювали вхідну групу до парку, відремонтували та підсвітили будинок на розі з вулицею Соборна, триває реконструкція школи №2 та є плани щодо реконструкції вулиці Хлібної та озера біля входу до Центрального парку. Відтак, площа Гагаріна виглядає дещо неактуальною.
– Потрібно розуміти пріоритет міської мобільності, який визначений Концепцією інтегрованого розвитку Вінниця-2030. Це така піраміда сталої міської мобільності, де вершину піраміди займає пішохід, далі велосипедист, громадський транспорт, – зазначив Олександр Коротких.
У Вінниці переважна більшість містян пересувається громадським транспортом (52%), пішки – 31%, на автомобілях 14%, а на велосипедах лише 1%. Це дані згідно з останніми дослідженнями, які відбувались у 2018 році.
ЩО ПРОПОНУЮТЬ
– Раніше було багато запитань, чому саме напрямок Пирогова – Соборна є пріоритетним, а не Хмельницьке шосе – Соборна. Більшість пасажирського трафіку на маршрутах громадського транспорту здійснюється в напрямку Пирогова – Соборна, – додав головний архітектор “Агенції просторового розвитку”.
Фахівці дослідили, що наразі на перехресті на площі Гагаріна існують 59 конфліктних точок – перетинів траєкторій транспорту та пішоходів. Власне, складність перехрестя називають однією з причин ДТП. Архітектори також розглядали варіант організації кругового руху, однак тоді кількість конфліктних точок зменшиться до 44, а цього недостатньо. Крім того, цей варіант не підходить ще й через рух трамваїв та велику кількість громадського транспорту.
Відтак, на перехресті запропоновано облаштувати світлофорне регулювання. Таким чином зменшується можливість зіштовхнутись з іншим учасником руху на перетині траекторій. Проект передбачає встановлення 10 світлофорів для автомобілів та 10 для пішоходів, а також трьох, які регулюватимуть рух трамваїв.
Пішохідних переходів також стане більше. Зокрема, один планують винести за трамвайну зупинку (а не перед нею, як зараз), ще один перехід облаштують від житлового будинку на розі вулиць Пирогова – Соборна, а також перехід через центральне перехрестя. Як пояснив Олександр Коротких, це дозволить покращити доступність до Центрального парку.
Крім того, планують подбати про озеленення площі. На схемі зобразили, де можна буде встановити кашпо з деревами.
ТЕСТОВИЙ РЕЖИМ
Незабаром розпочнуть тестове випробування проекту на перехресті, щоб зрозуміти наскільки доцільні ті чи інші зміни й чи відповідатимуть вони реальному стану речей. За словами Олександра Коротких, тестовий режим орієнтовно триватиме 2-3 місяці. Це дозволить учасникам руху звикнути до нових умов, а також за цей період фахівці зможуть отримати відгуки від вінничан. Для цього будуть проводити соцопитування, збирати відеофіксацію та підраховувати зміни трафіку.
– Цілком можливо, не лише на цій площі (рахуватимуть трафік – ред.), а й на пов’язаних перехрестях, тому що це все система: і перехрестя Театральна – Соборна, перехрестя Пирогова – Маліновського, де є світлофорний об’єкт, і перехрестя біля “Книжки”.
Олександр Коротких розповів, що перехрестя на площі Гагаріна це складний об’єкт, який сьогодні потребує змін.
– Тестовий режим – це натурні дослідження. Тобто, виконується натуральний макет майбутнього проектного рішення й він випробовується, – додав архітектор. – Тестовий режим означає те, що існує проектне бачення цієї площі, як вона має бути організована, цілі сформовані, але необхідно це все уточнити у самому житті, оскільки лише моделювання недосконале. Фахівці будуть досліджувати ті якісні зміни, які будуть відбуватись на території.
– Ми не думаємо, що сама структура, принципові рішення можуть змінитися. Тому що досить багато часу пішло і на обстеження існуючої ситуації та на опрацювання проектних рішень. Шлях був довгий. Фахівці переконують в тому, що тут потрібні кардинальні зміни. Це варіант, який у своїй основі вирішує всі цілі, які наразі поставлені. Що може оптимізовуватись (під час тестового режиму – ред.)? Наприклад, фази роботи світлофорів, розглянеться можливість створення перехресть з адаптивними світлофорами. Можливо, зміняться ще якісь нюанси, але саме для цього й потрібно тестування, тому що навряд чи зараз будь-які експерти можуть дати точну гарантію щодо якості цього об’єкту через 2 тижні чи через 2 місяці після того, як він запрацює. Тут буде бажання почути якнайбільше зауважень, зрозуміти реакцію на це всіх учасників дорожнього руху, зважити на пріоритети та наміри міста в цілому і тоді вже прийняти кінцеве рішення.
ВАРТІСТЬ
За словами фахівців “Агенції просторового розвитку” попередня вартість тестового режиму становить близько двох мільйонів гривень. Половину з цієї суми витратять на облаштування світлофорів, а інша половина – на стовпчики, розмітку, роботи щодо організації пішохідних переходів – пониження бордюрів, влаштування ділянок тротуарів. Щоправда, наразі проект ще проходить експертизу і вартість може коригуватись.
Як розповів міський голова Сергій Моргунов на своєму брифінгу, роботи з оновлення площі Гагаріна може розпочатись у другій половині літа. При чому роботи відбуватимуться так, аби не перекривати рух транспорту на перехресті.
– За умови успішного проходження експертизи, роботи можуть розпочатись фактично у другій половині літа. Переважна більшість робіт будуть виконуватись без перекриття руху транспорту, але певні обмеження можуть бути вже тоді, коли будуть наносити розмітку, – зазначив міський голова.
Дивитись з 16:00
За словами Олександра Коротких, місто прагне зробити проект дешевше і питання вартості ще обговорюється. Крім того, обговорюються різні засоби, щодо забезпечення тестування.
– Обговорюється чи це повинні бути стовпчики чи достатньо лише розмітки, чи потрібні делінеатори, якої форми вони можуть бути. Але тут є така просторова річ. Наприклад, нас в “Агенції” більше хвилює не суто технічне рішення організації руху, але і як це виглядатиме. Специфіка цієї площі в тому, що з усіх трьох напрямків вона сприймається зверху.
ПРОГНОЗИ
Зокрема, пріоритетні цілі проекту визначили наступним чином:
- По-перше, це підвищення безпеки руху;
- По-друге, створення пішохідних зв’язків;
- По-третє, забезпечення стабільної роботи громадського транспорту;
- По-четверте, озеленення площі.
За словами фахівців, оновлення площі Гагаріна не повинно вплинути на збільшення заторів у цій частині міста. Питання також викликали запроектовані стовпчики та зменшення смуг руху для транспорту, а відтак чи у випадку ДТП інші автівки зможуть об’їхати це місце.
– Ми не знаємо, в якому місці цього перехрестя може відбутися ДТП і хто буде учасником. Спрогнозувати, наприклад, що саме на правому повороті з Пирогова на Соборну мають відбуватися регулярні ДТП і тому потрібна ще ціла смуга для повороту – дуже важко поставити таке припущення. Йдеться про те, що на тому перехресті, яке проектується, фахівці ставлять за мету створити такий світлофорний об’єкт, який би унеможливив те, що може відбутися ДТП. Якщо це все ж станеться, то можливості роз’їзду, в принципі, на перехресті існують. Хоча, мабуть, можуть бути якісь такі абсолютно несподівані ситуації, які на певний час можуть ускладнити перетин перехрестя. Поки що всі дії фахівців спрямовані саме на те, щоб унеможливити будь-які некоректні та неприємні транспортні ситуації.
– В першу чергу є бажання покращити якість руху громадського транспорту. Наразі немає мети покращувати якість в’їзду в центральну частину міста для автомобілістів. Ми ж розуміємо, щойно створюємо сприятливіші умови для проїзду, то вони заповнюються. А далі у нас критична точка – перетин Соборна – Театральна. Щойно на цьому перехресті щось стається, будь-яка аварія, то весь громадський транспорт, який йде через центр – стоїть.
– У нас з цього приводу є окремі пропозиції, аби в наступній черзі змін, які пов’язані з площею Гагаріна та мобільністю в центрі, аби створити можливість обвести хоча б тролейбусні маршрути й з площі Гагаріна зробити лівий поворот для тролейбусів, щоб через Магістратську дати їм можливість виїхати на Київський міст, – додав Олександр Коротких.
Головний архітектор “Агенції просторового розвитку” також зауважив, що його тішать жваві обговорення проекту в соціальних мережах. Фахівці намагаються зробити з того теж певний висновок, оскільки багато речей на рівні емоцій дуже влучно можуть відтворити певні хиткі моменти у проекті.
Дякуємо!
Тепер редактори знають.