-
25 Вересня/ 18:18
Vinnytsia
Публікація25.09.1918:18
Комічний Артинов та пані Левіт: у Вінниці відкрилась виставка шаржів Натана Альтмана. ФОТО
У Вінниці відкрилася виставка шаржів Натана Альтмана, на яких вінницький художник зобразив відомих та заможніх вінничан початку 20 сторіччя. На жаль, світ побачив лише два випуска з такими шаржами, адже тодішній вінницькій громадськості подібне мистецтво не сподобалось.
Вчора, у Вінницькому обласному художньому музеї відкрилась виставка “Альтман і Вінниця”, на якому представили альбом “Винница в шаржах” художника та графіста Натана Альтмана. На дев’яти малюнках зображені відомі та “важливі” вінничани, що жили на початку 20 сторіччя: архітектор Григорій Артинов, перший вінницький професійний журналіст Микола Павлушков, а також працівники суду, нотаріус та вінницька благодійниця пані Левіт. Виставка влаштована з нагоди 130-річчя від дня народження вінницького художника.
Радянський художник родом із Вінниці, Натан Альтман був одним з найбільш яскравих живописців своєї епохи. Він працював у багатьох різних напрямках і завжди пробував щось нове. В його творчому доробку поєднується портрет Анни Ахматової, замальовки до дитячих книг та зображення Леніна.
Як розповів науковий співробітник музею Павло Медончак, Альтмана випустив альбом за власні кошти та невеликим тиражем, приблизно 20-30 примірників, які розійшлися між друзями та знайомими художника. Як зазначив пан Павло, вийшло лише два випуски такого альбому, адже тодішній вінницькій еліті такі шаржі не сподобались.
— Зрозуміло, що він міг би створити ще пару десятків таких шаржів, але їх тоді не сприйняли. Тодішня громадськість Вінниці розцінила їх як насмішку. Це (герої шаржів, – прим. ред) були досить відомі особистості, яких кожного дня можна було побачити або в театрі, або в міській думі. Це судові виконавці, прокурори та історики.
На головній сторінці альбому, оригінал якого представлений на виставці, зображена Вінниця із видом на центр, де можна впізнати купола Собору та верхівку Храму. Співробітники зазначають, що підпис курсивом “Натан Альтман” на головній сторінці може належати не самому автору, а працівникам архіву.
Завідувач науково-дослідного відділу образотворчого мистецтва Сергій Бартко, який організував цю виставку, пояснив, що Альтман ні в якому разі не хотів переступити межу “дружніх шаржів” у своїх роботах, про що й написано на звороті першої сторінки альбому. Але скоріше за все, припускає він, культура шаржу у тодішній Вінниці сприймалася “гротескно”, не так як у культурному Парижі, де певний час жив Альтман.
— Ось цей рік перебування Альтмана у Вінниці (1912) дуже цікавий, адже це “постпарижський” період: тут кліматичний стан Вінниці йому здався абсолютно протилежним тому, що відбувалось в Парижі. Тому це (шаржі, – прим. ред.) було його висловленням, одним із таких емоційних викидів.
Вінниця була цікавою, але порівняно з Парижем мала такий камерний клімат, після цих усіх салонів, “Монпарнасу”, “вулика”, в якому він жив. Вінниця стала для нього імпульсом спробувати якось розрухати цю ситуацію.
На одному з шаржів зображений вінницький художник-колекціонер В’ячеслав Коренєв-Новоросійський, директор першого музею у Вінниці, який товаришував з Альтманом. За словами пана Сергія, це може й пояснити появу альбому в музеї, адже офіційних документів передачі альбому “Винница в шаржах” немає. За припущеннями істориків, цей примірник міг бути подарований Альтманом Коренєву.
Виставка “Альтман і Вінниця” триватиме до кінця вересня у Вінницькому обласному художньому музеї (вулиця Соборна, 21) з 9:00 до 17:00 з понеділка по п’ятницю, і з 11:00 до 17:00 на вихідні. Вхід для дітей коштує 10 гривень, для дорослих – 20 гривень. Послуга екскурсовода – 40 гривень з групи.
Фото Ольги Мірошниченко
Дякуємо!
Тепер редактори знають.